Hur ärvs "tvillingskap"
Har hört att det är ärftligt med tvillingar, men är det på mannens eller kvinnans sida? Min mans mormor var tvilling...
Har hört att det är ärftligt med tvillingar, men är det på mannens eller kvinnans sida? Min mans mormor var tvilling...
Om båda bär på anlagen så ärvs det från båda. Men eftersom det finns tvillingar på min mans sida så kanske det är han som bär på anlaget. Men vad vet jag, jag är ingen biolog... jag bara chansar!
Är det ärftligt att få tvillingar?
Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.
En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.
Vem får tvillingar?
Det finns flera faktorer som orsakar tvåäggstvillingar. Kvinnans ålder när hon föder barn har stor betydelse. Över trettio ökar chansen markant att få tvillingar. Benägenheten att två ägg lossnar vid ägglossning ökar helt enkelt när kvinnan blir äldre. Ärftligheten har betydelse, se ovan.
Antalet tvillingfödslar varierar kraftigt mellan olika folkslag. Asiater föder färre tvillingar än västerlänningar och svarta befolkningar föder mycket fler.
Om kvinnan har fött många barn tidigare har hon också större chans att få tvillingar. Detta kan dock tyckas hänga ihop med åldern också. När man fött 4-5 barn så är man nog en bit över trettio redan.
Tvåäggstvillingar är ärftligt från mor till dotter primärt.
Sägs att det kan gå vidare från far till dotter, men om det är forskat klart på det vet jag inte.
Har även hört om enäggstvillingar och ev. ärftlighet, men det ska visst också vara på forskningsstadiet ännu.
Jag fick tvåäggstvillingar och jag "uppfyller inte kraven" med varken ålder (Är 27) eller ärftlighet. Så för oss var det rena rama slumpen.
Hmmm... jag har fått höra hel livet att jag kommer att bli tvillingmor..
Min mamma är tvilling.
Har jag starka(re) anlag då?
sockerflicka: Om hon är tvåäggstvilling borde chansen vara ganska stor.
Själv har jag bara några enstaka tvillingpar i släkten, ingen vet vilken typ. Fick tvåäggs ändå. Jag är 29 och hade ett barn innan så jag uppfyller inte heller "kraven" för att ha stor chans till tvåäggs. Någon gång ska man väl ha lite tur också
På programmet igår på 4:an sa de att tvillingar ärvs främst från mammans släkt. Alltså skulle inte mamman behöva vara tvilling..
I vår släkt föds det ett tvillingpar varannan generation.. Detta gäller tvåäggs...
Saltlakrits: Ja tvåäggstvillingar är de enda som är ärftligt, enäggstvillingar är en ren slump. Det kan "vem som helst" få egentligen. Men vi fick tvåäggs utan att ha det i släkten överhuvudtaget.
Linn84
Ni skriver att risken/chansen för tvillingar ökar vid fler antal födda barn samt ålder.
Menar ni då antal förlossningar eller antal graviditeter?????
Exempelvis jag då, fyller 30 år i april, som fött 2 barn. Men fått 3 mf.
Sista mf var min 5:e grav och en analys visade att det var 3-illingar vi miste....
(Nu är jag gravid för 6:e gången. )
Jag har alltid undrat om chansen/risken att få flerbördsgrav. ökar om man varit gravid flera gånger eller gäller det bara om man genomgått flera förlossningar?
Nån som vet mer exakt om just det?
Jag har blivit spådd att få tvillingar och har oerhört mycket tvillingar i släkten på mammas sida. tror det bara förs vidare via mammas sida men vet inte exakt. vad jag vet har jag bara en i magen nu så tvillingar är det nog inte men vem vet det kanske blir nån gång..
Min mamma är tvåäggstvilling och min pappa var tvåäggstvilling. Men jag har inte fått tvillingar.
Däremot har jag föräldrar på mitt dagis som inte hade några tvillingar i släkten och fick en flicka och en pojke. Efter tre år fick de sitt andra tvillingpar.
Ibland kan det tydligen vara olika...*L*
Hej
Enäggs tvinns skall inte vara ärftligt utan det händer bara.
det är den infon jag fått och jag har fått enäggs.
kram