• Anonym (undrar)

Arbetsgivare lägger dold kamera?

Bara en enkel fråga, kan en arbetsgivare eller annan person rigga en dold kamera på arbetsplatsen? Eller måste man ha en s.k dekal om det och informera? Som husägare så var vi t.ex tvungna att ha en dekal som visade det när vi ville ha övervakningskamera. Men hur funkar det för arbetsgivare inom landsting och kommun?

• Svar på tråden Arbetsgivare lägger dold kamera?
  • Anonym (Tina)

Varför oroar du dig för det? Har du något att dölja?

• Anonym (undrar)
    Anonym (Tina) skrev 2014-03-16 23:00:01 följande:
    nejdå, jag bara undrar. Jag hade inte ens brytt mig om det var kameror överallt. Men vi hade en diskution på jobbet och kunde inte enas riktigt och därav frågan
  • Pentagram

De måste ha tillstånd men jag är osäker på om de måste informera. Kontakta ditt fack eller någon lämplig myndighet för korrekt svar.

Och låt för i h-e inte någon komma undan med dold övervakning utifrån premissen att du inte behöver bekymra dig om du inte har något att dölja!

• Pentagram

För att förtydliga, om någon får tillstånd för dold kameraövervakning måste de naturligtvis inte informera om dess förekomst, det ligger lite i sakens natur, men det skall mycket till för att ett sådant tillstånd skall ges.

• Anonym (Nopp)

En dold kamera kan alla med lte kunskap rigga - finns det ingen varningsdekal är det olagligt, eller en del av polisiär myndighets utredning. 

• Anonym (L)
    Anonym (Tina) skrev 2014-03-16 23:00:01 följande:
    Jag har mycket att dölja... Exempelvis så sjunger jag och gestikulerar med armarna ibland medan jag arbetar, om jag är ensam.
  • Polly74

Haha, ja min chef skulle bli tvungen se på när jag kliar mig i skrevet, rättar till strumpbyxorna, rapar högt osv... stackarn, borde kanske varna honom i förebyggande syfte om han nånsin kommer på iden att sätta upp en kamera :D

• Anonym (undrar)

Nej, alltså jag behöver inte blanda in facket. Det var mer en diskution OM man får eller inte. För jag tänkte att det nog kanske är helt lagligt med tanke på alla de som åker fast hos pensionärer m.m när de stjäl ur deras hem? Men då sa kollegan att det är ngt helt annat att det är pensionärens privata bostad och då får man filma utan tillstånd eller dekal?

Vi spekulerade alltså bara under nattens slöa timmar. Ja, jag vill INTE heller att cheferna ska se vad jag gör på jobbet, inte att jag missköter mig eller gör ngt olagligt. Men ibland händer det att man petar näsan, kliar därnere, sjunger, dansar lite beyonce (TROR att man dansar som henne iaf) osv

• Anonym (vi)

På ett av mina tidigare jobb sattes en kamera upp pga stölder och det var de tvungna att informera om. Dessutom fick ingen sitta och titta på det hela, alltså övervaka utan det var bara om något hände som man fick gå tillbaka och titta på filmerna, men det vet jag att min chef missbrukade.

Jag är mycket tveksam till att det är lagligt att sätta upp en kamera och inte informera om det.

• Anonym (obehagligt)

De flesta bör väl kunna enas om att det är en väldigt otrevlig tanke att bli utsatt för kameraövervakning på sitt jobb. Oavsett om man inte har något att dölja. Tråkig samhällsutveckling vi har när tilliten försvinner.

Svar på tråden Arbetsgivare lägger dold kamera?