• Anonym (Stygn)

Självupplösande stygn kvar efter nästan fem veckor.

Opererades i februari, och fick då självupplösande stygn. De skulle försvinna efter en kortare tid, men de sitter kvar och jag har även haft smärtor från området där ärret är. Börjar bli rädd att de sytt mig med fel tråd och att den växer fast?

• Svar på tråden Självupplösande stygn kvar efter nästan fem veckor.
  • Anonym (Wildrat)

Vänd dig till där du blev opererad eller till vårdcentralen (men gå inte till distriktssköterska med sånt här. Min erfarenhet är att de är värdelösa). Stygn är lätta att ta bort, allt som behövs är en vass sax och en pincett men vill du inte prova själv så vänd dig till vårdutbildad personal.

• Anonym (Stygn)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-03-17 12:46:07 följande:
    Vänd dig till där du blev opererad eller till vårdcentralen (men gå inte till distriktssköterska med sånt här. Min erfarenhet är att de är värdelösa). Stygn är lätta att ta bort, allt som behövs är en vass sax och en pincett men vill du inte prova själv så vänd dig till vårdutbildad personal.
    Ska dit snart på nästa operation, är det någon fara tror du, om stygnen sitter ett par veckor till? Jag är verkligen trött på dem för de gör misstag efter misstag och de ringer inte upp när de lovat mig telefontid, så att vända mig till operationsavdelningen på sjukhuset känns ganska omöjligt... Jag har dragit i stygnen men de ger sig inte en milimeter!
  • Anonym (djonk)
    Anonym (Stygn) skrev 2014-03-17 12:50:41 följande:
    Ska dit snart på nästa operation, är det någon fara tror du, om stygnen sitter ett par veckor till? Jag är verkligen trött på dem för de gör misstag efter misstag och de ringer inte upp när de lovat mig telefontid, så att vända mig till operationsavdelningen på sjukhuset känns ganska omöjligt... Jag har dragit i stygnen men de ger sig inte en milimeter!
    Hur länge har det suttit och var är du opererad?
    Är det rött, irriterat och varm kan det ha blivit infekterat. Min erfarenhet är att distriktssköterskor är enormt mycket bättre på det än läkare eftersom de sysslar med sånt halva dagarna till skillnad från läkarna.

• Bling1975

Till mig sa de samma sak när jag var sydd i munnen. Tröttnade efter några veckor och tog bort dem själv med en vass sax och pincett.

• Anonym (VC)

Jag har haft samma problem - jag fick vända mig till distriktssköterska på vårdcentralen som hjälpte mig att dra bort stygnen. Det är bra att få bort dem när de suttit för länge, men du märker ju om det börjar bli infekterat eller så.

Om du snart ska på en operation till så tycker jag absolut att du ringer dit och hör vad de säger!  Synd att de verkar svåra att nå...

• Anonym (Stygn)
    Anonym (djonk) skrev 2014-03-17 12:55:33 följande:
    Hur länge har det suttit och var är du opererad?
    Är det rött, irriterat och varm kan det ha blivit infekterat. Min erfarenhet är att distriktssköterskor är enormt mycket bättre på det än läkare eftersom de sysslar med sånt halva dagarna till skillnad från läkarna.

Jag tycker att ärret ser fint ut men det är rött. Det var en titthålsoperation så jag har tre olika sår, i naveln kan jag inte se något (men känner stygn och har nog fått ett litet bråck för jag har en kula där som jag aldrig haft innan), det som sitter vid bikinilinjen ser jättefint ut och där är inga stygn kvar, och det i magen är betydligt rödare än bikinisnittsärret men ser verkligen inte infekterat ut. Det gör ont på insidan liksom. Men jag har också endometrios och risken finns att det börjar växa där de varit och opererat och att det är det som gör ont. Jag är bara rädd att jag har trådar på insidan också, som sticker och irriterar.

Bör stygnen bort?

• Anonym (djonk)
    Anonym (Stygn) skrev 2014-03-17 12:58:36 följande:

Jag tycker att ärret ser fint ut men det är rött. Det var en titthålsoperation så jag har tre olika sår, i naveln kan jag inte se något (men känner stygn och har nog fått ett litet bråck för jag har en kula där som jag aldrig haft innan), det som sitter vid bikinilinjen ser jättefint ut och där är inga stygn kvar, och det i magen är betydligt rödare än bikinisnittsärret men ser verkligen inte infekterat ut. Det gör ont på insidan liksom. Men jag har också endometrios och risken finns att det börjar växa där de varit och opererat och att det är det som gör ont. Jag är bara rädd att jag har trådar på insidan också, som sticker och irriterar.

Bör stygnen bort?

Jag tycker du ska gå till distriktssköterskan. På kroppen ska vanliga stygn tas efter ungefär 10 dagar.
  • Vitamin

Gå och få stygnen borttagna, går snabbt hos distriktan

Jag är lite kinkig av mig, så jag ser till att dokumentera såna här saker.
    Har varit med om flera ganska tråkiga konsekvenser av "dålig vård", så jag har lärt mig att ta namn och skriva upp vilka personer jag pratat med, vlken tid och datum, fotograferar osv. Några stygn kan tyckas som en bagatell, men en massa småproblem kan bli ett stort problem i slutänden. Rätt som det är kan man ha nytta av att kunna kolla upp vad som sagts när och av vem.

Svar på tråden Självupplösande stygn kvar efter nästan fem veckor.