Ljuvalivet skrev 2014-03-17 19:33:44 följande:
Står i bipacksedeln att man ska prata med någon som har koll och att det bara inte finns någon forskning på det. Jag köpte nasonex idag för att kunna fungera under pollensäsong.
Vart har du läst om missbildningar! För det står det inget i FASS' om.
Ja precis, och jag läste aldrig bipacksedeln innan användning. Ibland glömmer jag liksom av att jag är gravid, detta var ett sådant tillfälle. Jo jag hittade det här på Fass
www.fass.se/LIF/product&userType=0&nplId=19970411000105 Där står att man gjort tester på djur som "inte förefaller ha någon relevans för människor vid terapeutiska doser", men att djuren då utvecklat gom/läppspalt eller skelettskörhet. Jag vet inte riktigt vad en terapeutisk dos är. Sedan står det ju att det inte finns tillräckliga studier och så är det ju med det mesta med gravida eftersom man sällan vill utsätta foster för experiment.
På Janusinfo får man också en del information
www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/. Svårt att tolka innebörden, jag tycker mig se att den undersökningen som gjorts angående nässpray visade 5 barn gentemot förväntade 2 med gom/läppspalt vilket ju isf är mer än det dubbla. Men återigen står det ju inte hur mycket mammorna använt eller när. Senare i graviditeten när gom och läpp är bildad lär det inte vara någon fara.
Ringde i alla fall läkemedelsverkets information idag och hon bekräftade mest det jag redan vet d v s att man inte rekommenderar den till gravida eftersom man inte vet och att det har gett missbildningar på djur. Hon ansåg att det var relativt låg risk att det skulle ha skadat fostret då det blir så låga halter i blodet när man sprayar i näsan. Hon läste också från janusinfo och menade att man inte sett direkta kopplingar till fosterpåverkan (?). Men som sagt, här verkar verkligen åsikterna gå isär. Jag är mest orolig för att jag använt det de veckor då viktiga processer i fostrets utveckling sker.