• Kajjsan1

"Ont i magen" - inbillning?

Hej!
    Jag har ett problem som jag inte vet vad jag ska göra åt! Nästan varje kväll när jag går och lägger mig får jag "ont i magen". Jag tror inte att jag egentligen har ont i magen utan det är bara något jag har fått för mig... Det grundar sig i att jag är så sinnessjukt rädd för att spy.. Och då får jag ont i magen , vidare tror jag att jag ska spy och det blir bara en ond spiral av alltihopa! Det här är jättejobbigt och sambon tycker också att det är jobbigt för jag blir gnällig och orolig ... Vad sjutton ska jag göra åt dethär?! Det är ju egentligen bara dumheter från min sida... Men får inte bukt med problemet :(

• Svar på tråden "Ont i magen" - inbillning?
  • trolliz

Låter lite som ångest. En slags ångest. Känner igen det. Magen är ju centrum för allt även det psykiska.

Får också "ont i magen" lätt och blir illamående bara av tanken. Känner mig jobbig när det blir ofta.

• Gråttmoln

Låter som ångest. Jag drabbades av panikångest för ca 3 år sedan, idag har jag knappt kvar det alls. Jag hade otrolig fobi för att spy och det blev så mycket att jag till slut inte kunde åka buss eller ut och festa med mina vänner, jag kom inte ens iväg till skolan. Jag satt och intalade mig "åh gud tänk sp spyr jag nu" "jag kommer spy, jag kommer spy", till slut fick jag mig själv att spy för jag fick min kropp att må så fruktansvärt illa, jag kunde inte ens prata för jag mådde så illa. Känslor är naturligt och mina känslor jag fick tror jag nu i efterhand hade mycket med att mina planer och framtid jag lagt ut blev helt ändrat, jag visste inte längre och det är det värsta jag vet, att inte veta. Efter ett år med myyyycket kämpande blev jag bättre och idag händer det väldigt sällan att jag får det. Jag rekommenderar dig till att gå och prata med någon.

• Kajjsan1

Tack! Såå skönt att jag inte är ensam med detta! Även om jag inte trodde det... Men så skönt att veta att andra har/haft samma problem och att lösningar finns ! Det jag inte förstår själv är vad jag har ångest för egentligen.. Men får väl prata med någon som får ta reda på det åt mig , så att säga! 

Men återigen, tack ! =)

Svar på tråden "Ont i magen" - inbillning?