• Anonym (Masken)

Springmask - nyfödd hemma - hjälp!

Upptäckte igår att vår 6 åring hade springmask och nu när jag tänker efter så sa han för någon vecka sen att det kliade mycket i rumpan men jag tänkte inte mer på det. Våra två killar har haft magsjuka tre gånger på fyra veckor så jag tänkte att han bara var lite öm efter det. Rusade till apoteket och köpte Vanquin och har nu tvättat alla sängkläder och dammsugit. Har storstädat toaletten och våttorkat hans rum - har inte hunnit mer..

MEN...

Jag har ju lite panik. Senast i förrgår satt han med bar rumpa i soffan - samma soffa där vår 6 veckor gamla tjej ligger ibland och hon ligger även på golvet i ett babygym. Tänker på alla ägg som kan fastna i damm - hur stor risk är det att hon har blivit smittad? Någon som har erfarenhet? Jag har tom lagt mina amningskupor på soffan och sen tillbaka på bröstet - tänk om ägg följt med där och sen in i hennes mun. Jag blir knäpp av att tänka på det...

Läste någonstans att man INTE ska dammsuga för att äggen är så små och virvlar omkring än mer - stämmer det? Blev ännu mer stressad av det.

Har ingen möjlighet att städa alla hans leksaker - består av smålego och de går inte att tvätta (ihopbygda saker). Gosedjur är avskakade och på balkongen tillsammans med kudde, täcke och madrass. Räcker det tror ni? Vet att det är sjukt smittsamt.
    '
    Hur noga bör man vara med övriga rum, t ex vårt sovrum och lillebrors säng och leksaker? Lillebror är 2 år och har blöja, har inte sett något där och han har inte kliat. Dock sagt att han har lite ont i magen men det kan var allergier också...

Största paniken är som sagt vår nyföding ch att vi aldrig ska bli av med det. Vi har varit väldigt renliga senaste veckorna pga magsjukan och tvättat extremt mycket - toaletter, handfat, sängkläder osv men ändå.

Tar tacksamt emot ALLA tips och erfarenheter!

HJÄLP!

• Svar på tråden Springmask - nyfödd hemma - hjälp!
  • Trasan0606

Puffar lite. La tråden här om nån vill svara anonymt. Jag går verkligen på knäna nu.

• How about cupcakes

Tja... Får bebis och 2-åring så ge dem flytande Vanquin.
    Annars är det ju att tvätta handdukar varje dag, alla ska ha egen handduk. Våtdamma överallt och våttorka golv. Tvätta alla lösa tyger.
    Kalsonger eller pyjamas på i sängen för 6-åring.

• Trasan0606

Tack för svar! Kan man ge det till en 6 veckors?

Våtdamma- med fuktig trasa eller har du annat tips? Har gått runt med massor fuktigt papper som jag sen slängt i påse.

Hur noga behöver vi vara med våran säng? Byta lika ofta där och tvätta? Samsover med Minstingen...

• How about cupcakes

Från tre kilo står det i Fass. Har du torkat med vått papper så ska det nog räcka.
    Om bebis, eller annat barn får mask och sovit i er säng så måste de förstås bytas med.

Jag förstår din panik, jag flippade och vände upp och ner på hela huset när mina fick mask som små.

• listo

Flytande Vanquin finns inte kvar, det är bara tabletter numer, och enligt bipacksedeln kan tabletterna ges från ca 1 års ålder.

Däremot finns Vermox som flytande, men då måste du få recept från läkare.

• listo

Klippt ur FASS när det gäller Vermox:

"Erfarenheterna av behandling med Vermox av barn under 2 år är begränsade. I sällsynta fall har krampanfall rapporterats hos barn (inklusive barn under 1 år) (seBiverkningar). Vermox skall därför ges till mycket små barn endast om maskinfektionen påtagligt påverkar nutritionsstatus och fysisk utveckling"

• Trasan0606

Listo - tack för ditt svar! Känns som att Vermox bör undvikas om hon får det. Hon har knip i magen så det räcker ändå. Får hoppas hon slipper masken!

• Trasan0606

Har ni tvättat gardiner också? Har gjort det med de i grannens rum men inte tänkt på de i vardagsrummet...

• How about cupcakes

Äsch, visste faktiskt inte att flytande Vanqiun utgått. Var ju ett tag sen mina ungar var små.
    Annars var det bra skit. Flört

Jag tvättade gardiner, jag tvättade allt. F*n vad jobbigt det var! Jag flippade totalt när jag läste o att det sprids med damm som man andas in. *ryyyser* Men de fick aldrig tillbaka det.

• Trasan0606

Låter som mig! Helt panikslagen men min man tycker jag överdriver... Hellre det än tvärtom och så kommer eländet tillbaka igen.

• Trasan0606

Nu har det gått drygt 48 h sen han tog tabletterna och han bakade ikväll, såg inget som rörde sig men samtidigt inga döda maskar (på pappret när jag torkat - ursäkta för detaljer) - kan jag lita på att de är döda nu maskarna?

• ShinMama

Maskarna dör ju men inte äggen så alla ägg ska kläckas klart och så dör maskarna som kläcks så helt borta är dom nog inte än men då kämpar på bra!

• Trasan0606

ShinMama - tack! Äggen har jag koll på att de är kvar. Städar som en tok än idag. Men då kan jag slappna av lite gällande maskarna så det inte kommer NYA ägg iallafall.

• How about cupcakes

Tabletter ska väl tas igen, då dör de som kläckts under tiden. Mina barn fick inte rött bajs men det funkade ändå. Det står ju att "det kan" bli rött, inte att det ska bli det.
    Lycka till och hoppas att ni andra slipper det.

Svar på tråden Springmask - nyfödd hemma - hjälp!