• Perterr

Familjefilm-Fantasy

Hejsan. Glad 

Skulle vilja ha lite tips om barnfilmer för mina två barn som är 11 och 13? Det ska även passa vuxna, vi brukar oftast titta hela familjen.

Filmerna Twilight, Narnia, Sagan om ringen, Hobbit och speciellt Harry Potter har varit väldigt omtyckta. Inte för mycket blod och våld. Dom är inte så känsliga när det gäller filmer. Men vill ändå inte att dom ser filmer som Hunger Games (Hunger Spelen) och tror även Titanic var en stor hit. Inte fantasy stuket på den, men jag tror det var att det hänt på riktigt som var fascinerande. Dom har ju lämnat det "tecknade stadiet" nu. Vilket är lite sorgligt.. Men men. Liten fin gubbe på den. Tungan ute Själv tycker jag det var mysigt när man tittade på Bilar och Hitta Nemo. Men det blir ju lite roligare för både moder och fader att titta när det är lite vuxnare filmer. Även om våran smak på filmer inte har funkat. Det gick inte så bra när vi försökte titta på dom underbara filmerna Ciderhusreglerna och Stekta Gröna Tomater. Som jag annars skulle rekommendera starkt! Som sagt så tycker dom om filmer "för lite äldre". Men men. :) Tipsa tipsa. 

/Peter

Tips, Familjefilm
  • Svar på tråden Familjefilm-Fantasy
  • Siilje

Jag skulle vilja rekommendera guldkompassen. Den är mysig, inget hemskt blod och mysigt magisk och spännande. Gör en sökning på filmen.

Guldkompassen med Nicole kidman. Handlar om en föräldralös flicka som ger sig ut för att ta på en försvunnen pojke och gåtan vad "stoft" är.

• Lejon2007

Terry Pratchett har skrivit många barnvänliga fantasy böcker och en del har gjorts om till film, rekommenderar Hogfather
    Annars har ju Tim Burton gjort några bra som Nightmare before christmas, Corpse bride, Frankenweenie m.m.
    som både vuxna och barn jag känner gillar. Glad

• Siilje
    Lejon2007 skrev 2014-03-18 19:26:15 följande:
    Terry Pratchett har skrivit många barnvänliga fantasy böcker och en del har gjorts om till film, rekommenderar Hogfather

Annars har ju Tim Burton gjort några bra som Nightmare before christmas, Corpse bride, Frankenweenie m.m.

som både vuxna och barn jag känner gillar.  

Åh nightmare before christmas är såå bra!! Älskar alla.Tim Burton filmerna.

Nu kom jag på en till vad heter den, någonting med lemony snicket? Den är riktigt bra tycker jag.
  • DandelionDust

Guldkompassen säger jag också.
    Stardust
    Finding Neverland
    Merlin
    Den oändliga historien

är säker också filmer som passar.

• Siilje
    DandelionDust skrev 2014-03-18 19:33:04 följande:
    Guldkompassen säger jag också.

Stardust

Finding Neverland

Merlin

Den oändliga historien

är säker också filmer som passar.

Instämmer!
  • Siilje

Vill inte spamma tråden men kom på att 12 åring gillar percy jackson filmerna mycket , äventyr o fantasy ..tycker själv dom är så där.

• SpanskaFlugan

Kalle och chokladfabriken så klart, både nya och gamla. Bröderna Lejonhjärta kanske också är lagom läskig? Och när jag var så där 10-11 älskade jag Grease filmen. All sång och dans och coola killar och bilar, präglade helt min bild av amerikanskt 50-tal haha! Goonies håller också än, kan nog finnas många bra 80 och 90-tals filmer som passar. Tillbaka till framtiden, indiana Jones, star wars osv.

• DandelionDust

Några till.

The Spiderwick Chronicles
    Bridge to Terabithia
    Labyrint

• Siilje
    DandelionDust skrev 2014-03-18 19:39:06 följande:
    Några till.

The Spiderwick Chronicles

Bridge to Terabithia

Labyrint

• Skuld

Ronja Rövardotter funkar alltid fint. Jag gillar också Guldkompassen som nämndes ovan. Synd att den aldrig fick någon uppföljare.

• kixan

Coraline! Animerad, men de borde ändå gilla den, lite mörkare och inte så barnslig. Lite Tim Burtonskt.

A -03, F -05, V -10
  • Skuld
    kixan skrev 2014-03-18 19:53:47 följande:
    Coraline! Animerad, men de borde ändå gilla den, lite mörkare och inte så barnslig. Lite Tim Burtonskt.
    Oh, ja! Så bra film!
  • Rainbow gg

Titan A.E är en jättebra animerad film. Den må vara lite gammal men den är spännande än idag

• DandelionDust

De skulle nog tycka om Pirates of the Caribbean-filmerna också.

• Apopan

Kanske något 80-talsäventyr. Eller tycker ungar det är lökigt numera? Typ:

E.T
    Goonies
    Indiana Jones
    Den vilda jakten på-filmern
    Legenden - Mörkrets Härskare
    Min favvo-film i den åldern var fantasyfilmen Ladyhawke. Förstår inte varför dock. Är rätt lökig. Men har sett den säkert 30ggr. 

Nyare fantasyfilm som inte nämnts: The Secret of Moonacre (Månprinsessan) och Oz: The Great and Powerful

Sedan så måste de ju bara gilla Hayao Miyazaki-filmerna även om de är tecknade. Är ju lite "vuxnare" tecknat. Tror t.ex att Prinsessan Mononoke skulle passa deras fantasy-begär väldigt bra. 

• fluu

Kanske:

* Hugo Cabret
    * Bro till Terabitia
    * Hungerspelen
    * Draktränaren
    * The secret life of Walter Mitty
    * Förtrolland
    * Alice i underlandet (2010)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Familjefilm-Fantasy