• underlandetialice

Ont i handled efter hård smäll...

Det hände i oktober då jag tog emot min sambo uppifrån,så handen trycktes bakåt. Det gjorde rejält ont i handen efter smällen och några dagar, sen blev det bättre och gjorde bara ont vid vissa rörelser. Nu har jag läst att det ev. kan vara båtbenet som gått sönder. Har röntgat, men det visar inget. Har skickats på magnetröntgen nu "bara för att jag är så oroligt", men husläkaren tror att det är en seninflammation. Jag blir lite frustrerad eftersom jag inte litar fullt ut på att husläkare och att de kan tyda magnetröntgen?  Undrar, är det solklart och enkelt att se skador, eller behöver man vara expert? Jag skulle ju helst vilja komma till en ortoped eller nån som kan sånt här. När jag läser om seninflammation stämmer det inte alls in på min smärta. När jag läser om båtbensskada stämmer dock smärtbilden. Nu ska jag smörja med voltaren gel i två veckor. Någon annan med erfarenheter av båtbenskada eller seninflammation i handen/handled/tumme? Jag har värk på nätterna emellanåt och ibland är jag helt smärtfri. Smäller till i handleden ibland och det gör fasligt ont. Gör ont när jag böjer handen uppåt i tummens riktning och när jag lyfter saker i tummens riktning. Även när jag skruvar av lock etc. Har ingen lust att gå med nåt som är trasigt pga okunniga allmänläkare som inte vill remittera vidare till experter. Känns liksom lite frustrerande att bli bemött som "orolig" när jag inte känner mig orolig. Jag vill bara få ordning på handen.

• Svar på tråden Ont i handled efter hård smäll...
  • EnAnonumius

För det första så anser jag att det är riktigt korkat att döma allmänläkare i grupp, och säga att de är okunniga,  bara för att du inte litar på husläkare fullt ut.

Vem är DU att sitta och bedöma kompetensen hos allmänläkare/husläkare?
    Är du utbildad läkare själv eller? Av ditt inlägg att döma så är du knappast detta, med tanke på vad du skriver i ditt inlägg.

Sedan så har du rätten att få en s.k "second opinion", av en annan husläkare/allmänläkare om du tycker att det behövs av en eller annan anledning.

Sedan så måste inte symptom vara huggen i sten heller.
    Även om du nu sitter och läser att "smärtbilden" stämmer bättre överens med "brutet båtben" så måste det inte vara några garantier, på att du har brutit det. Ibland så kan man ge "motsägelsefulla symptom".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Arbetsvegan

Det är oftast inte husläkare som bedömer röntgenbilder utan det är en röntgenläkare. Sen delger han eller hon sin bedömning till husläkaren. Som jag fattat det kan man se hårstråsfina sprickor med magnet så om du haft en spricka så hade det synts. Och eftersom det gått såhär lång tid så är det avsett läkt om du inte lider av extrem benskörhet vill säga.

Begär remiss till sjukgymnast istället. Ju mer du rr på handen desto mindre ont kommer du att ha.
    Framförallt: sluta känna efter så mycket utan bit ihop så länge som det inte skär som knivar. Ju mer du rör på dig desto mindre ont kommer du att få.

• underlandetialice
    EnAnonumius skrev 2014-03-17 11:16:16 följande:
    För det första så anser jag att det är riktigt korkat att döma allmänläkare i grupp, och säga att de är okunniga,  bara för att du inte litar på husläkare fullt ut.

Vem är DU att sitta och bedöma kompetensen hos allmänläkare/husläkare?
    Är du utbildad läkare själv eller? Av ditt inlägg att döma så är du knappast detta, med tanke på vad du skriver i ditt inlägg.

Sedan så har du rätten att få en s.k "second opinion", av en annan husläkare/allmänläkare om du tycker att det behövs av en eller annan anledning.

Sedan så måste inte symptom vara huggen i sten heller.
    Även om du nu sitter och läser att "smärtbilden" stämmer bättre överens med "brutet båtben" så måste det inte vara några garantier, på att du har brutit det. Ibland så kan man ge "motsägelsefulla symptom".
    Ok, jag håller med, ska inte döma. Blev frustrerad av bemötas som orolig när jag valt att inte söka på ett halvår just för att jag tänkt att det ska väl faan kunna fixa till sig av sig själv. Sen har jag ett par tidigare dåliga erfarenheter. Sorry.
  • underlandetialice
    Arbetsvegan skrev 2014-03-17 11:24:48 följande:
    Det är oftast inte husläkare som bedömer röntgenbilder utan det är en röntgenläkare. Sen delger han eller hon sin bedömning till husläkaren. Som jag fattat det kan man se hårstråsfina sprickor med magnet så om du haft en spricka så hade det synts. Och eftersom det gått såhär lång tid så är det avsett läkt om du inte lider av extrem benskörhet vill säga.

Begär remiss till sjukgymnast istället. Ju mer du rr på handen desto mindre ont kommer du att ha.
    Framförallt: sluta känna efter så mycket utan bit ihop så länge som det inte skär som knivar. Ju mer du rör på dig desto mindre ont kommer du att få.

Tack för svar, då vet jag att det finns röntgenläkare, hade dåligt koll på det där.

Har bitit ihop i sex månader och behöver inte "känna efter" för känna att det gör satans ont när jag försöker lyfta nåt eller öppna en burk...
  • Arbetsvegan
    underlandetialice skrev 2014-03-17 11:58:17 följande:

Tack för svar, då vet jag att det finns röntgenläkare, hade dåligt koll på det där.

Har bitit ihop i sex månader och behöver inte "känna efter" för känna att det gör satans ont när jag försöker lyfta nåt eller öppna en burk...
    Jag är röntgad så mycket att de började bli restriktiva pga stråldosen. Jag kan inte ta rävgift på att det är så överallt men för mig har det alltid varit så.

Ja, det är ju omöjligt att uppfatta hur du känner, det blir bara knas att ens försöka. Men ha i åtanke att ett benbrott läker på 3-4 månader. Om det hade läkt fel hade det synts tex så det måste alltså handla om annat. Möjligt att det vari en spricka från början men det är inte därför du har ont idag.

Jag tycker som jag sa att du ska begära remiss till sjukgymnast för oavsett vad det är så kommer träning (och stärkt muskulatur) göra så att du får mindre ont.
  • Lars79

Hej.
    Upplever väldigt liknande symptom.

Jag har varit till sjukgymnast, naprapat och arbetsterapeut - dom har ingen aning.
    Hojta gärna till om du får tag på något som hjälper.

Svar på tråden Ont i handled efter hård smäll...