• Orkide

Visdomständer

Hej,

Skulle behöva höra om andra som haft problem med visdomständer.
    Jag har en visdomstand på nedre delen av käken på vänster sida som spökar en gång om året. Nu är jag inne på dag fem och det gör så ont.
    Besökte tandläkaren igår som filade ner den övre visdomstanden lite för hon menade att det oftast är den övre tanden som är boven. Hon vill även dra ut den övre tanden och hon säger att jag då troligtvis slipper smärtan i den nedre.
    Men när jag pratar med en kompis som hade samma problem och hon tog bort den övre tanden men det hjälpte inte och till slut fick hon ta bort den undre tanden i alla fall.

Eftersom tandvården är dyr så vill jag inte dra ut fel tand då jag hellre lägger pengarna på andra områden.

Så ni som dragit ut visdomständer, varför gjorde ni det och hur gick det efteråt??

• Svar på tråden Visdomständer
  • whydoyoucare

Jag ska dra ut båda visdomständerna på underkäken, har redan dragit ut en av dom. Mina ligger/låg fel. Den ena stod väldigt snett så tandköttet kunde inte växa bort från tanden utan det blev liksom en "kulle" över en del av tanden vilket blev irriterat ibland och värkte, den har jag dragit ut nu. Den andra som jag har ligger ner, den står inte upp. Den lutar sig mot tanden framför så det har blivit en ficka mellan den tanden och tanden framför så jag har fått hål i tanden framför, eftersom att jag inte kunnat borsta i den där fickan... Så jag ska boka en ny operationstid för den tanden inom snar framtid och sen får jag laga tanden framför.

Jag betalar ingenting eftersom jag har frisk tandvård.

Jag råder dig till att ta bort den tanden som gör ont och inte den som "kanske orsakar" smärtan. Om det är den undre som gör ont så ta ut den ist.

• Karpalo

Jag drog ut den ena nedre i somras då jag hade ont i den och det konstaterades att det var ett rätt stort hål i den. Blev bra efteråt. Tycker det låter lite lustigt att man skulle dra ut nån annan än den som gör ont?!

• Modernmom

Jag har inga visdomständer! Låter jättejobbigt när alla berättar om problem de har! Stackare!

• whydoyoucare
    Modernmom skrev 2014-03-18 14:43:13 följande:
    Jag har inga visdomständer! Låter jättejobbigt när alla berättar om problem de har! Stackare!
    Har du inga öht eller har dom bara inte vuxit upp? Har aldrig hört om att någon inte har någon visdomstand öht Förvånad
  • Modernmom

Nej, jag har inga alls. Ligger många år före i evolutionen, sa tandläkaren när han upptäckte det! De kommer försvinna på människan senare och anledningen till att vi har problem i nutid är pga att människan började odla. Det vi år innan krävde större käkar och tänder för att tugga igenom kött, men med nya maten blev de överflödiga och evolutionen såg till att anpassa sig efter det. Mindre käkparti och då fick inte visdomständerna plats.

• kaffetunnan
    Modernmom skrev 2014-03-18 15:14:22 följande:
    Nej, jag har inga alls. Ligger många år före i evolutionen, sa tandläkaren när han upptäckte det! De kommer försvinna på människan senare och anledningen till att vi har problem i nutid är pga att människan började odla. Det vi år innan krävde större käkar och tänder för att tugga igenom kött, men med nya maten blev de överflödiga och evolutionen såg till att anpassa sig efter det. Mindre käkparti och då fick inte visdomständerna plats.
    Jag har mindre käkparti och fått dra ut tänder och haft tandställning osv men nog fan hittade visdomständerna mig ändå. Jäkla evolution och hoppa över folk.
  • Orkide

Då hoppade evolutionen mig också för sjutton vad ont det gör!

Svar på tråden Visdomständer