• Anonym (jag)

Till alla unga tjejer som längtar efter barn...

Hej!

Jag är en tjej på 21 år. Jag har ett barn som är två år.

Jag har längtat efter barn sedan jag var runt 11 år. Verkligen längtat. Intensivt. Så att det gjorde ont. Lyckligtvis hade jag ingen pojkvän tidigt, jag vågar inte tänka på hur ung mor jag hade kunnat vara då.
    När andra under högstadiet drömde om vuxenliv med plugg, frihet och resor drömde jag om barn, bullerbyidyll och svenssonliv med mig själv som hemmafrun moderjord i centrum.
    All min vakna tid gick åt att skriva namnlistor, titta på barnkläder och drömma. Och läsa ungmammabloggar.
    Jag köpte bebiskläder i smyg för den lilla månadspengen jag hade och gömde kläderna i mitt rum.
    Jag utgick hela tiden från att jag skulle bli mamma snart. Och så träffade jag min underbara sambo och längtan gick inte att stoppa längre. Efter 1,5 blev vi gravida oavsiktigt, men miste barnet. Jag dog inombords och vägrade lyssna på pojkvännen som tyckte att vi skulle vänta.
    Snart var jag gravid igen och den gången gick det vägen. Vi flyttade ihop och allt var bra under första året. Sambon är äldre och har jobbat i flera år så ekonomin gick också fint. Sedan kom mina psykiska problem och känslomässiga hål från barndomen tillbaka och jag klappade bara ihop och fixade inte att ta hand om barnet.
    Sambon fick ta tjänstledigt fram till att barnet började på dagis vid 1,5 år. Sambon är en fantastisk människa och pappa och jag vågar inte tänka på hur det hade gått annars.
    Nu går barnet på dagis och sambon jobbar igen. Han är den som tar hand om barnet.

När jag var liten skildes mina föräldrar. De är båda väldigt kontrollerade människor som inte visar mycket känslor. Det blev strul efter skilsmässan med ett psycho till häxa som flyttade in hos pappa och så dog vår relation. För alltid. Jag kände mig inte sedd som barn och tonåring. Mina föräldrar jobbade mycket och jag var mycket ensam eftersom jag inte har några syskon.
    Jag drömde om familjelivet och den närvarande mamman jag skulle vara. Den jag inte hade haft. Jag drömde om många barn. De syskon jag inte haft. Jag drömde om trygghet. Den trygghet jag inte haft. Den familj jag inte haft. Bara jag fick ett barn så skulle allt bli bra.
    Det var inte många som visste om min längtan. Jag visste att den var "fel" och vågade inte säga något. Jag tänkte att jag längtade för att jag ville ha en familj, för att jag inte ville leva ett tonårsliv(och det ville jag inte och vill fortfarande inte).
    Men nu, i efterhand, när det är för sent vet jag att jag längtade efter barn för att jag ville fylla känslomässiga hål. För att jag ville ha ett stabilt hem. För att jag ville ha en familjeidyll. För att jag aldrig blev en ordentlig tonåring utan stannade vid ett ansvarsfullt barn så att säga, jag ville få mig en ny identitet -den som mamma, hoppa över hela tonåren bara.
    För att jag ville bort från beroendet av två skilda föräldrar. För att på något sätt, i min naiva dröm, stanna kvar i en barndom, bara inte min egen. För att ge någon den barndom jag inte hade. För att få uppleva riktig och evig kärlek.

Nu tänker ni unga tonårstjejer med barnlängtan att "så där är inte jag, jag längtar av bra anledningar." "Jag mår minsann bra". "Jag är mogen, jag vill bara inte vänta".
    "Allt som behövs är kärlek". "Jag behöver ingen karriär eller frihet för att göra mig lycklig".
    "Bara jag får ett barn så blir allt bra".

Är det inget fel kan man vänta, om så bara till 20 år när man tagit studenten och jobbat lite. Då är man fortfarande en ung mamma.

• Svar på tråden Till alla unga tjejer som längtar efter barn...
  • Anonym (jag)
    Momalicious skrev 2014-03-18 18:15:21 följande:
    Bra sagt! Håller helt med.
    Tack! Önskar bara att jag fattat det innan det var för sent. Jag älskar mitt barn, visst gör jag det så tro inget annat, men hade jag fått göra om... så hade jag gjort rätt.
  • Anonym (visdom)

Du gör ett moget intryck. Så mycket smärta och besvikelse som du hade i bagaget, är det inte underligt att det blev som det blev för dig.
    Nu  svek inte barnets pappa - han blev pappa mitt i det svåra.

Det förvånar mig inte. Det som förvånar mig att du kan vara så klok och balanserad i din trådstart.

• Anonym ()

Hej hej!

Jag är också 21 år, och har varit tillsammans med en kille i snart 1 år. Och är en som verkligen också vill ha barn. Så det gör ont. Men min pojkvän och jag har bestämt att om vi någonsin ska ha barn så ska vi vänta tills vi är gifta och är stabila. Och jag frågade honom när han trodde det skulle inträffa och då sa han "Om högst 10 år."

Han har ju delvis rätt. Vi är båda väldigt unga. Och det är mycket vi vill göra innan vi skaffar familj. Men jag tror nog att det är värt det i slutändan faktiskt. Så håller med dig helt. :)

• Anonym (jag)
    Anonym (visdom) skrev 2014-03-18 18:57:10 följande:
    Du gör ett moget intryck. Så mycket smärta och besvikelse som du hade i bagaget, är det inte underligt att det blev som det blev för dig.
    Nu  svek inte barnets pappa - han blev pappa mitt i det svåra.

Det förvånar mig inte. Det som förvånar mig att du kan vara så klok och balanserad i din trådstart.
    Tack, det var fint skrivet!
  • Anonym (jag)
    Anonym () skrev 2014-03-18 18:59:34 följande:
    Hej hej!

Jag är också 21 år, och har varit tillsammans med en kille i snart 1 år. Och är en som verkligen också vill ha barn. Så det gör ont. Men min pojkvän och jag har bestämt att om vi någonsin ska ha barn så ska vi vänta tills vi är gifta och är stabila. Och jag frågade honom när han trodde det skulle inträffa och då sa han "Om högst 10 år."

Han har ju delvis rätt. Vi är båda väldigt unga. Och det är mycket vi vill göra innan vi skaffar familj. Men jag tror nog att det är värt det i slutändan faktiskt. Så håller med dig helt. :)
    Ni är ju vuxna i alla fall.
  • Clementina

Det var väldigt fint skrivet TS! Jag tror också att barnlängtan extremt tidigt bottnar i något och har mycket med familjeförhållanden att göra. Kram på dig.

• Anonym (jag)
    Clementina skrev 2014-03-18 20:15:00 följande:
    Det var väldigt fint skrivet TS! Jag tror också att barnlängtan extremt tidigt bottnar i något och har mycket med familjeförhållanden att göra. Kram på dig.
    Tack! Det tror jag också. Nästan alla unga mammor jag känner och de vars bloggar jag läser har skilda föräldrar till exempel. Och många har gått på BUP(jag med) och sånt.
  • Momalicious

Jag fick barn när jag strax innan jag fyllde 21. Det var planerat (av oss båda alltså haha). Nu är jag 24 och vi har fortfarande bara ett barn. Vi har visserligen ett jättebra förhållande, så det är inte därför. Men jag ville plugga och det hann jag såklart inte med innan vi fick vårt första barn. Nu är vi gifta och har hus och vi längtar efter fler barn, men det får vänta i ett par år tills jag har min kandidatexamen och jag fått ett jobb.

Jag älskar min son mer än livet självt, men hade jag kunnat få samma barn fast senare hade jag gjort det. Jag växte upp med min mamma och hade ingen kontakt med min pappa (som i slutändan visade sig vara en väldigt bra sak men det visste jag ju inte när jag var liten och grät för att jag också ville ha en pappa).
    Min mamma fick mig när hon var relativt gammal och jag ville alltid att hon skulle vara yngre för jag tänkte mycket på att hon skulle dö före mina kompisars mamma. Sen, mycket pga min pappa och det faktum att jag var otroligt deprimerad under hela tonåren, så hade jag mycket trassliga relationer med killar.

Nu har det som sagt gått bra ändå. Men jag ville bara förklara att jag känner igen mig mycket i dig ts. Hann inte skriva så mycket förut. Jag tror att anledningen till att jag ville ha barn rätt ung och att jag ville ha en kärnfamilj var att det var tvärtemot min egen uppväxt. Och jag har ju lyckats, men det har varit jobbigt ibland.

Om bara en ung tjej tar till sig dina ord och väljer att vänta, om så bara ett par år, så känns det som en vinst. Jag kommer aldrig förstå de som numera är vuxna och fick barn i tonåren och hejar på alla förvirrade gravida tonåringar. För mig är det absurt.

• Anonym (jag)

Puff. Hoppas att fler unga tjejer kan se detta.

Svar på tråden Till alla unga tjejer som längtar efter barn...