• Anonym (Livrädd)

    Livrädd för förlossningen. Hur gick det för er andra med rädsla?

    Hejsan. Jag är så himla rädd inför förlossningen. Vissa dagar kan jag känna att det är ok, "alla kvinnor" klarar att föda barn och många före mig har gått igenom detta. Men de flesta dagar har jag ångest inför förlossningen. Jag är i vecka 27 och börjar få lite panik nu. Igår började jag pinsamt nog gråta när jag tänkte på detta. Grejen är ju att detta kommer ske, det finns inget att göra åt nu. Det gör mig galen! Självklart längtar jag efter mitt barn men att tänka på förlossningen känns som att tänka på att bli torterad, slaktad och ja näsan våldtagen. Jag har så svårt att sätta ord på det men det känns som jag väntar ett övergrepp och jag mår väldigt dåligt över detta. Min fråga till er nu är om det finns någon som jag? Och finns det någon som jag som sedan klarat förlossningen på ett bra sätt? Jag lyssnar gärna på era historier och tar varmt emot tips. // livrädd

  • Svar på tråden Livrädd för förlossningen. Hur gick det för er andra med rädsla?
  • Anonym (Underbart)

    Jag var med jätte orolig medan jag väntade mitt första barn mest rädd för smärtan och att något allvarlig skulle hända men det är helt underbart så fantastiskt jag körde utan någon bedövning för jag kände att smärtan inte alls var så hemsk och vill väldigt gärna gå igenom flera förlossningar till tyvärr kan jag inte det längre utan det är snitt som gäller för mig om jag ska mer än två barn så försöka att inte oroa dig utan se fram emot att få vara med om den fantastiska upplevelse!

  • Anonym (också)

    Hej! Jag är också typ livrädd för förlossningen, jag är i v. 26 nu och förra veckan var jag till Spec mödra för att få prata med dom om rädslan, så mitt förslag är att kontakta din BM för att få nummer dit, och prata med din BM också. Vi ska ju inte behöva vara rädda för det här, så gör det bästa av situationen och fråga om hjälp jag vaknade upp med en helt annan känsla dagen efter att jag varit på mitt första samtal.

  • Emmalinnéa

    Jag har extrem förlossningsrädsla men nu ska vi få vårat tredje barn i september så visst klarar man det ändå, jag gick med inställningen att barnet måste ju ut på ett eller annat sätt inte mycket annat att göra.
    När du får ditt barn upplyft på bröstet direkt efter så kommer allt ha varit värt det.

    jag själv tog EDA och lokalbedövning i öppningen när mitt första barn kom (vi hade en kaotisk första förlossning) och då gjorde det ju självklart ont ändå men jag kände att jag hade kontroll över smärtan.

    på andra förlossningen fick jag ingen bedövning och jag blev så chockad över hur ont det faktiskt gör utan smärtlindring så nu denna tredje gången ska jag ta all bedövning som går att få så klarar jag det säkert bra

    Du ska föda barn det är en vacker sak du kommer inte bli utsatt för övergrepp dom kommer hjälpa dig att få ditt efterlängtade barn.
    Det kommer gå bra för dig se framåt och på din belöning
    Känns det tryggare för dig så tycker jag att du ska ta upp det för din bm och eventuellt få på aurorasamtal.

  • mammas4killar

    Hej tjejer. Jag är i v.33. Bara för två v sen hade jag en ordentlig förlossningsrädsla, jag skämdes nästan att berätta det först eftersom detta är min sjätte förlossning.

    Att jag kände så nu bottnade i att min förra graviditet slutade med att min bebis dog i magen i v,22. Har varit och är fortfarande livrädd att de ska ske igen.

    Har världens underbaraste BM som remitterade mig till en Freja barnmorska, det är speciellt utb. För att stötta och hjälpa de med förlossningrädsla. Nu har jag haft en väldigt jobbig graviditet och det beslutades att de sätter igång mig i v, 37. När de sa det så var det som om en börda lyftes, förlossningen kändes inte så hemsk längre för nu har jag kontroll, och förlossningen kommer att ha stenkoll på bebis fram till dess.

    Men iaf ta, be att få prata med en Freja BM och alla ni andra med. De gör underverk lycka till

  • Evelina021

    Här har du en till som är livrädd TROTS samtal på lasarettet med barnmorskor osv. Är i v40 och har bf imorgon. Jag har inget annat val än att klara av det haha usch

  • Anonym (varför?)
    Anonym (Underbart) skrev 2014-03-18 08:33:01 följande:
    Jag var med jätte orolig medan jag väntade mitt första barn mest rädd för smärtan och att något allvarlig skulle hända men det är helt underbart så fantastiskt jag körde utan någon bedövning för jag kände att smärtan inte alls var så hemsk och vill väldigt gärna gå igenom flera förlossningar till tyvärr kan jag inte det längre utan det är snitt som gäller för mig om jag ska mer än två barn så försöka att inte oroa dig utan se fram emot att få vara med om den fantastiska upplevelse!
    Varför får du inte föda vaginalt längre? Sprack du så mycket därnere? Är vanligt att spricka mycket har jag förstått.
  • Emmalinnéa
    Anonym (varför?) skrev 2014-03-18 19:59:23 följande:
    Varför får du inte föda vaginalt längre? Sprack du så mycket därnere? Är vanligt att spricka mycket har jag förstått.
    Jag har fött två barn och knappt haft ett skrubbsår tror det är lika vanligt att spricka som att inte spricka. Jag hade väldigt bra barnmorskor som såg tilll att jag inte skulle spricka
  • MissEofc

    Jag föreställde mig att jag skulle slitas mitt itu, skrika lungorna ur mig, ha lika ont som det gör att bryta alla ben i kroppen etc.
    Och allt det skulle pågå i minst 3 dagar.
    Så när förlossningen väl kom så kunde det ju knappast vara värre än det jag föreställt mig.
    Så jag blev snarare chockad när allt var klart. Var thats it liksom..?

  • Anonym (varför?)
    Emmalinnéa skrev 2014-03-18 20:01:30 följande:
    Jag har fött två barn och knappt haft ett skrubbsår tror det är lika vanligt att spricka som att inte spricka. Jag hade väldigt bra barnmorskor som såg tilll att jag inte skulle spricka
    Ne, enligt statistik spricker de allra flesta som föder. Speciellt förstföderskorna, ca 90 % spricker där.
  • Emmalinnéa
    Anonym (varför?) skrev 2014-03-18 20:22:32 följande:
    Ne, enligt statistik spricker de allra flesta som föder. Speciellt förstföderskorna, ca 90 % spricker där.
    oj såpass alltså jag har inte så många i min omgivning som spruckit, det kan nog vara olika på olika platser i sverige olika barnmorskor och tekniker.
Svar på tråden Livrädd för förlossningen. Hur gick det för er andra med rädsla?