Små barn på vuxenteater?
Hej, jag känner att jag bara måste skriva av mig, förväntar mig väl kanske inte så mycket svar men kanske nån som känner igen sen eller vill skicka nåt peppande..
Lite bakgrund:
Jag är 36 år och har försökt att få barn under snart 10 år men det går inte :(De hittar inget fel men det bara blir inget.. Det är något jag är jätteledsen för och sörjer mycket.
Alla mina vänner runtomkring har familj och både 2,3 och 4 barn.
Vi är de enda i bekantskapskretsen som inte har barn. Vi har berättat för de närmsta att vi har försökt länge men att det inte går men det är ju inget vi går runt och skyltar med om man säger så.
I vilket fall nu till det som gjorde mig så ledsen i helgen.
Jag och min man var på teater, vi hade sett fram emot föreställningen länge och vi skulle träffas med flera andra par efteråt och ta en drink. Socialt och trevligt alltså.
Föreställningen börjar kl halv åtta en lördag kväll.
Precis bakom oss sitter ett par med en 2-3åring!!
Redan efter ett par minuter börjar denna lille kille bli rastlös såklart, vuxenteater är väl dötrist för ett barn i den åldern. Så han sparkar på mitt säte, trummar med händerna och vid nåt tillfälle råkar dra mig i håret.. Inte så skoj när man försöker njuta av föreställningen! Inte nog med det så pratar han konstant. Alltså han gråter/skriker inte men pratar oavbrutet och ställer hela tiden frågor om vad som händer på scenen "pappa varför gör han så, varför har han inga byxor, vad gör dom, varför dansar han ?, osv hela tiden.
Det är inte bara jag som reagerar, folk runtomkring tittar bak och ser irriterade ut och hyschar åt barnet. Jag väljer att inte hyscha eller säga till då jag inte vill ställa till en scen mitt under föreställningen.
Efter 30 minuter in i föreställningen kommer en kvinna in och tränger sig in i raden av stolar. Det är två lediga platser brevid oss, I ena handen har hon en 3-4 åring och i den andra handen bär hon en 5-6 månaders bebis!
Hon sätter sig på platsen brevid oss, placerar det äldre barnen i den andra tomma stolen och säger till honom att sitta still där.
Sen sitter hon alltså under resten av föreställningen och försöker få spädbarnet att vara tyst. Hon studsar det upp och ner i knäet, så att hennes armbåge slår i min arm hela tiden. Barnet skriker till då och då som barn gör. Och rätt var det är börjar hon att amma! Barnet gör sugläten och smackar och hon själv nynnar för bebisen!
Efter föreställningen så träffar jag på den organiserade vännen (dit vi också ska på efterfesten) och han frågar vad vi tyckte. Jag svarade, (inte surt men kanske något upprörd) att pjäsen var bra men att jag inte kan förstå varför man tar så små barn med sig på en vuxenteater en lördagkväll. Det var lite störande och svårt att hänga med vad som sades på scenen då man missade massor.
Min vän tittar då på mig och säger surt att "om man blivit inbjuden så gör man såklart det" det visade sig att kvinnan med barnen brevid mig var hans vän och han hade bjudit henne på teatern.
Så säger han det som sårade mig mest.
"det borde jag väl förstått att jag inte skulle satt henne där brevid en barnhatare som dig"
Barnhatare?? Jag blev helt paff. vadå barnhatare! Jag älskar barn, jag har inget emot barn men det ska väl vara i rätt forum! En vuxenteater mellan 19.30-22.00 en lördagkväll är inte rätt forum för så små barn!
Jag blev jätteledsen och sa att jag alls inte är nån barnhatare. Då sa han att jag var känd som barnhataren i bekantskapskretsen och att folk tror att vi inte har barn för att jag hatar barn..
Jag blev så ledsen..
vi stod och väntade att alla skulle samlas för vi skulle gå vidare på efterfesten, då kommer kvinnan med de två små barnen och berättar att hon och barnen också ska med på efterfesten. Då tittar värden på mig och undrar om jag verkligen vill komma då eftersom det kommer finnas barn med..
Jag blev så ledsen så jag faktiskt gick därifrån..
Ber om ursäkt för det långa inlägget. Vet inte vad jag ville ha sagt annat än att jag ville skriva av mig.
Överreagerar jag eller är det helt normalt att ta så små barn med sig på en vuxenteater?
Vad tycker ni ?
Det är ju inte kul för övriga som faktiskt också betalar full pris att bli störda hela tiden.
Och det är ju inte kul för barnen heller som inte förstår och som blir "tvingade" att sitta tysta och stilla under 2,5 timme!