• Elie

Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??

Jag är både förvånad och trött på det fenomen man gång på gång ser i föräldrarrollen där föräldrarna inte "orkar" annat än att dra vita lögner för sina barn.  

" Nej, det finns ingen glass kvar i kylen" (= nej, nu räcker det med glass för din del).

Är ni bara korkade, eller slöa eller vad tror ni att ni upp når med detta. Ett tillfälligt lugn? Har ni inte förmågan att föreställa er konsekvensen av detta? Ni tänker inte på att ni lägger grunden för hur ni vill att barnen ska bemöta er? Inte konsitgt att relationerna barn och vuxna emellan är fattiga på tillit. Tror ni att barnen är oförmögna att så småningom inse att det inte alltid går att lita på mamma och pappa? Eller har ni helt enkelt inte reflekterat över detta? 

Många frågor, men för mig är det ofattbart hur utbrett detta är.

• Svar på tråden Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??
  • Dixie

så du menar att min framtida relation med mina barn förstörs för att jag ibland drar till med en vit lögn om att glassen är slut?! den risken är jag beredd att ta - för jag tror inte på din teori…..

• Elie
    MotvilligaMamman skrev 2014-03-16 20:42:30 följande:
    Säger jag att glassen är slut så blir det inget mer tjat. Det är enkelt och jag är lat. Jag tror nog att det blir bra ändå.
    Fast du inser väl att barnen så småningom kommer att genomskåda detta. Hur ska de då kunna veta när du går att lita på och inte?
  • Hedebris

jag säger att nu räcker det med glass och tjatar du mer så äter mamma upp all glassen så är det inget kvar till nästa lördag Drömmer

• Elie
    Hedebris skrev 2014-03-16 20:47:53 följande:
    jag säger att nu räcker det med glass och tjatar du mer så äter mamma upp all glassen så är det inget kvar till nästa lördag Drömmer
  • modsey

Lite facit i handen har jag då jag har ganska stora barn. Som litar på mig fast jag dragit vita lögner under deras uppväxt. Inte ett dugg skadade är de eller vår relation

• MotvilligaMamman
    Elie skrev 2014-03-16 20:47:39 följande:
    Fast du inser väl att barnen så småningom kommer att genomskåda detta. Hur ska de då kunna veta när du går att lita på och inte?
    Klart de kommer, de är inte helt tappade. Men då är de förhoppningsvis så pass gamla att de kan ta ett "Nej, det blir inte mer glass idag" utan ett psykbryt. De är 4 och 5...de beter sig som 4- och 5-åringar.
  • MotvilligaMamman
    modsey skrev 2014-03-16 20:49:51 följande:
    Lite facit i handen har jag då jag har ganska stora barn. Som litar på mig fast jag dragit vita lögner under deras uppväxt. Inte ett dugg skadade är de eller vår relation
    Jodå...du har bara inte märkt av det än. *tror*
Svar på tråden Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??