• Autumnleaf76

Tappat känsel på ryggen - cancer?

Har ett område under vänster skuldra där jag har nedsatt känsla. Jag känner men det känns lite som tandläkarbedövning när den är på väg att släppa. Området var ca 5 cm i diameter i januari och nu är det ca 12 cm långt och sitter längs med ryggraden. Det har alltså ökat i storlek området.

Jag har en kliande känsla där, och känner mig lätt spänd. Ont i nedre delen av ryggen ofta. På nätterna gör det ont i nedre delen när jag vänder mig men ingen störande smärta när jag sover. Sover utan problem. Men har inte ont så jag måste äta värktabletter men tillräckligt ont för att vara medveten om det. Blir alltid värre om jag åker längre sträcka i bil eller står mycket någon dag.

Var till läkaren idag och ska nu få göra en magnentröntgen om några veckor (vården är inte snabb). Han misstänker tumör men det kunde även vara ms utifrån att jag har detta område med nedsatt känsel. Så sa han. Så nu är jag riktigt orolig.

Någon som jag sprida lite hopp?? Finns det någon minimal chans att det är något ofarligt?? Någon som upplevt/upplever samma symtom?

• Svar på tråden Tappat känsel på ryggen - cancer?
  • Autumnleaf76

Kan även meddela att jag ska till gyn på koll också med tanke på värken i nedre delen av ryggen. Ska få remiss för ultraljud av livmoder och äggstockar.

• alfabetan

Du har inte haft blåsor eller utslag där tidigare? Post herpes eller bältros kan ge liknande besvär.

MS brukar inte visa sig på detta sett vad jag vet. Dessutom så borde man fundera på en lumbalpunktion och MR hjärna då. Så det verkar konstigt.

• Autumnleaf76

Läkaren sa att det nog inte var en nerv ikläd eftersom det var ett stort område. Jag vet inte. Men nerv i kläm låter betydligt lättare att hantera än cancer :(

Någon som haft nerv i kläm? Kan det drabba ett större område?

• alfabetan

Vilken typ av cancer såg han framför sig att det skulle vara? Det låter lite mystiskt. 

Nervpåverkan ger ofta känselnedsättningar inom ett visst dermatom eller i nervens utbredningsområde. Exempelvis kan ulnarisnerven klämmas i armbågen vilket ger känselnedsättning och domningar i lillfingret och halva ringfingret eftersom ulnarisnerven tar emot signaler från detta område. Om man har påverkan på nerver i ryggraden så får man ofta känselnedsättning på ett visst sätt beroende på var i ryggraden problemet sitter. Nrä du beskriver att detta är "längs med ryggraden" så låter det konstigt eftersom dermatomen går på tvärsen över ryggen och inte längs med ryggraden. Det gör att det mer låter som om problemet sitter i nervändarna i huden? 

• Autumnleaf76

Alfabetan: Hoppas du har rätt :) Området som har tappad känsel är ca 12 cm långt och ca 10 cm brett. Ena kanten löper längs ryggraden och sedan utåt.

Vad kan det bero på om det är nervändarna?

Fick barn augusti -13 och hade ont i fogar och rygg hela graviditeten. Har nu värk och vad jag upplever som stela muskler i skuldror, axlar och nacke.

Går hos sjukgymnast då det är något tok kring höger skuldra. Får symtom i höger ansiktshalva titt som tätt. Blir varm, röd. Men det avdomnade området sitter på vänster sida.

• Autumnleaf76

Puffar med hopp om att någon kan bidra :)

Är såklart sjukt nervös inför röntgen och livrädd att det är en tumör :(

Någon som vet om de bara kollar en del på magnentröntgen. I mitt fall är problemet i ryggen, men kommer de att se magen också på röntgen och ev tumörer på lever och liknande organ?

Svar på tråden Tappat känsel på ryggen - cancer?