• sara klar

hög blodtryck gravid ?

Hej 
    jag 140 / 70 BLODTRYCK gravid  
    är det normalt ?? 

• Svar på tråden hög blodtryck gravid ?
  • corran

Ditt övertryck ligger väl lite i överkanten men tror det är normalt ändå.
    Själv låg jag på 110/60 hela graviditeten förutom mot slutet blev det lite högre typ 140/80 eller något sånt.

• PrinsessanLeia

Det beror ju helt på vad du har när du inte är gravid. Jag gick upp från 125/65 till 145/90 och blev beodrad vila.

• corran

Vad har ditt blodtryck legat på innan? Tog du detta nya tryck efter vila eller hade du ansträngt dig på något sätt?
    Vilken vecka är du i?

• sara klar

jag är i vecka 13 nu vet ej vad jag hade innan men jag var lite stressad innan :( 

• lliizzaa93
    sara klar skrev 2014-03-16 22:23:13 följande:

jag är i vecka 13 nu vet ej vad jag hade innan men jag var lite stressad innan :( 

Jag ligger oxå på samma som dig å jag går bara på tätare kontroller å nu är jag i v 29:)
  • trolliz

Kan inget om siffror men jag fick högt blodtryck i slutet då ville de ha koll på mig och fick sätta igång det ich jag fick medicin och stanna på BB lite längre.

Men vet inte hur allvarligt det är då ingen förklarade något plus/eller jag var för vimsig.

Nu är du ju inte lika långt gången men kontakta BM för det är ju inget bra!

• JA77

Det blir lite tokigt när du frågar lekmän, TS! När man pratar högt blodtryck, är det den andra siffran (diaboliska trycket) som räknas. Det skall inte vara över 90. Men det gäller om man mätt det tre gånger, inte enstaka värden. Misstänks högt blodtryck ska man ska mäta blodtrycket efter att ha vilat ca en kvart.

När mätte du ditt tryck?
    Var? . 

• Cissan

Är ett helt normalt bt i vården. Som gravid ska undertryckte inte vara över 90! Själv har jag 150/93 o medicineras inte. Började på 110/60 så mitt är ju förhöjt men är i v 41 nu så de väntar nog ut min Ebbe :))

Svar på tråden hög blodtryck gravid ?