• grönräv

Varför står det att vi inte har tagit ut fem dagar i veckan?

Hej!Vi håller just nu på att fylla i min föräldraledighet vårt barn har fyllt ett år och vi måste därmed ta ut 5 dagar i veckan. Jag kryssar i måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag för alla månader framöver. Min sambo tar ut lägstanivå lördag och söndag När jag ska klicka mig vidare står det att jag inte tagit ut fem dagar i veckan och att jag ska fylla i eventuell sysselsättning, jag fattar inte, måndag - fredag är ju FEM dagar :S

• Svar på tråden Varför står det att vi inte har tagit ut fem dagar i veckan?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer du tar fem dagar per vecka om du söker på det viset. Problemet är att när du söker ersättningen så läggs det upp månad för månad och en månad kan sluta på t.ex. en onsdag och då känner systemet inte av att du har 5 dagar/vecka. Det viktiga är att du själv vet att du har sökt 5 dagar i veckan då blir det rätt.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• grönräv

Okej, så om jag låter det vara så som jag sökt så blir det rätt ändå? Trots att det står "du har inte ansökt om fem dagar i veckan" ?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, om du ansökt om hela föräldrapenning måndag-fredag så skyddar du din SGI efter barnet ett årsdag.

Precis som min kollega skriver så känner inte systemet av att det är 5 dagar i veckan om veckan exempel tillhör två olika månader. Systemet känner heller inte av en ansökan som skickats in tidigare.

Hälsningar

Isolde, handläggare

Svar på tråden Varför står det att vi inte har tagit ut fem dagar i veckan?