Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-16 21:15:21 följande:
Har några frågor, kommer säkert komma på ännu fler men återkommer isåfall! Har själv funderar på att göra min snok lite mer rak. Dock är det absolut inget jag är säker på än. Hur länge funderade du innan du tog tag i saken? Hur lång tid tog det från själva konsulationen till att operationen ägde rum? Hur många timmar tog operationen? Hur lång var läkningstiden? Hur hade du det smärta? Känns näsan som vanligt igen eller hur man nu ska säga? Funderar på detta med ärr, finns dom i självaste näsan eller hur jag nu ska uttrycka mig? Har ju aldrig sett någon med ärr efter en näsoperstion. Var det ditt första skönhetsingrepp? Undrar mest eftersom många varnar för att när man väl gjort ett ingrepp så hittar man bara fler och fler fel. Så om det var första ingreppet undrar jag om du opererat/fixat något annat eller funderar på det? Det var alla frågor jag kom på nu, tack på förhand! :)
Hej, det gör inget, jag kan läsa ändå :)
Jag har haft komplex för min näsa så länge jag kan minnas, men började se det som ett problem när jag var runt 12-13 år och skämdes otroligt mycket. Den tog upp mycket energi och tankekraft och var en starkt bidragande faktor till min låga självkänsla. Har även blivit mobbad specifikt för den.
När jag var 25 år så kom jag att tänka på det lite längre en kväll i december och bestämde mig för att "nu är det dags". Så fort min pojkvän kom hem så släppte jag bomben, han hade inte ens vetat om mina komplex. Fick en konsultationstid på lidingökliniken i mitten av januari, och efter den bokade jag min operationstid, som jag fick till 11 mars.
Själva operationen tog väl 1-2 timmar, det beror lite på vad man ska göra med näsan och på vilket sätt kirurgen opererar. Min näsa var ju så bullig i tippen och tipp-plastik tar som regel lite längre tid än själva näsbenet. Jag skulle förminska tippen/smalna av den, flytta in näsborrarna och sänka tippen i profil, för att inte få mer uppnäsa. Eftersom det var sådana saker jag skulle göra valdes "öppen" näsplastik, vilket menas att man öppnar näsan utifrån i väggen mitt emellan borrarna. (vanligast tror jag sluten plajstik är, där man gör snitten enbart inne i näsan).
Fick sammanlagt 3 snitt, ett för varje näsborre och i väggen emellan dom och såklart små snitt inne i själva näsan.
Sövdes inte, man kan ta narkos, men min kirurg tyckte inte det var nödvändigt och det tyckte inte jag heller. Man får alltså bedövning och lugnande, jag däckade av det också, jätteskön känsla. Vaknade upp halvt ur min sömn mot slutet av operationen och kände (utan smärta såklart) har han hamrade och sådär hehe, somnade om och vaknade sedan när allt var klart. Fick då ligga och vakna till i ett rum, dricka lite saft, gå på toa. Sen fick jag åka hem med smärtstillande och en salva att smörja i näsan.
Det gör inte ont egentligen med en näsplastik, det jag ansåg vara jobbigast är att man blir tät i näsan eftersom att det är så svullet därinne och det var otroligt jobbigt. Lite av ett tryck i ansiktet såklart och jag mådde dåligt ca 3-5 dagar = svårt att sova, inte kunna andas, torr i munnen av att andas med den, lite sjukdomskänsla, men min kirurg sa att det vanligaste är att man mår bra efteråt.
Många blir ju "blåslagna" i ansiktet av näsplastik, lika så jag, svullen som en hamster med gul, grön, blå och lila färg i hela ansiktet. Gipset togs av efter 7 dagar och efter 14 dagar såg jag "normal" ut. Näsan är ju svullen såklart men man tejpar den nattetid för att hålla nere svullnad, jag hade även dagtid då jag pluggade hemifrån.
Näsan har förändrats otroligt mycket och lite för var månad, den kändes inte normal förrän efter flera månader med känslighet och så, den känns lite avdomnad och är hård av svullnad, men det är alltså ingen annan som ser, utan det är du som känner det så.
Mina ärr syns inte alls, de bleknade väldigt fort trots att det var en öppen plastik
Det bästa med allt är att min näsa inte tar upp någon tid alls från mig längre, känns som jag alltid sett ut såhär och ibland tar jag fram gamla bilder och tittar och blir sååååå glad över resultatet! Ska på slutbesök nästa vecka och se vad kirurgen säger. Själv är jag otroligt nöjd, men upplever att näsan i profil fortfarande är svullen/ ev. broskbildning och om det är möjligt vill jag ju såklart åtgärda det, korrigering brukar ingå i operationspriset och man betalar då endast 700:-.
MEN jag skulle inte bli ledsen om jag inte får en korrigering, näsoperationen har, klyschigt nog, ändrat mitt liv och min självkänsla

. Så nej, känner inget behov av att fortsätta "förbättra" mig själv. Däremot har jag stött på andra som ALDRIIIIG blir nöjda, men deet tror jag inte är så vanligt. Tycker inte du ska oroa dig för det! De som aldrig blir nöjda reflekterar nog inte över det som du gör.