Fantasilös skrev 2014-03-18 08:54:35 följande:
Kött/fisk/kyckling med kryddsmör eller en fet sås och kanske lite sallad eller broccoli kan man äta.
Lätta och milda är inte smör. Det är massa annan skit i det som inte är bra för kroppen alls. Köp bregott och riktigt smör i guldpaket.
Är du inte jättestrikt kan du äta lite kaviar. Men det är väldigt mycke socker i.
Ladda ner lifesum appen. Där kan du skriva i hur mycket av varje du vill äta (fett, protein och kolhydrater) och sen skriva i varje sak du äter.
Beror på hur man ser det. Pasta mm är billigt så när man tar bort det måste man ju äta mer av saker som är lite dyrare. Bregott kostar mer än lätt och lagom men bregott är nyttigare. Efter att man har kört lchf ett tag brukar man bli mättare längre stunder och det gör ju att man äter mindre. Så det blir väl ungefär lika dyrt i längden som att äta vanligt. Sen är det ju bra för kroppen med.
Bregott kan jag absolut testa. Vad du menar med 'riktigt smör i guldpaket' vet jag inte, margarin kallar vi det för, en rektangel i guldigt papper med kletigt hårt smör i.
Jag efterfrågar ju lite nybörjar-tips. Hur man går från blandkost till strikt lchf har jag inte frågat om :P. Jag kommer ju antagligen inte vilja ha ägg med majonäs till frukost varenda dag ;)
Jag kan testa lifesum, annars är jag nöjd med sHealth-appen i min telefon.
NaCl skrev 2014-03-18 09:42:38 följande:
Du kan inte fortsätta dricka mjölk om du ska äta LCHF.Det blir för mycket kolhydrater.
Smör är smör och inte margarin. Det går att ära LCHF till relativt liten peng om man går in för det. Äter mycket ägg och kött som inte är så dyrt som fläskfärs och köttfärs och kyckling osv. Vitkål är billigt! Om det blir dyrare eller inte beror ju på vad du äter i nuläget.
Googla LCHF måltidstips. Jag äter mycket grytor med t.ex. stekt vitkål till. Vitkål är ju mycket billigare än t.ex. blomkål som annars många äter. Köttfärsbiffar är väldigt praktiskt att laga mycket av och ha i frysen.
På Arlas hemsida så står det att det är precis under 5g kolhydrater/100g vilket man ju rekomenderar enligt kostdoktorn.? Dessutom dricker jag ju kanske två glas till middag, vilket borde bli kanske 5%, om inte mindre, av det dagliga intaget. Så jag tror nog inte det är så farligt.
När ni gör tex svampstuvning, använder ni bara grädde och mjöl då? Eller är mjöl i matlagning också förbjudet? När jag gör svampstuvning så har jag ju mjölk, grädde, mjöl, salt och peppar och svamp såklart.
Middagar går nog att slänga ihop relativt lätt kanske.
Men ni påstår väl inte att det är ägg som gäller till frukost
varje dag 
Ingen fil, yoghurt eller knäckebröd?