• Anonym (fundersam)

Fartkamerablixt

Godafton.
    Råkade för ca 1,5 vecka sedan ut för en något obehaglig upplevelse i en lånad bil på en 90-väg. Var kolmörkt och körde lugnt fram (kring 90 km tror jag iaf...), hade uppenbarligen missat varningsskylten om fartkameror för rätt som det var flashade det till ett starkt gult ljus och fattade ganska omgående galoppen.

Nu kommer det kluriga. I samma ögonblick mötte jag nämligen en bil. Eftersom jag är nästan helt säker på att jag körde precis på gränsen undrar jag om det var den mötande bilens fartkameras blixt jag såg.

Låter väl egentligen ganska sannolikt med tanke på att det var mörkt. Om den blixtrade mot honom samtidigt som jag mötte honom så borde väl även jag ha sett den.

Säkert inget jättevanligt fenomen men någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Fartkamerablixt
  • L i n n

Fartkameror brukar sällan sitta på varsin sida av vägen.

De brukar alltså vara placerade en bit ifrån varandra, den på din körbana och den på den mötandes körbana.

Skulle gissa att det var din blixt du såg!

• Nyfiken gul

Motsatt kamera på andra sidan ska inte synas när den blixtrar.  Föressten, är du säker på att det FINNS en kamera på motsatta sidan av vägen?   Oftast sitter dom ju med vissa intervaller.

Det var tyvärr din bil som utlöste blixten

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Nina)

fartkameror sitter aldrig på exakt samma sida varsin sida av vägen, dom sitter alltid en bit ifrån varandra ungefär som zick-zack-mönster.

Det var din egen kamera du såg blixtra.

• carlf

Är du säker på att där var en kamera på din sida. blixten är mycket stark ock blixtrar det från din sida på en mötande bil så lär du märka det. 
     blixtrar det mot din bil o du har blicken på vägen så tar det nästan 2-3 sekunder innan man får tillbaka mörkerseendet igen, man liksom ser ljuskäglan ett bra tag efter. Man kan inte missa att blixten kommer från en stolpe på sin sida om den blixtrar mot en om man har blicken på vägen.

• carlf
    Anonym (Nina) skrev 2014-03-17 19:22:26 följande:
    fartkameror sitter aldrig på exakt samma sida varsin sida av vägen, dom sitter alltid en bit ifrån varandra ungefär som zick-zack-mönster.

Det var din egen kamera du såg blixtra.
    Vad är anledningen till att de aldrig sitter på varsin sida om vägen? 
  • L i n n
    Nyfiken gul skrev 2014-03-17 19:20:58 följande:

Motsatt kamera på andra sidan ska inte synas när den blixtrar.  Föressten, är du säker på att det FINNS en kamera på motsatta sidan av vägen?   Oftast sitter dom ju med vissa intervaller.

Det var tyvärr din bil som utlöste blixten

Precis vad jag försökte säga, men nu när jag läser det jag skrev så förstår jag om ingen fattar vad jag menar. Haha.

Du var bättre än mig på att skriva! :)
  • Anonym (fundersam)

Antingen är jag otydlig eller så läser ni dåligt.

Har aldrig sagt att det satt två motstående kameror. Vet inget om det satt kamera på varken min eller mötande bils sida.

Och någon 3 sekunders ljuskägla har jag inte sett.

Känns lite irriterande att ni med sån "självsäkerhet" påstår att det var mig som den tog kort på utan att ha förstått/läst vad jag skrivit.

Ponera att mötande bil hade en kamera på sin sida. Jag möter den i höjd med kameran där det blixtrar i samma ögonblick, gult ljus. Har sett att de är vinklade ut mot vägen. I totalt mörker, finns väl ändå en viss sannolikhet att jag borde ha sett blixten från motsatt kamera, eller?

På samma sätt som en blixt från åskmoln syns i mörker.

• carlf
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-17 20:12:34 följande:
    Antingen är jag otydlig eller så läser ni dåligt.

Har aldrig sagt att det satt två motstående kameror. Vet inget om det satt kamera på varken min eller mötande bils sida.

Och någon 3 sekunders ljuskägla har jag inte sett.

Känns lite irriterande att ni med sån "självsäkerhet" påstår att det var mig som den tog kort på utan att ha förstått/läst vad jag skrivit.

Ponera att mötande bil hade en kamera på sin sida. Jag möter den i höjd med kameran där det blixtrar i samma ögonblick, gult ljus. Har sett att de är vinklade ut mot vägen. I totalt mörker, finns väl ändå en viss sannolikhet att jag borde ha sett blixten från motsatt kamera, eller?

På samma sätt som en blixt från åskmoln syns i mörker.
    Ja det är precis så jag skriver, har du ej sätt själva ljuskäglan så var det ej en kamera som foto dig. Man kan inte missa när den blixtrar o fotar ens bil. Det är garanterat mötande den har fotat. 
  • Nyfiken gul

åk samma sträcka i dagsljus så ser du väl vart det sitter kameror , då får du ju svart på vitt vems kamera det var som blixtrade.

Jag har passerat kameror i mörker och jag har då själv aldrig sett motstående kamerablixtar så pass tydligt som du beskriver det.  Jag tänker att bilen du  möter och dess lyktor syns mer och att en eventuell blixt "försvinner" i lyktljuset helt enkelt. Dvs du har svårt att se om det är en blixt eller lyktor, du  kanske inte ens uppfattar nånting alls utan bara enbart en mötande bil

om du tydligt förstod att det var en blixtrande kamera har jag svårt att tro att det var nån annan kamera än den som nu blixtrade på din sida. 

• Anonym (fundersam)

Jag kan inte avgöra hur tydligt jag såg den. Det kom som en blixt från klarblå himmel. Tänk typ en

• Anonym (fundersam)

Jag kan inte avgöra hur tydligt jag såg den. Det kom som en blixt från klarblå himmel. Tänk typ en åskblixt som slår ner bredvid bilen, jag vet inte. Men om blixten är så pass stark som föregående sa att nman får en ljuskägla borde ju närgångna bilar lätt kunna se den.

• Anonym (fundersam)

Jaha? "Fart"? Nu får du gärna upplysa mig som nyvaken om poängen med ditt inlägg.

Men om vi säger såhär då eftersom vissa som jag förstått verkar tro att jag är fartsyndaren här (svårt att tro att majoriteten här är så mycket bättre). När bör jag isf få hem ett brev från polis/vägverk/Reinfeldt om detta?

• Anonym (hehe)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-18 05:59:14 följande:
    Jaha? "Fart"? Nu får du gärna upplysa mig som nyvaken om poängen med ditt inlägg.

Men om vi säger såhär då eftersom vissa som jag förstått verkar tro att jag är fartsyndaren här (svårt att tro att majoriteten här är så mycket bättre). När bör jag isf få hem ett brev från polis/vägverk/Reinfeldt om detta?
    Fart = prutt på engelska.
  • gästpest
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-18 05:59:14 följande:

Jag har också råkat ut för det där i en "lånad" bil (registrerad på min sambo) och det var definitivt riktat mot min bil, det var dagsljus och jag såg kameran på min sida av vägen. Fast vi fick aldrig någon böter. Du kanske också har tur! Håller tummarna...
  • Anonym (fundersam)

Okej. Ja jag har inte sett något brev och ägaren har inte sagt något. Det inträffade på kvällen den 3 mars. Läste något om 10 dagar efter men 10 vardagar då eller?

• dohnut
    Anonym (fundersam) skrev 2014-03-18 14:11:55 följande:
    Okej. Ja jag har inte sett något brev och ägaren har inte sagt något. Det inträffade på kvällen den 3 mars. Läste något om 10 dagar efter men 10 vardagar då eller?
    Nej, det kan ta flera månader faktiskt.

Svar på tråden Fartkamerablixt