• Tr0ust

    SPIRAL!! Ont vid uttagning!?

    Hej! Jag fick min dotter (första) i Juli 2011. Pga att hennes hjärtljud sjönk varje gång jag fick en värk blev det akut snitt. 8 veckor efter satte jag in hormon spiral (mirena) vilket som gjorde sjukt ont. Kändes som värkar. Typ fick svimningskänningar. Berodde väl kanske också att jag inte hade fött barn vaginalt? ( jag är typ hypokondriker😜 så tror typ att det jämt skall hända något) hur som helst när den var insatt hade jag sjuka smärtor i magen, som värkar efter åt och några dagar- veckor där efter. Fick smärtstillande tabletter för att lindra smärtan. Nu är jag ivrigt sugen på att skaffa nummer 2. Så vill alltså ta ut spiralen. Nu till min fråga... Ni som har erfarenheter av kanske samma skäl som jag har, gjorde det ont att ta ut spiralen? Smärtgräns 1-10? Vet att alla har olika smärtgräns, men på ett ungefär. Hur lång tid efter kom regelbunden mens igång? Samt hur snabbt blev ni gravida? Hoppas att det finns någon som kan svara :) Kram på er!

  • Svar på tråden SPIRAL!! Ont vid uttagning!?
  • The Fugly

    Jag har bara haft kopparspiral men det kändes inte ett smack att ta ut den och det tog bara några sekunder.

  • mrsladybug

    Hej tyckte inte alls att det gjorde ont. Ett litet nyp och så var det klart:) blev gravid en vecka efter att jag tagit ut spiralen men jag hade iof en kopparspiral. Lycka till med bebisverkstaden!

  • Ploppan01

    Jag hade jätteont när dom satt in den! Fick ondare och ondare vid mens i 5 månader, visare sig att den satt snett och gjorde inte så ont vid uttagning. Om det gör så ont att dom inte får ut den så kan det göras i narkos. Du kan även få den insatt i narkos.

  • Mrs Fii

    Jag har också haft en mirena. Var fruktansvärt att sätta in den och jag var därför livrädd för att ta ut den, men det gjorde inte ont alls trots att jag spände mig lite. 
    Sitter nu här höggravid. Tog endast tre månader för det att ta sig. Har tagit betydligt längre tid med de andra barnen.

    Lycka till!

  • snö 81

    Uttag känns knappt. Min kopparspiral hade fastnat lite i livmoderväggen så det var lite som att dra bort ett plåster, men ont gjorde det inte ändå.

  • Aamanddal

    Gjorde ont som fan att stoppa in den (aldrig fött barn) men kändes inget att ta ut den :) mensen kom igång som vanligt och blev gravid på tredje försöket.

  • miss bee

    Jag tog ut min kopparspiral 28 oktober 2013 och blev gravid på en gång. Hann inte få min mens efter uttaget. så jag är i vecka 26 nu. 

  • MS

    Ät ordentligt innan, se till så att du inte har/får blodsockerfall så får du mindre yrselkänslor. Har tagit ut kopparspiraler och det går på några sekunder och gör pytteliteont max 1-2 på en tiogradig skala. Fick ytterst lite mensvärk efter. Men det här med blodsockret är viktigt ifall du har lätt för att svimma. Det finns mkt nerver i området runt spiralen (där den sitter) och om barnmorskan kommer åt en så kan du svimma. Det gör iofs inte ont men är lite läskigt. Och man blir sjukt trött efteråt. Men som sagt ät ordentligt och tryck i dig lite choklad precis innan insättning så går det bra!!

  • MS

    Gäller samma vid uttagning! Bäst att tillägga eftersom det var din fråga!

  • preggo02

    För flera år sedan hade jag kopparspiral som sattes in i samband med en abort. Jag var sövd då så kände inget när de satte in den. Hade dock ont pga spiralen efteråt. Dels vid mens men även vid samlag. Efter ca 1,5 år tog bm ut den. Gjorde förbannat ont (ca 6-7 på skala 1-10) men smärtan varade i 1-2 sekunder och sedan kände jag ingenting. Sannolikt satt den fel vilket orsakade smärtan och att jag hade problem när den satt i. Blödde litegrann efteråt men hade inte ont alls. Den väldigt korta stunden av smärta var absolut värt det!

Svar på tråden SPIRAL!! Ont vid uttagning!?