• Mia86gbg

Bärsele

Behöver hjälp med att välja bärsele.
    Jag är 1.65, min man är 1.95, så den måste funka för bådas längder.
    Den måste vara bra ergonomiskt. Jag har dålig rygg och behöver mycket bra stöd.
    Vi har läst att det finns olika lägen man kan ha barnet, på magen med barnet framåt o bakåt, på höften eller på ryggen. Vad känns relevant?!
    Övriga tips? Bra inköpsställen?

• Svar på tråden Bärsele
  • Krusmatta

Vi har en ergobaby bärsele. Köpte sportvarianten då den passade bättre för min sambo som är ganska bred över axlarna. Jag är 169 och normalbyggd och den passar bra för mig med.
    Jag har också dålig rygg, men tycker den selen är underbar, som att bära på en bra avlastad ryggsäck ungefär.
    Den är dessutom ergonomisk för både barn och den som bär.
    Med ergobaby kan man bära barnet mot sig på magen, på ryggen eller på höften.

• Ragnar

Vi hade en manduca. Den passade bra på mig som är 169 cm och normalbyggd och min man som är 190 cm och bred över axlarna. Med lite träning hemma lärde vi oss att ställa in den rätt och få bra avlastning. Hade en 2,5- åring på ryggen under en heldagsvandring utan problem. Fast bäst stöd och avlastning tyckte jag dock att en vävd långsjal gav. Men nackdelen med den var att jag hade svårt att få upp barnen på ryggen själv utomhus och det var blött eller blåsigt. Men det är ju en träningssak som krväer lite tålamod.

• Flickan och kråkan

Det är jättesvårt att hitta en ergonomisk bärsele som passar två bärare som är så olika storleksmässigt. Den enda jag tror mest på om ni absolut måste ha enbart en är ergo - men i så fall inte sport-modellen med tanke på hur kort du är. Manducan ska man vara ganska stor för för att den ska sitta riktigt bra. Becos nya soleil verkar också riktigt bra, men har inte provat den själv och vet inte hur den passar olika storlek på bärare. I de ergonomiska bärselarna kan man bära på mage (inte framåtvänd) och på ryggen och md vissa på höften. 

• m0desty

Babybjörn Miracle funkade bra för mig 1.64 och mannen 1.97 samt för dottern från 4 till 16 mån ca. Det tar några gånger sen lär man sig de ganska enkla greppen för att ställa om selen.

Vi har verkligen haft mycket nytta av selen och den är lika fräsch efter alla tvättar som när den var ny.

• Airlessplace

Här är en till som använder ergobaby. Den är underbar, kan lätt bära omkring på 1,5-åringen i den i en timme utan att få ont, trots att jag haft en del problem med ryggen. Vi har en original. Går att ställa om så man kan ha barnet på magen, höften eller ryggen.

• Ebba 27 juli

Jag har en gammal baby Björn och fått låna en baby Björn mirakler. Får ont i axlarna av båda och barnet sitter inte bra, hänger rakt ner med benen dvs fel höft ställning. Ska åka iväg till "knyt an"en butik i Sthlm idag och prova selar. Det rekommenderar jag om du bor i Stockholm. Känns som det lutar åt en ergo eller boba 2 g. Min tjej är dock redan 5 månader och rätt stor!

• Mia86gbg

När ni pratat om ergobaby så menar ni original?

Jag har hört bra om babybjörn One också.

• frökenelisabeth

Jag hade en Beco Gemini som jag var mycket nöjd med. Fördelen mot en ergobaby är att den inte kräver en särskild spädbarnsinsats, utan funkar redan från första dagen. Man kan också bära på magen med barnet framåt, bra om man har en nyfiken bebis (men detta ska man förstås inte göra för långa stunder i taget, och inte med riktigt små barn). 

Vi är bägge rätt korta jag och min man så jag vet inte hur den funkar för längre personer dock. 

• Ebba 27 juli

Provade baby Björn One häromdagen. Den känns bra o barnet sitter rätt bra, nästan grodposition. Dock kostar den 1400 kr!!

• m0desty

Köp den som känns bäst så slipper ni ångra er. Bli den lika använd som vår blev så spelar några hundralappar mer ingen roll.

• Ebba 27 juli

Tror ergo baby är bäst om ni båda ska kunna ha den. Boba 2g som jag köpte passar nog inte så bra på stora bärare.

• Harmagedon
    frökenelisabeth skrev 2014-03-17 09:15:29 följande:

Jag hade en Beco Gemini som jag var mycket nöjd med. Fördelen mot en ergobaby är att den inte kräver en särskild spädbarnsinsats, utan funkar redan från första dagen. Man kan också bära på magen med barnet framåt, bra om man har en nyfiken bebis (men detta ska man förstås inte göra för långa stunder i taget, och inte med riktigt små barn). 

Vi är bägge rätt korta jag och min man så jag vet inte hur den funkar för längre personer dock. 

Vi hade den och den funkade väldigt bra för min man som är två meter också. Väldigt enkel att ställa om mellan olika bärare. Vi använde den dock bara till mage mot mage och bara till barnet var ca ett år.
  • Krusmatta
    Mia86gbg skrev 2014-03-18 08:54:37 följande:
    Det lutar åt en ergobaby orginal med babyinlägg.
    Se till att prova en sele innan ni köper den. Min sambo testade orginal och fick spännena i armhålorna för att remmarna är kortare än på sport-modellen. På mig sitter sport-modellen lite sämre än orginal, men inte så det stör mig särskilt mycket, det var därför vi köpte ergobaby sport.
    Vi köpte förresten vår via alltforforaldrar.se
Svar på tråden Bärsele