• Skruttmamma

Men HUR kan de ta så mycket betalt för bara Elnätet????

Vi har ett annat elbolag men ändå tar Tekniska Verken 509 kr betalt av oss denna månad BARA för själva elnätet! Så när man lägger ihop det med elräkningen från vår andra leverantör så kostar elen oss 2000 kr denna månad - HUR kan Tekniska Verken ta så mycket varje månad bara för att de äger elnätet?

Hur fungerar det för er som har skilda bolag, man kommer ju inte undan de som så att säga står för elnätet. Tar de också så hutlöst betalt och kan man minska den kostnaden på något sätt, dvs går det att få ett fast pris även på elnätet?

Känner mig skitsur, det känns ju inte som att det blir något billigare alls när man byter leverantör eftersom det ändå tillkommer denna kostnad från den leverantör man inte vill ha...

• Svar på tråden Men HUR kan de ta så mycket betalt för bara Elnätet????
  • Catha82

Räkningen på 509:-, var den för ett kvartal eller för en månad?
    Man betalar nätavgiften till en leverantör och sedan, om man inte har elen hos samma leverantör, betalar man elförbrukningen till den elleverantör man använder sig av.

• Skruttmamma

För en månad! Tyckte det var dyrt men det är väl antagligen som det ska..

• Catha82

509:- för EN månad?
    Bor ni i hus?

• Skruttmamma

En BR på 130 kvadrat... Ringde alldeles nyss och frågade hur det kunde vara så dyrt och hon menade på att det kunde vara att det är den beräknade elanvändningen de går på, så om jag börjar läsa av mätaren varje månad kan det bli billigare... Jag trodde att det bara var det ställe där man har elabonnemangent på som man behövde läsa av men så var det tydligen inte.

Usch, surt känns det! (hur gör man en arg smiley egentligen??)

• astri

Vattenfall sa till mig när jag ringde angående samma sak att de tar betalt för kwh "trafiken" och elnätet.
    De som man har elen hos betalar man elen + moms + elcertifikatet....

Om jag fattade dem rätt...?

• Skruttmamma

Ja, så måste det ju vara. Men 17 vad dyrt det är med el - och vi har ändå vattenburen som väl ska vara snäppet billigare än direktverkande..?

• sweetpea

Det är ditt nätbolag som har ansvar för att läsa av din mätare, ha en korrekt beräknad årsförbrukning och vidarebefodra de uppgifterna till din elleverantör. Det säger sig ju själv, egentligen - ditt nätbolag har ju verksamhet i ditt närområde, medan elleverantören kan ha sitt kontor i en annan del av landet.

509 kronor i nätavgift för en månad verkar ganska mycket. Vad har du för förbrukning? Elnätsavgifterna skiljer sig iofs mellan olika bolag, men många delar upp den på en fast del och en rörlig del (nätöverföringsavgift, brukar det kallas). Jag bor i Stockholm och betalar nätavgift till Fortum och har en beräknad årskostnad för nätet på 1080 kronor. Då räknar de med att jag förbrukar 2600 kwh/år. Är din förbrukning sex gånger högre? För i så fall stämmer det nog.

• MSI

Enligt www.tekniskaverken.se så kostar de 410 kr om året i fast avgift och sedan 20 öre på kilowatt för en lägenhet.

Tar de 509 kr per månad så motsvarar det alltså en förbrukning på 28 000 kWh.

Enligt svenskenergi.se så räknar man med att en eluppvärmd villa på 150 kvm med 4 personer i hushållet gör av med 22 000 kWh.

Så ngt lurt är det nog allt.

• Laire

De kan läsa av helt uppåt väggarna, min pojkväns moster har en hyresrätt (tvåa) och fick en elräkning på flera tusen. Då var det något datatjafs.

• sweetpea

Om det inte är en avräkning du har fått, förstås? Om de har haft en för lågt förbrukad årsförbrukning under en längre tid och de precis har läst av din mätare kan man ju få sådana där mardrömsräkningar. Det räcker med att man har betalat lite för lite varje månad för att det ska bli flera tusenlappar vid avräkningen.

• Skruttmamma

Hej, nej det är inte någon avräkning - fattar inte hur det kan vara så dyrt! Men nu ska jag läsa av själv i slutet av månaden och maila in det till dem, blir intressant att se vad resultatet blir då... Tycker det var svindyrt!

• sweetpea

Vad står det att du har för beräknad årsförbrukning på räkningen? *nyfiken*

• Skruttmamma

Ska kolla upp det så skriver jag det här i morgon!

Svar på tråden Men HUR kan de ta så mycket betalt för bara Elnätet????