• Anonym (TS)

Haft tandställning, dragit ut tänder, genomgått tandoperation m.m Fråga vad du vill!

Som rubriken lyder... Har gjort tandreglering, dragit ut 5 tänder varav en av utdragningarna var en tandoperation. Har en till som ska göras inom kort. Har allmäna problem med mina tänder som risk för karies, hål, felliggande visdomständer, risk för hål i flertalet av tänder etc. 

Något du undrar över så svarar jag om jag kan! 

Kan även tillägga att jag har tandläkarskräck. 

• Svar på tråden Haft tandställning, dragit ut tänder, genomgått tandoperation m.m Fråga vad du vill!
  • Anonym (rädd)

Hur går man till väga för att få en operation? Har feltal trasiga tänder men är livrädd. Att vara sövd och fixa allt på ett bräde vore den optimala lösningen för att sedan kunna gå vidare och få en normal tandhälsa och våga börja gå regelbundet till tandläkaren.

• Anonym (TS)
    Anonym (rädd) skrev 2014-03-16 15:40:16 följande:
    Hur går man till väga för att få en operation? Har feltal trasiga tänder men är livrädd. Att vara sövd och fixa allt på ett bräde vore den optimala lösningen för att sedan kunna gå vidare och få en normal tandhälsa och våga börja gå regelbundet till tandläkaren.
    På vilket sätt är dina tänder trasiga? Jag har genomfört tandoperation för att dra ut en visdomstand. Har inte gjort lagning eller liknande som har varit i omfattande skala. Gå på undersökning hos tandläkaren och säg helt enkelt att du vill få tänderna fixade på bästa möjliga sätt, dom vet ju vad som passar dig bäst. 

Skulle du eventuellt behöva genomgå en tandoperation så råder jag dig till att be om att få lugnande. Det här är något som jag har erfarenhet av hos Folktandvården, andra vårdcentraler för tänder vet jag inte vad som gäller. Du kan inte bli sövd, jag bad om det men blev nekad. Då blev jag erbjuden lugnande vilket gjorde min operation 100% bättre! Jag kommer knappt ihåg själva operationen över huvud taget. Det lugnande jag fick hos Folktandvården heter Dormicum och jag fick det i flytande form 10-15 min innan operationen. Jag till och med däckade i vilorummet i väntan på att bli hämtad av tandläkaren. T-läkaren och min partner fick hjälpa mig att gå till rummet för att jag var så groggy! 

Här har du lite info om smärtstillande, bedövning och lugnande som erbjuds av folktandvården! -> www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-utbud/behandlingar/bedovning/

Jag förstår din rädsla och delar den med dig. Men det bästa är faktiskt att göra en ordentlig undersökning av munnen och ta reda på alla brister du behöver åtgärda och hur du behöver åtgärda dom och sedan få allt gjort fortast möjligt för att bli av med det liksom! Att boka tid för tand operationen tog mig 1,5 år efter att tandläkaren rekomenderade det. Sköt upp det för att jag var så skrajj... 
  • SHAKAWKAW

Hade du många hål i tänderna när du tog ut din tandställning? Jag tar ut min om drygt en månad och jag känner på mig att jag kommer ha minst två hål. Jag har hög kariesrisk, som du.

• Anonym (Elina)

Hej.

Jag undrar om du har någon ersättningtand för att du.dragit ut tänder. Alltså någon tandbro eller liknande?

• Anonym (TS)
    SHAKAWKAW skrev 2014-03-16 16:50:47 följande:
    Hade du många hål i tänderna när du tog ut din tandställning? Jag tar ut min om drygt en månad och jag känner på mig att jag kommer ha minst två hål. Jag har hög kariesrisk, som du.
    Hade inga hål när jag tog bort tandställningen. Ganska otroligt med tanke på att jag alltid varit slarvig med tandborstning men hade inga slitskador eller liknande efter tandställningen heller. 

Får hoppas på att det går lika väl för dig som det gjorde för mig då! Men vet du vad? Oroa dig inte såhär i förväg. Jag gör det också, men det ödslas så mycket energi i onödan! Försök liksom att inte tänka på det. Om det finns hål så är det inte värsta grejjen, det är "bara" att laga dom och sen är det ur världen liksom. Det går ändå inte att göra någonting nu förutom att ta hand om tänderna på det bästa sätt man kan :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elina) skrev 2014-03-16 16:55:31 följande:
    Hej.
    Jag undrar om du har någon ersättningtand för att du.dragit ut tänder. Alltså någon tandbro eller liknande?
    Nej jag har ingenting liknande. Jag har blivit tvungen att dra ut tänder pga för trångt utrymme i käkarna. Nu får jag göra tandoperationer för att dra ut mina visdomständer i underkäken som ligger ner för att dom växt upp på fel sätt. Ena operationen är redan genomförd, har en till som ska göras. Men har ingen typ av "ersättning" för dom tänder jag dragit ut. Min tandreglering fixade mellanrummen
  • Anonym (Elina)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-16 17:16:33 följande:
    Nej jag har ingenting liknande. Jag har blivit tvungen att dra ut tänder pga för trångt utrymme i käkarna. Nu får jag göra tandoperationer för att dra ut mina visdomständer i underkäken som ligger ner för att dom växt upp på fel sätt. Ena operationen är redan genomförd, har en till som ska göras. Men har ingen typ av "ersättning" för dom tänder jag dragit ut. Min tandreglering fixade mellanrummen

Förstår.. Tänkte 5 saknade tänder är väldigt många annars
  • SHAKAWKAW
    Anonym (TS) skrev 2014-03-16 17:10:53 följande:
    Hade inga hål när jag tog bort tandställningen. Ganska otroligt med tanke på att jag alltid varit slarvig med tandborstning men hade inga slitskador eller liknande efter tandställningen heller. 

Får hoppas på att det går lika väl för dig som det gjorde för mig då! Men vet du vad? Oroa dig inte såhär i förväg. Jag gör det också, men det ödslas så mycket energi i onödan! Försök liksom att inte tänka på det. Om det finns hål så är det inte värsta grejjen, det är "bara" att laga dom och sen är det ur världen liksom. Det går ändå inte att göra någonting nu förutom att ta hand om tänderna på det bästa sätt man kan :)
    Det är sant. Tack för svaret.
  • Anonym (TS)
    any19877 skrev 2014-03-16 17:13:51 följande:
    Hur mycket kostade det?
    Jag har aldrig betalar för någonting som jag gjort hos tandläkaren. Tandregleringen skedde när jag var under 19 år och så fort året då jag fyllde 20 kom så anmälde jag mig till frisk tandvård och har sen dess betalat 160kr i månaden för att få fortsatt "gratis" tandvård. Anledningen till att jag valde frisk tandvård är för att jag har så pass ofta problem med munnen så jag känner att jag vill kunna få den hjälp jag behöver utan att behöva betala räkningar på 5000kr för utdragning av visdomstand med lugnande och allt vad det innebär. Frisk tandvård rekommenderar jag starkt till alla som inte längre går gratis hos folktandvården! 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elina) skrev 2014-03-16 17:23:15 följande:

Förstår.. Tänkte 5 saknade tänder är väldigt många annars
    Det är det, fast nu har jag hunnit dra ut min 6e tand eftersom att jag har hunnit göra en av två tandoperationer som jag behöver. Tandoperationen var ju dock en visdomstand och sen hade jag extremt trångt i munnen innan tandregleringen, så utrymmet behövdes verkligen! Idag sitter tänderna som dom ska (utom visdomständerna då som fortfarande tycker det är trångt :P) 

Väldigt många reagerar på antalet tänder jag dragit ut, men förståelsen kommer när jag berättar att jag haft tandställning Glad
  • Anonym (TS)
    SHAKAWKAW skrev 2014-03-16 17:36:49 följande:
    Det är sant. Tack för svaret.
    Ingen fara! Det kommer gå bättre än du tror och oavsett om du har hål efter eller inte så kan jag säga att tiden som man lidit med tandställningen är SÅ värt det när man får se det 100% resultatet av det Glad Kommer du få bettskena efteråt eller får du "ståltrådarna" bakom tänderna? 
  • SHAKAWKAW
    Anonym (TS) skrev 2014-03-16 17:49:12 följande:
    Ingen fara! Det kommer gå bättre än du tror och oavsett om du har hål efter eller inte så kan jag säga att tiden som man lidit med tandställningen är SÅ värt det när man får se det 100% resultatet av det Glad Kommer du få bettskena efteråt eller får du "ståltrådarna" bakom tänderna? 
    Ja, jag börjar bli ganska otålig efter snart 2 år med denna skit i munnen. Det kommer bli skönt att slippa det. Jag kommer nog få ståltrådarna bakom tänderna när den har tagits ut, om jag minns rätt. Min tandreglerare förklarade hur allt kommer gå till i början av processen, men eftersom det var snart 2 år sedan tryter minnet.
  • Anonym (TS)
    SHAKAWKAW skrev 2014-03-16 17:51:13 följande:
    Ja, jag börjar bli ganska otålig efter snart 2 år med denna skit i munnen. Det kommer bli skönt att slippa det. Jag kommer nog få ståltrådarna bakom tänderna när den har tagits ut, om jag minns rätt. Min tandreglerare förklarade hur allt kommer gå till i början av processen, men eftersom det var snart 2 år sedan tryter minnet.
    Haha jag förstår dig! Jag gick med min i 2 år och 3(tror jag?) månader. Jaha okej, jag fick veta hur jag skulle få det efter regleringen på mötet innan vi skulle ta ut tandställningen. Hoppas på att du får ståltrådarna då som jag fick, väldigt skönt att slippa tänka på bettskena varje natt! 

Har du både reglering på både över och under käke? 
  • SHAKAWKAW
    Anonym (TS) skrev 2014-03-16 18:24:46 följande:
    Haha jag förstår dig! Jag gick med min i 2 år och 3(tror jag?) månader. Jaha okej, jag fick veta hur jag skulle få det efter regleringen på mötet innan vi skulle ta ut tandställningen. Hoppas på att du får ståltrådarna då som jag fick, väldigt skönt att slippa tänka på bettskena varje natt! 

Har du både reglering på både över och under käke? 
    Ja, det hoppas jag med. Det känns som om jag skulle slarva mycket med en bettskena. Gummibanden jag själv stoppar in i munnen nu glömmer jag bort titt som tätt. Är värdelös på att komma ihåg sådant där.

Både uppe och nere har jag.
  • Anonym (TS)
    SHAKAWKAW skrev 2014-03-16 18:45:37 följande:
    Ja, det hoppas jag med. Det känns som om jag skulle slarva mycket med en bettskena. Gummibanden jag själv stoppar in i munnen nu glömmer jag bort titt som tätt. Är värdelös på att komma ihåg sådant där.

Både uppe och nere har jag.

Som jag hade då. Fick sätta in i underkäken ett halv - ett år efter att jag hade haft i överkäken. Kommer ihåg hur ont det gjorde när man inte var van och det liksom skavde mot insidan av läppen när man pratade och tuggade! Hade stora blåsor på hela insidan av läppan och kinden på underkäken. Usch saknar det inte Rynkar på näsan

Jag hade också gummibanden för att korrigera mitt överbett, dom skötte jag dock vad jag kommer ihåg Tungan ute 

• Anonym (William)

Tack för ditt inlägg! Mycket intressanta svar! Jag har dock en lite mer generell fråga och jag ber om ursäkt om det framstår som lite pang på ;). Men är du nöjd med din behandling? Har du fått det utseende som du önskat? Eller om du genomgick tandreglering pga funktionella skäl bara, har det skett positiva förändringar kring ditt utseende? Tack för svar och all the best!

• Anonym (TS)
    Anonym (William) skrev 2014-05-24 15:22:41 följande:
    Tack för ditt inlägg! Mycket intressanta svar! Jag har dock en lite mer generell fråga och jag ber om ursäkt om det framstår som lite pang på ;). Men är du nöjd med din behandling? Har du fått det utseende som du önskat? Eller om du genomgick tandreglering pga funktionella skäl bara, har det skett positiva förändringar kring ditt utseende? Tack för svar och all the best!
    Jag är väldigt nöjd med min behandling! Jag hade ett överbett som jag behövde reglera tillbaka. Mitt frambett orsakade svullnad och irritation på tandköttet innanför framtänderna då mina tänder stötte i hela tiden så det kunde göra väldigt ont ibland. Sedan hade jag väldigt snea tänder, kan inte säga att dom störde mig förutom att jag skämdes väldigt mycket över mitt leende. Men vissa tänder blev slitna av att dom skavde mot varandra och jag kom inte åt att borsta överallt. Dock gjorde det  väldigt ont när dom växte ut och man märkte att det var trångt. 

Jag har fått det utseende som jag önskar! Jag är väldigt nöjd över att jag led mig igenom hela processen. Man upptäckte hur j*vla värt det var allting när man fick se slutresultatet! 

Min tandreglering genomfördes på tandläkarens "villkor" då det inte fungerade funktionellt så som jag hade tidigare. Men jag är väldigt nöjd med både utseendet på mitt leende och allmänt hur min mun "fungerar" bättre idag.

Jag ar dock fått genomföra en tandoperation i våras på en av mina visdomständer i nedre käken. Har den andra visdomstanden kvar att operera ut då dom inte heller fått plats på grund av att det är trångt i käken. 
Svar på tråden Haft tandställning, dragit ut tänder, genomgått tandoperation m.m Fråga vad du vill!