• Anonym (Stor)

LCHF-tips för nybörjare

Hej. Jag är en överviktig kvinna på ~25 år som gärna vill testa på LCHF.
    Jag hittar väldigt mycket info på nätet men är ute efter lite mer konkreta tips på vad jag som nybörjare ska börja med.
    Vad äter ni till frukost?
    Hur ser en typisk lunch ut?
    Äter ni middag?
    Vad dricker ni till maten?
    Har ni någon dag i veckan / månaden då ni unnar er lite godis?
    Hur ser ert träningsschema ut?

För att tillägga så har jag redan gått ned en del på att röra på mig mer och äta lagad mat varje dag istället för pizzor och hamburgare, det har gått bra och har gått ned ca 10kg men har nu stått still i ca 4-5 månader.
    Och några undrar säkert; Jag är 170cm lång och väger 80 kg nu.

Tackar för alla tips :)

• Svar på tråden LCHF-tips för nybörjare
  • NaCl

Läs på kolhydrater i fokus - där får du svar på allt!

• Annelie 76

Kostdoktorn har också bra info. Sök på "kostdoktorn nybörjare" så hittar du sidan.
    Men eg är det inte så svårt. Man äter mat två till tre ggr om dagen. Börjar när man är hungrig och slutar när man är mätt.
    Mat är kött, fisk, skaldjur, ägg och smör. Välj så fett som möjligt så behöver du inte tillsätta så mycket. Till maten har man tillbehör som gör maten lite roligare. Tillbehör är grönsaker med lite kolhydrater och feta mjölkprodukter. Även majonnäs räknas in här. Det är fett men inte så bra fett.
    Nån gång ibland, mer som godis, kan man äta nötter, frön eller bär. Vill man gå ner i vikt funkar det oftast bäst att äta detta sällan.

• Annelie 76

Vatten är den självklara drycken, kaffe och te funkar också.
    Godisdag funkar inte. Framförallt för att det triggar sockermonstret men också för att det hindrar viktnedgång.
    Träning är bra för välbefinnande men inte nödvändigt för viktnedgång.

• Fantasilös

Jag började med Lchf i måndags och har redan gått ner 2 kg:) började idag med att dra ner kolhydraterna kraftigt. Äter ingen frukost men dricker kaffe med 25g smör och 1 msk kokosfett. Äter sen lunch vid 12. Åt en omelett med 1 ägg, ett halv paket bacon och 25 gram smör. Till middag åt jag köttbullar med bara köttfärs, ägg och fond (som det är massa kolhydrater i), bacon och stekte det i 50g smör. Har fått i mig knappt 2000 kcal och 4g kolhydrater:) har även tränat magen, benen och armarna hemma med hjälp av en app och gått en promenad på 40 min. Försöker komma ut iallafall en halvtimma om dagen o gå nu i början. Om du vill kan vi peppa och följa varandra på inboxen så kanske vi blir mer taggade:)

• Anonym (Stor)

Men vad äter ni till middag då, en helt typisk middag?

Dricker inte kaffe. Dricker oftast mjölk till mina middagar.

vad är 'smör'? Jag kallar mitt Lätta paket för smör och flaskan med Milda för flytande smör.

Bröd och så är inte svårt att utesluta, jag äter det knappt ändå.

Kaviar, är det ok att äta till sina ägg?

Är lchf dyrare att äta?

• Fantasilös

Kött/fisk/kyckling med kryddsmör eller en fet sås och kanske lite sallad eller broccoli kan man äta.

Lätta och milda är inte smör. Det är massa annan skit i det som inte är bra för kroppen alls. Köp bregott och riktigt smör i guldpaket.

Är du inte jättestrikt kan du äta lite kaviar. Men det är väldigt mycke socker i.

Ladda ner lifesum appen. Där kan du skriva i hur mycket av varje du vill äta (fett, protein och kolhydrater) och sen skriva i varje sak du äter.

Beror på hur man ser det. Pasta mm är billigt så när man tar bort det måste man ju äta mer av saker som är lite dyrare. Bregott kostar mer än lätt och lagom men bregott är nyttigare. Efter att man har kört lchf ett tag brukar man bli mättare längre stunder och det gör ju att man äter mindre. Så det blir väl ungefär lika dyrt i längden som att äta vanligt. Sen är det ju bra för kroppen med.

• NaCl
    Anonym (Stor) skrev 2014-03-18 06:44:08 följande:
    Men vad äter ni till middag då, en helt typisk middag?
    Dricker inte kaffe. Dricker oftast mjölk till mina middagar.
    vad är 'smör'? Jag kallar mitt Lätta paket för smör och flaskan med Milda för flytande smör.
    Bröd och så är inte svårt att utesluta, jag äter det knappt ändå.
    Kaviar, är det ok att äta till sina ägg?
    Är lchf dyrare att äta?
    Du kan inte fortsätta dricka mjölk om du ska äta LCHF.Det blir för mycket kolhydrater.

Smör är smör och inte margarin. Det går att ära LCHF till relativt liten peng om man går in för det. Äter mycket ägg och kött som inte är så dyrt som fläskfärs och köttfärs och kyckling osv. Vitkål är billigt!  Om det blir dyrare eller inte beror ju på vad du äter i nuläget.

Googla LCHF måltidstips. Jag äter mycket grytor med t.ex. stekt vitkål till. Vitkål är ju mycket billigare än t.ex. blomkål som annars många äter. Köttfärsbiffar är väldigt praktiskt att laga mycket av och ha i frysen.
  • Mandel
    Fantasilös skrev 2014-03-17 21:56:08 följande:
    Jag började med Lchf i måndags och har redan gått ner 2 kg:) började idag med att dra ner kolhydraterna kraftigt. Äter ingen frukost men dricker kaffe med 25g smör och 1 msk kokosfett. Äter sen lunch vid 12. Åt en omelett med 1 ägg, ett halv paket bacon och 25 gram smör. Till middag åt jag köttbullar med bara köttfärs, ägg och fond (som det är massa kolhydrater i), bacon och stekte det i 50g smör. Har fått i mig knappt 2000 kcal och 4g kolhydrater:) har även tränat magen, benen och armarna hemma med hjälp av en app och gått en promenad på 40 min. Försöker komma ut iallafall en halvtimma om dagen o gå nu i början. Om du vill kan vi peppa och följa varandra på inboxen så kanske vi blir mer taggade:)
    Hur sjutton får du i dig en mugg kaffe med 25g smör och 1msk kokosfett? Det låter som en vidrig kombo faktiskt

Glöm inte en liten bit paprika så du får i dig C-vitamin då det är det som saknas i ägg.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fantasilös

Det smakar inte så illa som det låter:) lite som kaffe med grädde o lite popcornsmak i bakgrunden;) paprika är det massa kolhydrater i så får skippa det ett tag. Men äter vitamintabletter.

• Anonym (Stor)
    Fantasilös skrev 2014-03-18 08:54:35 följande:
    Kött/fisk/kyckling med kryddsmör eller en fet sås och kanske lite sallad eller broccoli kan man äta.

Lätta och milda är inte smör. Det är massa annan skit i det som inte är bra för kroppen alls. Köp bregott och riktigt smör i guldpaket.

Är du inte jättestrikt kan du äta lite kaviar. Men det är väldigt mycke socker i.

Ladda ner lifesum appen. Där kan du skriva i hur mycket av varje du vill äta (fett, protein och kolhydrater) och sen skriva i varje sak du äter.

Beror på hur man ser det. Pasta mm är billigt så när man tar bort det måste man ju äta mer av saker som är lite dyrare. Bregott kostar mer än lätt och lagom men bregott är nyttigare. Efter att man har kört lchf ett tag brukar man bli mättare längre stunder och det gör ju att man äter mindre. Så det blir väl ungefär lika dyrt i längden som att äta vanligt. Sen är det ju bra för kroppen med.
    Bregott kan jag absolut testa. Vad du menar med 'riktigt smör i guldpaket' vet jag inte, margarin kallar vi det för, en rektangel i guldigt papper med kletigt hårt smör i.

Jag efterfrågar ju lite nybörjar-tips. Hur man går från blandkost till strikt lchf har jag inte frågat om :P. Jag kommer ju antagligen inte vilja ha ägg med majonäs till frukost varenda dag ;)

Jag kan testa lifesum, annars är jag nöjd med sHealth-appen i min telefon.
    NaCl skrev 2014-03-18 09:42:38 följande:
    Du kan inte fortsätta dricka mjölk om du ska äta LCHF.Det blir för mycket kolhydrater.

Smör är smör och inte margarin. Det går att ära LCHF till relativt liten peng om man går in för det. Äter mycket ägg och kött som inte är så dyrt som fläskfärs och köttfärs och kyckling osv. Vitkål är billigt!  Om det blir dyrare eller inte beror ju på vad du äter i nuläget.

Googla LCHF måltidstips. Jag äter mycket grytor med t.ex. stekt vitkål till. Vitkål är ju mycket billigare än t.ex. blomkål som annars många äter. Köttfärsbiffar är väldigt praktiskt att laga mycket av och ha i frysen.
    På Arlas hemsida så står det att det är precis under 5g kolhydrater/100g vilket man ju rekomenderar enligt kostdoktorn.? Dessutom dricker jag ju kanske två glas till middag, vilket borde bli kanske 5%, om inte mindre, av det dagliga intaget. Så jag tror nog inte det är så farligt.

När ni gör tex svampstuvning, använder ni bara grädde och mjöl då? Eller är mjöl i matlagning också förbjudet? När jag gör svampstuvning så har jag ju mjölk, grädde, mjöl, salt och peppar och svamp såklart.

Middagar går nog att slänga ihop relativt lätt kanske.
    Men ni påstår väl inte att det är ägg som gäller till frukost varje dag Kräks Ingen fil, yoghurt eller knäckebröd?
Svar på tråden LCHF-tips för nybörjare