• Anonym (kliande)

hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??

hej!!
    Jag har varit till vårdcentralen idag pga min klåda och utslag. de var rätt säkra på att det var skabb och tyckte jag kunde prova att behandla.
    Jag har köpt salvan tenutex som de gav mig rådet att behandla med 2 gånger med ett dygns mellanrum.
    Jag ska nu duscha och sedan smörja in mig men sen när kan jag börja tvätta kläder, sängkläder etz och vad ska jag tvätta, vädra?? allt?? golv, mattor, inte sitta i soffor på ett par dar?? sova i annan säng när? dammtorka överallt??
    Jag smörjer väl in allt utom hårbotten. På förpackningen står att man ej ska smörja huvudet men ansikte förstår jag man kan få det på.
    Jag har som värst på yttre blygdläppar, händer och armveck men det verkar sprida sig fort till övriga kroppen oxo så snart kliar det överallt.
    Jag frågar för att vara säker så inget missas.
    min son har inga symptom men jag ska nog behandla honom dag 2 som jag behandlar en gång tror jag det var, för säkerhets skull.

• Svar på tråden hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??
  • Philippa

På google hittar du en massa nyttig info om detta.....

• Anonym (lycka till :))

Lider med dig, har också haft skabb! Satan vad det kliade, på mig var det mest händerna. Jag smorde inte huvudet. Jag tvättade allt i 90 grader, förutom kläderna som jag tvättade som vanligt 2 ggr. Sedan vädrade jag dom. Om du varit nära någon vän/familjemedlem så se till att dom också behandlas, smittas så sjukt lätt.
    Sov i nya lakan varje natt, tvätta dagen efter. Jag tvättade även soffklädnader, filtar, alltså verkligen ALLT som du har nuddat med din hud. Din tvättmaskin kommer gå på högvarv, men ta det säkra före det osäkra. Hoppas allt går bra!

• Anonym (kliande)

Jag har smörjt in mig nu..
    Jag vet inte hur andra brukar göra men jag smörjde även yttre blygdläpparna.( inte inuti) det har ju kliat där oxo. Fy vad det svider av denna salvan må jag säja. enda stället jag tyckte var skönt var fötterna kanske för att jag inte har några utslag där.

• slutatsnusa

men hur menar du "rätt säkra"?
    hur kan de rekommendera en så pass omfattande behandling med starka medel utan att vara säkra?

jag har haft konstaterad skabb en gång för länge sen
    det konstaterades genom att de tog ett litet hudprov som de la i ett mikroskop och kunde se ett av odjuren
    jag smörjde vare sig ansikte, hårbotten eller underliv (som jag ej rakar i o f s kanske skillnad om man rakar sig)

vad för slags utslag har du?
    det är skillnad på utslag och sönderkliad ud tänker jag

• Anonym (Skabb)

Du ska inte smörja in barn om dom inte har utslag.
    Salva är stark och barnens hud kan få " brännmärken " 

Jag har haft skabb och det är ett helevete....

Tvätta allt !
    Det är nu det är bra att ha madrasskydd.
    Soffor och fotöljer ska man tvätta om dom har löstagbara klädslar.
    Om inte, använd inte dessa möbler på ngn eller ngr veckor

Glöm inte skor = läggs i frysen.

• Anonym (kliande)

På en sida står undvik kontakt med djur då de kan vara bärare.. jag har en katt!!!
    men vad jag förstår så så smittar det inte mellan katt till människa.

• Anonym (Skabb)
    Anonym (kliande) skrev 2014-03-17 14:23:49 följande:
    På en sida står undvik kontakt med djur då de kan vara bärare.. jag har en katt!!!
    Djur smittar inte i detta fall.
    Tvätta inte katten i " sin " medicin.

Glöm inte att det vankas fästingtider nu, blääää
  • Arbetsvegan
    Anonym (kliande) skrev 2014-03-17 14:23:49 följande:
    Det som kan avses är att människa kan få kattskabb om katten har det. Men, det är viktigt att veta att kattskabb inte överlever på människan utan dör inom ett dygn eller så och på den korta tiden hinner det inte bli utslag.
  • Anonym (kliande)
    slutatsnusa skrev 2014-03-17 14:00:56 följande:
    men hur menar du "rätt säkra"?
    hur kan de rekommendera en så pass omfattande behandling med starka medel utan att vara säkra?

jag har haft konstaterad skabb en gång för länge sen
    det konstaterades genom att de tog ett litet hudprov som de la i ett mikroskop och kunde se ett av odjuren
    jag smörjde vare sig ansikte, hårbotten eller underliv (som jag ej rakar i o f s kanske skillnad om man rakar sig)

vad för slags utslag har du?
    det är skillnad på utslag och sönderkliad ud tänker jag
    Först tittade en sköterska på mig och sedan en annan och de gick utifrån min beskrivning, hur det ser ut och att det sprider sig över kroppen. Jag frågade om de inte behövde hitta ett kvalster, de sa det är sällan de gör så och att det behövs oftast inte.
    Prova en behandling sa de åt mig.. Ena som tittade på mig hade haft det själv.. Jag är själv rätt säker och visst känner jag att det svider med medlet men det har ju svidit innan oxo..
    Jag vill verkligen bli av med detta helvete till klåda jag haft..
    Jag får som knottror på huden som kliar så man kan ej låta bli att klia. Underlättar att svalka huden.
    Det har kliat som värst på natten (kryper riktigt i huden)och gjort det svårt att sova.
    Jag har haft rakat underliv men ej nu längre.
  • Anonym (kliande)

En del verkar tycka att jag ska behandla mitt barn och en del inte..

Han är 8 år så han är inget spädbarn iaf....
    Jag tänkte annars ge honom 1 behandling för att vara säker på att inte få igen smittan av honom.. Vi är ju duktiga på att kramas varje dag.. jag kan ju ge honom en snällare behandling. tex inte smörja ansikte och underliv.

Svar på tråden hjälp!! Hur ska jag behandla skabb??