• Anonym (hjälp)

äldre tjej tillsammans med yngre kosovoalbansk kille

För en tid sedan träffade jag en underbar kille, vi började prata med varandra och det kändes som vi känt varandra i flera år. Redan från början kunde vi prata öppet om allt och vi pratade hela nätterna. Vi har mycket lika värderingar och vill ha ut samma saker av livet. Problemet är att jag är svensk, 34 och har barn sedan tidigare. Han är 23, kosovoalban och har inga barn. Han har talat om att det inte är okej enligt deras seder att bli tillsammans med en tjej som är äldre och har barn, framförallt barn. Hans familj och släkt kommer inte godkänna det men han säger själv att han inte kan och vill släppa mig. Jag vet att hans mamma och syskon känner till allt, dom gillar det inte men säger inget om det. Men släkten får inte veta något. Han vill ta det sakta säger han och han planerar att stanna kvar länge men jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte släppa honom, allt klaffa från första sekund och båda känner att de måste finnas en mening med detta eftersom allt föll på plats för oss båda på en gång. Finns det någon från Kosovo som kan förklara lite mer om detta. Någon som har liknande erfarenheter? Jag skulle kämpa för honom genom eld och vatten.

• Svar på tråden äldre tjej tillsammans med yngre kosovoalbansk kille
  • Anonym (hjälp)

Ingen som vet något?

• Anonym (migrationsverket)

Permanent uppehållstillstånd?

• Anonym (hjälp)

Nej denna kille är född i Sverige och är svensk medborgare så han behöver inte något uppehållstillstånd.

• Brennda

Detta låter som ett fall där killen vill ha permanent uppehållstillstånd. Och detta säger jag eftersom jag vet sååå många killar (och tjejer) från kosovo kan gå igenom eld och vatten för att få uppehållstillstånd. Varför jag tror det är för att albaner är sjukt efterblivna i sitt tänk. Killarna (de flesta) vill bara ha tjejer som är oskuld och gärna yngre.

Hur länge har ni träffats? Min mamma (och pappa) är kosovoalbaner och jag kan med säkerhet säga att min mamma inte heller hade varit så himla förtjust om min bror kom hem med en 10 år äldre tjej. Och i synnerhet inte om tjejen har barn! Jag vet, det är löjligt men ens förflutna är otroligt viktigt för albaner. Sen om deras son har varit gift 10 gånger gör inte så mycket, hans blivande fru ska vara oskuld och inte dricka, röka ja en ängel helt enkelt.

Detta är ett tankesätt från min mormors generation då det var tradition att hänga upp det blödande lakanet från bröllopsnatten på balkongen (typ). Mycket okunskap bakom såklart. Stackars de tjejer som inte blödde, de blev lämnade och alla visste att hon varit gift och så ville ingen gifta sig med henne och så var ensam. 

Förlåt om jag babblar på mycket här, är lite trött nämligen. Men om du älskar honom och han dig, så varför släppa honom? Visst, det är viktigt att man blir accepterad av partnerns familj men det är inte dom du planerar att dela ditt liv med?

• Anonym (migrationsverket)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-03-16 20:15:00 följande:
    Nej denna kille är född i Sverige och är svensk medborgare så han behöver inte något uppehållstillstånd.
    Satsa då. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (hjälp)

Tack för ditt långa svar. Jo jag vet att det ligger mycket gammalt bakom det hela, vi pratar väldigt öppet om det med. Han har bara en liten del av sin familj här i Sverige och dom gillade det inte från början men han struntade i vad dom sa och är med mig iaf. Nu säger dom inte så mycket längre. Hans mamma lever ju inte heller i vad man skulle kunna säga en situation som skulle anses vara helt okej enligt deras seder. Mostern har en svensk man osv, dom har väl blivit lite försvenskade kanske man kan säga. Han pratar om att han vill ta med mig ner till Kosovo och visa mig runt. Har även blivit varnad av andra att Kosovoalbaner är lite lätt galna o sjuka i huvudet, men som jag skrev tidigare så har vi väldigt lika tänk o åsikter om hur livet o familj ska fungera. Han städar, diskar och lagar mat och hjälper till med barnen. Killen jag träffade innan va helsvensk och va nog 100gånger värre än vad man kan tro att män från andra kulturer ska vara. Jag tror inte på att man kan dra alla över en kant, finns idioter överallt oavsätt vart de kommer ifrån. Vi har inte träffats så länge men vill veta mer innan jag vågar ta nästa steg eller veta vad jag kan förvänta mig helt enkelt. Vet ju att respekt och anseende är enormt viktigt, viktigare än vad det är här.

• Brennda
    Anonym (hjälp) skrev 2014-03-17 10:33:40 följande:
    Tack för ditt långa svar. Jo jag vet att det ligger mycket gammalt bakom det hela, vi pratar väldigt öppet om det med. Han har bara en liten del av sin familj här i Sverige och dom gillade det inte från början men han struntade i vad dom sa och är med mig iaf. Nu säger dom inte så mycket längre. Hans mamma lever ju inte heller i vad man skulle kunna säga en situation som skulle anses vara helt okej enligt deras seder. Mostern har en svensk man osv, dom har väl blivit lite försvenskade kanske man kan säga. Han pratar om att han vill ta med mig ner till Kosovo och visa mig runt. Har även blivit varnad av andra att Kosovoalbaner är lite lätt galna o sjuka i huvudet, men som jag skrev tidigare så har vi väldigt lika tänk o åsikter om hur livet o familj ska fungera. Han städar, diskar och lagar mat och hjälper till med barnen. Killen jag träffade innan va helsvensk och va nog 100gånger värre än vad man kan tro att män från andra kulturer ska vara. Jag tror inte på att man kan dra alla över en kant, finns idioter överallt oavsätt vart de kommer ifrån. Vi har inte träffats så länge men vill veta mer innan jag vågar ta nästa steg eller veta vad jag kan förvänta mig helt enkelt. Vet ju att respekt och anseende är enormt viktigt, viktigare än vad det är här.
    Ja precis är det så som du säger. Respekt är otroligt viktigt, speciellt gentemot partnerns familj. Men så som du beskriver så låter det som ett fall som inte är så farligt. Jag menar det verkar som att killen älskar dig och vill vara med dig så varför bryr du dig om vad hans släkt som ni troligtvis inte kommer se så ofta tycker och tänker? Sen så kommer nog hans mamma tycka om dig med tiden när hon lärt känna dig mer. Du ska inte ta det så personligt att de dömer dig. Spelar ingen roll om du hade varit tysk eller italienare. Albaner vill helst att sina barn ska gifta sig med någon från samma land och med samma religion. Min farbror är gift med svensk och har två barn tillsammans med henne. Du är inte den enda svenska som är tillsammans med en alban. Hans omgivningen lär nog acceptera det förr eller senare.
  • Anonym (Samma situation)

Jag va i samma sits. Min fru från Sverige jag från Kosovo. Hon är 25 nu och jag är 27. Varit tillsammans sen jag var 16. I tio år fick vi kämpa, nu har vi en son på snart 1 år. Det har inte varit enkelt, inte alls, många ledsna dagar, men det var verkligen värt det. Vi har en underbar son och mina föräldrar avgudar min "svenska" fru. Tycker ni om varandra så ser jag inga hinder.

• Anonym (.)

Hur är det om man ska hämta hem en fin tjej från Kosovo då. Finns det snygga tjejer som är 20-25 som vill till Sverige?

Svar på tråden äldre tjej tillsammans med yngre kosovoalbansk kille