• Maniac2000

Hur möblera med öppen planlösning?

Har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. I övrigt så är vardagsrummet lite avlångt. Den ena långa väggen är öppningen mot köket så att säga, den mitt emot är en HEL vägg. De lite kortare väggarna är den ena "hel" och den andra är bara fönster på.
    HUr ska jag möblera soffa resp tv???

Helst vill jag ha soffan mot en hel vägg så att säga men då kommer ju tv:n mitt i öppningen till köket (om man nu måste ha tvn mitt emot soffan) eller så kommer tv:n mot fönstret om jag sätter soffan mot den andra "hela" väggen. Är något att föredra?

Testat att ha soffan ut mot "öppningen" till köket men det känns ju som om man springer rätt in i soffan på nåt sätt :( likaså känns det ju konstigt att ha soffan framför fönster och altandörr.
    Har ni några råd? om ni förstår hur jag menar!

• Svar på tråden Hur möblera med öppen planlösning?
  • Ful Anka

Va? Nä, inte "måste" du ha teven mittemot soffan heller. Det har inte jag. Sätt teven på väggen mittemot "fönsterväggen".

• Påven Johanna

Verkar ju bortkastat med öppen planlösning om du ändå vill ha soffan upptryckt mot en vägg. Fattar inte varför så många verkar vilja ha det så. Stora ytor och så (divan)soffan uppklämd och förskrämd mot vägg eller - ännu värre - i ett hörn. 

Jag ser inte riktigt framför mig hur rummet ser ut, men funkar det inte att ha soffan mitt i rummet?

• Maniac2000
    Påven Johanna skrev 2014-03-17 17:43:40 följande:
    Verkar ju bortkastat med öppen planlösning om du ändå vill ha soffan upptryckt mot en vägg. Fattar inte varför så många verkar vilja ha det så. Stora ytor och så (divan)soffan uppklämd och förskrämd mot vägg eller - ännu värre - i ett hörn. 

Jag ser inte riktigt framför mig hur rummet ser ut, men funkar det inte att ha soffan mitt i rummet?
    jo men då blir soffan som sagt som en "kloss" mitt i öppningen till köket. Känns som om den liksom stänger av rymden med just öppen planlösning
    Ful Anka skrev 2014-03-17 17:35:31 följande:
    Va? Nä, inte "måste" du ha teven mittemot soffan heller. Det har inte jag. Sätt teven på väggen mittemot "fönsterväggen".
    Absolut men vart tycker du då jag ska ha soffan menar du? på den "långa" hela väggen eller och sedan ha tv:n på "kortsidan" mitt emot fönstret?

• Ful Anka
    Maniac2000 skrev 2014-03-17 17:55:24 följande:
    Absolut men vart tycker du då jag ska ha soffan menar du? på den "långa" hela väggen eller och sedan ha tv:n på "kortsidan" mitt emot fönstret?

Jepp, så har jag det.
  • Maniac2000
    Ful Anka skrev 2014-03-17 17:57:32 följande:

Jepp, så har jag det.
    får man inte ont i nacken då när man ska kolla på tv ;)
  • Ful Anka
    Maniac2000 skrev 2014-03-17 17:58:47 följande:
    får man inte ont i nacken då när man ska kolla på tv ;)
    hahaha..prova nu.
  • Tack för detta

Jag har då aldrig förstått mig på det där med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Varför har man så? Jag är förvisso väldigt snabb med att plocka och röja i köket efter måltiderna, men ibland är jag helt enkelt för lat och väljer att hellre slänga mig i soffan och zappa. Jag skulle avlida en smula om jag låg där i soffan och hela tiden, i ögonvrån, kunna skymta disken och stöket i köket. Till trådstartaren: Kan du inte bara slänga upp en vägg mellan kök och vardagsrum? Då får du plötsligt mer "yta" att möblera, hänga tavlor, etc. För ärligt talat; ett KÖK är oftast ingen fin "inredningsdetalj". Vem vill se sitt kök från varje skrymsle och vrå i huset!? Nä, som sagt, jag har aldrig begripit mig på varför köket plötsligt inkluderats i alla rum... Fruktansvärt fult!

• Ful Anka
    Tack för detta skrev 2014-03-17 23:21:26 följande:
    Jag har då aldrig förstått mig på det där med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Varför har man så? Jag är förvisso väldigt snabb med att plocka och röja i köket efter måltiderna, men ibland är jag helt enkelt för lat och väljer att hellre slänga mig i soffan och zappa. Jag skulle avlida en smula om jag låg där i soffan och hela tiden, i ögonvrån, kunna skymta disken och stöket i köket. Till trådstartaren: Kan du inte bara slänga upp en vägg mellan kök och vardagsrum? Då får du plötsligt mer "yta" att möblera, hänga tavlor, etc. För ärligt talat; ett KÖK är oftast ingen fin "inredningsdetalj". Vem vill se sitt kök från varje skrymsle och vrå i huset!? Nä, som sagt, jag har aldrig begripit mig på varför köket plötsligt inkluderats i alla rum... Fruktansvärt fult!
    Det läggs väldigt mycket pengar på att renovera kök så det kan va en anledning till att man vill se det hela tiden. En annan är att i äldre bostäder kan köket kännas litet och prångit, då är det nice att öppna upp till vardagsrummet.
  • älskarlivet81

Vi har öppen planlösning och det är kanon för det mesta. Stör oss i alla fall inte på om vu inte gjort vid allt i köket efter maten. Öppen planlösning gör att det känns mycket luftigare!

Tack för detta skrev 2014-03-17 23:21:26 följande:

• emch
    Ful Anka skrev 2014-03-18 02:59:05 följande:
    Det läggs väldigt mycket pengar på att renovera kök så det kan va en anledning till att man vill se det hela tiden. En annan är att i äldre bostäder kan köket kännas litet och prångit, då är det nice att öppna upp till vardagsrummet.

Jag håller med, när vi köpte vår lägenhet, (som ser ut så här: objekt.fastighetsbyran.se/&source=hemnet&images=1 ) var det en vägg med dörr in i köket, samt en vägg mellan matplats och vardagsrum, och det kändes jättetrångt och instängt. Dessutom kunde vi göra köket längre när det inte var någon vägg i vägen :)
Svar på tråden Hur möblera med öppen planlösning?