• Tesie

Kliande torr hårbotten

Jaha, trodde jag skulle slippa denna vintern, men TJO så fel jag kan ha!
    Jag har torr hårbotten och så fort det blir vinter så blir det ännu värre. Jag tvättar håret typ en gång i veckan på vintern för att inte göra det värre (jaaa jag vet, inte så trevligt kanske).

Men nu blir jag galen, SNÄLLA! Ge mig råd, vad kan jag göra med min torra hhårbotten?

Minns en kille jag kände förrut, han hade rosolja i håret o lät det sitta en helg, men är detta verkligen min lösning?

kram alla

• Svar på tråden Kliande torr hårbotten
  • svartaskalman

*kliar* och puffar efter svar.
    Är så torr så att jag kan dra skinnbitar från hårbotten, så det vore trevligt mad alla tänkbara tips.

• Tesie

stackare

Värre än mig det!

• Grannen

Har ni kollat med vårdcentralen för tips?

• Princess Sparkle

ACO har kommit med det här schampot. Kanske kan det vara något? Komplettera med deras gel.
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=219528&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Annars finns det flera frisörschampon mot torr och känslig hårbotten. Bla Wella och Kerastase.

• Palsternacka

Apotekets schampo tycker jag tyvärr inte funkar så bra, jag tycker att hårbotten blir ännu torrare av det. Men det kan säkert vara olika från person till person.

Jag har samma problem som ts och har hittat ett schampo och balsam som funkar rätt bra - kerastase dermo calm för torr och känslig hårbotten. Dyrt men bra. Jag måste massera in balsamet i hårbotten för att det ska funka, men frisören sa att man inte skulle göra så.

• ixi

Jag skulle nog råda till att försöka dra ner på tvättandet om det går (har dreads själv så jag tvättar inte alltför ofta ), och även prova att smörja in hårbotten med olivolja ibland. (Kanske inte innan man ska ut o träffa folk eller så hehe..)

Om det är mjäll-liknande kan du kanske prova med ett mjällschampoo, finns ett bra som heter Selukos på Apoteket. Fråga personalen oxå, de är ofta bra på att ge tips.

Lycka till!

• Zemiramis

Var köper man kerastase dermo calm? Frisörer? Jag har samma problem som ts och hittar inget bra. Har provat med inpackning som jag masserar i hårbotten, då blir de tliiite bättre.

Tar gärna emot tips

• evita

mitt tips är; strunta i hjälp från vc. kräv en remiss till hud istället... jag har psoriasis i huvudet (kliar som f*n) och vc gav mej kortisonlösning mot detta... hmmm... nu i efterhand (efter besök hos hud) så VET jag att det inte funkar om man inte går på med nåt som tar bort flagorna innan...
    så kräv en remiss om det är jobbigt... annars kanske apoteket kan tipsa om lämpliga schampon....

• snusfia

svartaskalman
    min hårbotten kliar som bara den och jag kan dra bort skinnbitar oxå.
    gick till doktorn och fick beskedet att jag har psoriasis.

• svartaskalman

Jo det är det jag misstänkt att jag oxå har. Men det tar ju alltid emot att söka upp läkare.
    För var det inte så farligt, kom i perioder. Men nu är det riktigt jobbigt.

Snusfia: Har du fått något mot din psoreasis?
    Eller har du några trix i rockärmen som du kan dela med dig av?

Kram

• snusfia

samma här. märkte inte så mycket i början. det blev alltid värre på vintern, sol är ju bra mot psoriasis. men nu är det jättejobbigt, bara kliar och kliar. jag blir galen.
    inga ess tyvärr. gick till doktorn och fick nåt som jag ska hålla på, svider som fan och det är brandfarligt.

• piggelinos

Kerastase dermo calm kan man köpa hos vissa frisörer. Alla säljer tyvär inte det.

• Thmaca

Sensitive-serien från System proffesional, WELLA.
    Shampo och en inpackning för just hårbotten! Finns hos frissan. Underbar, allt kli försvinner! Inpackningen funkar också som bodylotion om man är riktigt torr!

• Tesie

Tack alla goa människor som kommit med råd!

Snarast möjliga ska jag kuta till stan och fixa allt ni föreslagit

kram

Svar på tråden Kliande torr hårbotten