• spelin

Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt

Håller på för fullt att skriva inköpslista till kommande bebisen... Försöker satsa på miljövänligt och giftfritt i allra största mån.

Nån mer som är intresserad av att samla en lista på ekologiska/miljömärkta (tex öko-tex) barnprodukter till bra priser?? Skrattande
    Jag tänker främst på sängkläder, hygienartiklar och liknande, men alla tips är välkomna!! Glad

Berätta gärna hur ni tänker; om ni har som mål att köpa ALLT ekologiskt eller om ni prioriterar vissa saker (och varför)?

• Svar på tråden Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt
  • spelin

-Nätbutiker jag funnit nyligen är Minimundus och Beba, som båda verkar ha prisvärda produkter. 
    -Kläder har jag redan köpt en del, både begagnat men också H&M ekologiska.
    -Ekologiska madrasser verkar svindyra (fr 2000 kr) så jag funderar på att satsa på "enbart" öko-tex-märkt. Rätt start har såna madrasser som kostar 300-500 kr.

Såhär ser min lista ut hittills! Kopiera och fyll på med era tips!

Till spjälsängen
    Madrass öko-tex: 300-500 kr (Rätt start)
    Kudde öko-tex: 120 kr (Rätt start - butik:Beba)
    Täcke Ekologiskt: 194 kr (Minimundus)
    Spjälskydd ekologiskt: 339 kr (minimundus)
    Madrasskydd/Plastad frotté (giftfri): 115 kr (minimundus)
    Filt ekologisk: fr. 95 kr (minimundus), Rea-priser fr. 59 kr (Beba)

Sängkläder
    Påslakanset ekologiskt: 199 kr (Åhléns). Fr. 279 kr (minimundus). REA-priser fr. 99 kr (Beba)
    Underlakan ekologiskt: 119 kr (minimundus)
    Örngott ekologiskt: 69 kr (minimundus)

Till vagnen
    Underlakan ekologiskt: 79 kr (minimundus)
    Filt ekologisk: fr. 95-129 kr (minimundus), fr. 89 kr för 2 mindre (beba)

Babynest
    Originalet (öko-tex): 849 kr nytt - billigare om man hittar begagnat!

Övrigt
    Dregel-haklapp ekologisk: 72 kr för 3 p (minimundus)
    Små tvätthanddukar ekologiska: 109 kr för 12 st (minimundus)
    Skötbädd öko-tex: 299 kr (Rätt start, butik: Beba)
    Bärsjal ekologisk: fr. 410 kr (minimundus)
    Amningsinlägg ekologiska engångs: pris? (märke: Natracare)
    Amningsinlägg ekologiska tvättbara: 92 kr för 6 p. (minimundus)

• BaPumba

Bra initiativ till tråd! Jag är också lite "miljöhippie", det är roligt och utmanande att ha det som livsstil och det känns ännu viktigare att hålla sig till det spåret nu när vi får barn i juli.

Vi har satsat på så mycket begagnat som möjligt och jag försöker sy en del grejer själv. Tvättlappar t.ex. är ju väldigt enkelt att sy av gamla handdukar om man har några man inte använder så mycket längre. Jag tog en morgonrock och klippte sönder och sicksackade kanterna, blev drygt 30 tvättlappar.

Överlag vill vi undvika att köpa allt för mycket och spara på miljön på det sättet, men det vi ändå köpter ska helst vara ekologiskt och/eller begagnat. Madrass till spjälsängen samt plastad frotté kommer vi köpa nytt så där ska jag kolla in tipsen från listan!

Kollar runt på tygblöjor nu, hur tänker du där? Tyg eller vanliga? POOPS tygblöjor verkar väldigt bra och prisvärda, fast vet inte om de är ekologiska.

• spelin
    BaPumba skrev 2014-03-19 00:14:26 följande:
    Bra initiativ till tråd! Jag är också lite "miljöhippie", det är roligt och utmanande att ha det som livsstil och det känns ännu viktigare att hålla sig till det spåret nu när vi får barn i juli.

Vi har satsat på så mycket begagnat som möjligt och jag försöker sy en del grejer själv. Tvättlappar t.ex. är ju väldigt enkelt att sy av gamla handdukar om man har några man inte använder så mycket längre. Jag tog en morgonrock och klippte sönder och sicksackade kanterna, blev drygt 30 tvättlappar.

Överlag vill vi undvika att köpa allt för mycket och spara på miljön på det sättet, men det vi ändå köpter ska helst vara ekologiskt och/eller begagnat. Madrass till spjälsängen samt plastad frotté kommer vi köpa nytt så där ska jag kolla in tipsen från listan!

Kollar runt på tygblöjor nu, hur tänker du där? Tyg eller vanliga? POOPS tygblöjor verkar väldigt bra och prisvärda, fast vet inte om de är ekologiska.
    Ja visst är det både roligt och utmanande! Vi som kommer ha halverad inkomst pga att jag är student har ytterligare en utmaning: att leta efter bra priser! Och där vinner man ju mycket på att leta begagnat som du säger. Och jag skulle sy mer om jag hade symaskin...  :/

Jag har inte tänkt så mycket på tygblöjor pga det känns otroligt opraktiskt för oss som inte har tvättmaskin! Men jag kommer leta ekologiska/miljömärkta blöjor! Och satsa på att lufta mycket och att barnet ska bli blöjfritt tidigt (på dagtid), så sparar man på miljön på så vis tänker jag.

Fyndade f.ö. ett original-babynest på Tradera igår! 400 kr.
  • spelin
    Såhär ser min lista ut hittills! Kopiera och fyll på med era tips!

Till spjälsängen
    Madrass öko-tex: 300-500 kr (Rätt start)
    Kudde öko-tex: 120 kr (Rätt start - butik:Beba)
    Täcke Ekologiskt: 194 kr (Minimundus)
    Spjälskydd ekologiskt: 339 kr (minimundus)
    Madrasskydd/Plastad frotté (giftfri): 115 kr (minimundus)
    Filt ekologisk: fr. 95 kr (minimundus), Rea-priser fr. 59 kr (Beba)

Sängkläder
    Påslakanset ekologiskt: 199 kr (Åhléns). Fr. 279 kr (minimundus). REA-priser fr. 99 kr (Beba)
    Underlakan ekologiskt: 119 kr (minimundus)
    Örngott ekologiskt: 69 kr (minimundus)
    Öko-tex sängkläder på Jysk till billiga priser

Till vagnen
    Underlakan ekologiskt: 79 kr (minimundus)
    Filt ekologisk: fr. 95-129 kr (minimundus), fr. 89 kr för 2 mindre (beba)

Tygblöjor
    Poops (?)

Övrigt
    Babynest Originalet (öko-tex): 849 kr nytt - billigare om man hittar begagnat!
    Dregel-haklapp ekologisk: 72 kr för 3 p (minimundus)
    Små tvätthanddukar ekologiska: 109 kr för 12 st (minimundus) eller sy själv!!
    Skötbädd öko-tex: 299 kr (Rätt start, butik: Beba)
    Bärsjal ekologisk: fr. 410 kr (minimundus)
    Amningsinlägg ekologiska engångs: pris? (märke: Natracare)
    Amningsinlägg ekologiska tvättbara: 92 kr för 6 p. (minimundus)
  • ektopp

Vill precis som BaPumba tipsa om begagnat. Att köpa begagnat är mycket bättre miljömässigt än att köpa nytt, oavsett märkning. Är man miljömedveten bör man försöka minska sin konsumtion och återvinna hellre än köpa nytt. Tradera svämmar över av begagnade svinbilliga kläder. Kläderna är inte bara billiga utan vältvättade - alla kemikalier från tillverkningen är ursköljda. Bäddset till spjälsäng kommer jag förmodligen sy av sängkläder jag har hemma. Babynest är superenkelt att sy själv och kan också sys av gamla lakan. Tvättlappar kan man klippa till av gamla handdukar. När det gäller nappflaska planerar jag att köra på glas och metall, inte plastflaskor. Jag kommer också försöka styra (så gott det går) att mitt barn får leksaker av trä istället för plast.

• BaPumba

Vi tänker också köra med nappflaska i glas och även napp i naturgummi eller liknande. Fast när jag läst om amning verkar det som att man inte ska ge både nappflaska och bröst för då kan barnet få fel sugteknik, så jag vet inte om vi ska vänta ett tag med att köpa nappflaska. Fast det kan ju vara skönt att ha iallafall en hemma direkt ifall amningen helt går åt skogen. Även napp ska man tydligen undvika om man vill amma. Det hade jag aldrig hört talas om innan jag läste det i nån bok (minns inte vilken), jag trodde alla ungar hade napp...

Vi vill också försöka styra så att barnet har leksaker av trä istället för plast. Överlag skulle vi vilja styra så att barnet inte får så förbannat mycket saker överlag...men jag vet inte riktigt hur. Vi vill ju inte vara otacksamma om människor vill ge oss/barnet något, t.ex. när det är nyfött och sedan julklappar och födelsedagar, samtidigt tycker och tror vi att barn inte behöver ett överflöd av prylar och kläder som det lätt blir. Men jag vet inte hur vi ska värja oss på ett artigt sätt. Jag har funderat på om vi kan öppna ett sparkonto för barnet så kan de som gärna vill ge något sätta in en valfri summa pengar, fast det känns girigt på något sätt. Det är ju inte det att vi förväntar eller önskar oss pengar egentligen, vi vill bara undvika massa prylar och försöka vänja barnet direkt vid att man inte måste ha ett överflöd av allt...PLUS att vi vill undvika massa kemikalier som finns i t.ex. kläder och leksaker. Tänk vad skönt dessutom att kunna komma på ett kalas och slippa stressen som lätt blir innan över vad man ska köpa.

Jag tänkte också sy ett babynest, verkar väldigt enkelt. Men var får man tag på bra "madrass" till det? Skumgummi är inte alls bra vad jag har förstått nu för att det utsöndrar massa kemikalier.

När det gäller tygblöjor har inte vi heller någon egen tvättmaskin, så jag hoppas det kommer funka bra ändå. Det verkar som att det räcker att tvätta var tredje dag och det känns ändå överkomligt. Men vi kommer nog ha vanliga blöjor också om vi ska iväg t.ex., och då blir det garanterat miljömärkta.

• BaPumba
    spelin skrev 2014-03-19 07:57:51 följande:
    Fyndade f.ö. ett original-babynest på Tradera igår! 400 kr.

Kul! Tradera och Blocket är suveränt nu i väntans tider. Jag budade hem en bärsjal häromdan, längtar tills den kommer hem! Tricot slen för lite under halva priset. Har läst mig till att den är ganska varm men jag hoppas den funkar under sommaren ändå!
  • Kuben

Åh, vilket bra initiativ! Vi har allt (nästan) begagnat sedan tidigare barn,. men i de fall vi köper nytt vill jag helst att det är miljövänligt - och främst bebisvänligt.

• spelin

Ägnade söndagen åt att sy om gamla lakan och påslakan till baby-storlek, när jag ändå var hos mina föräldrar som har symaskin. Har dessutom klickat hem mer barnkläder från tradera.

Så för oss blir de enda nyinköpen förmodligen:
    - Barnvagn och babyskydd
    - Skötbord
    - Madrass (täcke, kudde)
    - Plastad frotté
    - (Skötväska)
    - Badbalja

• LadyGrace

Vilken bra tråd!

Vi försöker oxå tänka på miljön så vi har köpt nästan allt begagnat/fått av släkten.

Några tips från mig;

Coop ska visst börja sälja blöjor med deras egna märke änglamark vilket är eko/krav.

Angående träleksaker; tänk på att om de är målade så ska det vara en helt giftfri färg.

Vi har faktiskt sagt till våra familjer att visst får de ge barnen saker men att vi gärna ser att de är miljövänliga/begagnade/hemmagjorda, men att den största gåvan de kan ge dem är deras tid och att de skapar en relation med barnbarnen. De har blivit förvånade men det har tagits på ett riktigt bra sätt.

Svar på tråden Samlade inköpstips Ekologiskt/Miljömärkt