BaPumba skrev 2014-03-19 00:14:26 följande:
Bra initiativ till tråd! Jag är också lite "miljöhippie", det är roligt och utmanande att ha det som livsstil och det känns ännu viktigare att hålla sig till det spåret nu när vi får barn i juli.
Vi har satsat på så mycket begagnat som möjligt och jag försöker sy en del grejer själv. Tvättlappar t.ex. är ju väldigt enkelt att sy av gamla handdukar om man har några man inte använder så mycket längre. Jag tog en morgonrock och klippte sönder och sicksackade kanterna, blev drygt 30 tvättlappar.
Överlag vill vi undvika att köpa allt för mycket och spara på miljön på det sättet, men det vi ändå köpter ska helst vara ekologiskt och/eller begagnat. Madrass till spjälsängen samt plastad frotté kommer vi köpa nytt så där ska jag kolla in tipsen från listan!
Kollar runt på tygblöjor nu, hur tänker du där? Tyg eller vanliga? POOPS tygblöjor verkar väldigt bra och prisvärda, fast vet inte om de är ekologiska.
Ja visst är det både roligt och utmanande!

Vi som kommer ha halverad inkomst pga att jag är student har ytterligare en utmaning: att leta efter bra priser! Och där vinner man ju mycket på att leta begagnat som du säger. Och jag skulle sy mer om jag hade symaskin... :/
Jag har inte tänkt så mycket på tygblöjor pga det känns otroligt opraktiskt för oss som inte har tvättmaskin! Men jag kommer leta ekologiska/miljömärkta blöjor! Och satsa på att lufta mycket och att barnet ska bli blöjfritt tidigt (på dagtid), så sparar man på miljön på så vis tänker jag.
Fyndade f.ö. ett original-babynest på Tradera igår! 400 kr.