• UrbanRave

Tips på jobb?

Då jag har en kronisk sjukdom så har jag lönebidrag & är vad jag förstår ganska eftertraktad på arbetsmarknaden.
    Hade ett jobb inom bygg som jag blev sjukskriven ifrån då det blev lite för mkt för mig & valde då att inte fortsätta att arbeta där.

Har haft ett möte med försäkringskassan där jag har fått till uppgift att fundera på vilken typ av jobb som jag kan tänka mig att jobba med innan vi ska ha ett möte med arbetsförmedlingen.

Vad jag förstår så har jag hamnat i ett såkallat "guldläge" där jag kan välja nästan precis vad jag vill att jobba med men det står still i mitt huvud & jag har inte en aning om vad jag vill jobba med..

Så min fråga är väl om någon har något tips på nåt bra men roligt jobb?

Tacksam för alla svar! :)

• Svar på tråden Tips på jobb?
  • Anonym (kombinera)

Du har inte något specialintresse där det kan finnas jobb inom? Typ om du gillar hästar - jobba i stall, om du gillar inredning - jobba i någon designbutik/pysselbutik, om du gillar hundar/djur - hunddagis/djuraffär etc.

Jag är också beviljad lönebidragsjobb men har lite för mycket psykiska problem ännu för att komma dit.. Men visst underlättar det att få ett jobb som utgår lite mer ifrån en själv. Du kan ju också fundera på vilka hinder som inte ska få finnas på din arbetsplats för att du ska ha motivation till att åka dit.
    Får man fråga vad för kronisk sjukdom du har?

• UrbanRave

Jag har varit lageransvarig där det var mkt ansvar vilket jag gillade men det som felade var chefen där så jag valde då att byta jobb.
    Jag gillar jobb med variation, ansvar o.s.v.
    Har funderat massor på vad jag eventuellt kan vara intresserad av men det tar stopp!
    Det enda som jag kan komma på eventuellt är kanske grävmaskinist?
    Gillar maskiner :)

Dem hinder som blir är t.ex:
    Jag skottar i en skottkärra med singel & ska ta den från plats A till B, det är ett jobb som blir för krävande där min kropp säger ifrån rejält.

Jag har Multipel skleros (MS) men misstänker att jag har en mild variant av den sjukdomen då jag bara har haft ett skov sen sjukdomen visade sig men sen så kan jag få vissa känningar av sjukdomen där jag blir t.ex jättetrött & slut i kroppen.

• Anonym (kombinera)
    UrbanRave skrev 2014-03-17 11:37:43 följande:
    Jag har varit lageransvarig där det var mkt ansvar vilket jag gillade men det som felade var chefen där så jag valde då att byta jobb.
    Jag gillar jobb med variation, ansvar o.s.v.
    Har funderat massor på vad jag eventuellt kan vara intresserad av men det tar stopp!
    Det enda som jag kan komma på eventuellt är kanske grävmaskinist?
    Gillar maskiner :)

Dem hinder som blir är t.ex:
    Jag skottar i en skottkärra med singel & ska ta den från plats A till B, det är ett jobb som blir för krävande där min kropp säger ifrån rejält.

Jag har Multipel skleros (MS) men misstänker att jag har en mild variant av den sjukdomen då jag bara har haft ett skov sen sjukdomen visade sig men sen så kan jag få vissa känningar av sjukdomen där jag blir t.ex jättetrött & slut i kroppen.
    Okej! Jag blev erbjuden en jobbcoach hos AF i samband med att lönebidragsjobb blev aktuellt. Fråga din handläggare efter en sådan. Den personen skulle hjälpa mig att hitta ett lämpligt jobb utifrån mig själv och mina begränsningar. När detta blir aktuellt igen kommer jag självklart att vilja ha hjälp av en sådan.
  • UrbanRave
    Anonym (kombinera) skrev 2014-03-17 11:39:41 följande:
    Okej! Jag blev erbjuden en jobbcoach hos AF i samband med att lönebidragsjobb blev aktuellt. Fråga din handläggare efter en sådan. Den personen skulle hjälpa mig att hitta ett lämpligt jobb utifrån mig själv och mina begränsningar. När detta blir aktuellt igen kommer jag självklart att vilja ha hjälp av en sådan.
    Det var ett bra tips men vad är det för skillnad på en jobbcoach & en kontaktperson på AF?
    För det jag har är en kontaktperson på FK & kommer även att få det på AF nu framöver.
  • Kattpappa08

Kanske kan ett arbete som gaffeltruckförare vara något?

• Anonym (kombinera)
    UrbanRave skrev 2014-03-17 11:58:49 följande:
    Det var ett bra tips men vad är det för skillnad på en jobbcoach & en kontaktperson på AF?
    För det jag har är en kontaktperson på FK & kommer även att få det på AF nu framöver.
    Jadu Vad skillnaden på dem är vet jag inte, men kan spekulera. Troligen är den coachen mer inriktad på personer som är beviljade specialanpassade jobb.. Kanske bättre på att ge vettiga förslag och kan ta lärdom av vad tidigare personer med liknande problem har passat in någonstans. Min handläggare på AF har typ 300 personer som den handlägger åt, vilket troligtvis innebär mycket arbete om denne också ska coacha i specialanpassade jobb - om du förstår vad jag menar. Det är väl bra att de delar upp uppgifterna mellan andra personer så att arbetsbelastningen inte blir för hög på en vanlig handläggare.
    Coachen är nog lättare att få till personliga möten med dessutom. Den hjälper dig med kontakt med olika arbetsplatser dessutom. Vad gäller "kontaktperson" på AF vet jag inte vad det är. Jag har handläggare på AF och FK, that's it
  • UrbanRave
    Närvaro i 08 skrev 2014-03-17 12:08:05 följande:
    Kanske kan ett arbete som gaffeltruckförare vara något?
    Det skulle kunna vara något av intresse faktiskt!
    Men hur ser det ut med jobbet som gaffeltruckförare?
    Sitter man i en truck hela dagen eller brukar det vara en massa andra sysslor utöver det?
  • UrbanRave
    Anonym (kombinera) skrev 2014-03-17 12:09:38 följande:
    Jadu Vad skillnaden på dem är vet jag inte, men kan spekulera. Troligen är den coachen mer inriktad på personer som är beviljade specialanpassade jobb.. Kanske bättre på att ge vettiga förslag och kan ta lärdom av vad tidigare personer med liknande problem har passat in någonstans. Min handläggare på AF har typ 300 personer som den handlägger åt, vilket troligtvis innebär mycket arbete om denne också ska coacha i specialanpassade jobb - om du förstår vad jag menar. Det är väl bra att de delar upp uppgifterna mellan andra personer så att arbetsbelastningen inte blir för hög på en vanlig handläggare.
    Coachen är nog lättare att få till personliga möten med dessutom. Den hjälper dig med kontakt med olika arbetsplatser dessutom. Vad gäller "kontaktperson" på AF vet jag inte vad det är. Jag har handläggare på AF och FK, that's it
    Ok men då förstår jag på ett ungefär skillnaden :)
    Misstänker dock att det är en coach som jag kommer att få.

Haha, jag satt & fundera på vad det var för ord jag sökte efter & kom inte på det! Så jag skrev "kontaktperson" istället men du har så rätt! Handläggare ska det ju såklart stå! ;)
  • Kattpappa08
    UrbanRave skrev 2014-03-17 12:14:17 följande:
    Det skulle kunna vara något av intresse faktiskt! Men hur ser det ut med jobbet som gaffeltruckförare? Sitter man i en truck hela dagen eller brukar det vara en massa andra sysslor utöver det?

Jag har tyvärr inte koll på detta. Funderade själv på detta yrke när jag sökte arbete, men gick aldrig någon kurs för att få serfertikat för dessa maskiner. Jag antar att man åker och lämnar/hämtar olika gods Lycka till
  • UrbanRave
    Närvaro i 08 skrev 2014-03-17 12:34:06 följande:

Jag har tyvärr inte koll på detta. Funderade själv på detta yrke när jag sökte arbete, men gick aldrig någon kurs för att få serfertikat för dessa maskiner. Jag antar att man åker och lämnar/hämtar olika gods Lycka till
    Ok men då ska jag kolla upp det :)
    Har kört lite grann på vissa jobb och det är rätt så kul faktiskt! :)
    Tack & tack för tipset!
Svar på tråden Tips på jobb?