• Anonym (TS)

    1,5-åring med "ovanliga" tänder? Nötta, bruna osv.

    En vän till mig är orolig för hennes barns tänder.
    Hon har varit med barnet till tandläkaren vid 1 år och de sa inget. Men varkenhon eller jag har sett detta förut. Så frågar er om teorier.

    Kindtänderns ser normala ut, men framtänderna, speciellt uppe, ser lite annorlunda ut. De är väldigt korta (hon tror även att de blivit kortare än de varit), liksom bågformade. Som ett liggande C. Längre på sidorna och kortare i mitten, lite hackiga också. De är alldeles bruna på baksidan. Vad kan detta bero på?

    Kan tillägga att barnet inte äter mycket socker, dricker mycket saft eller läsk.

  • Svar på tråden 1,5-åring med "ovanliga" tänder? Nötta, bruna osv.
  • Anonym (..)

    c formen är troglien efter att ha sugit på tumme/napp.
    Och de är förmodligen inte så noga med att borsta tänderna.

  • Anonym (TS)

    Barnet använder inte napp. C formen är inte tandraden utan var och en enskild tand.

    Barnet har blivit ammat länge, men nu snuttar det bara vid läggdags.

    Tandborstningen är väl lite från och till.

    Om vi tittar på mitt barn. Fina vita tänder, inget brunt, inget nött. Hen använder napp flitigt och är inte sådär jätte bra med borstningen.

  • viseversa

    Vissa har sämre tandkvallite. Tydligen kan vissa barn ha så dålig emalj att tänderna går sönder. Jag tycker din vän ska gå till tandläkaren IGEN. Jag tror inte tandläkaren kommer ignorera detta. Detta problem kan inte funnits när barnet var där vid 1år.

  • Anonym (Toothrock)

    Det bruna kan vara tandsten, det får mitt barn med. Jag får det också och dt har inget med tandborstning eller sötsaker att göra utan i vårt fall salivsammansättningen. Min stackars unge, kommer få skrapa tandsten resten av sitt liv.

  • Anonym (TS)
    viseversa skrev 2014-03-18 20:07:40 följande:
    Vissa har sämre tandkvallite. Tydligen kan vissa barn ha så dålig emalj att tänderna går sönder. Jag tycker din vän ska gå till tandläkaren IGEN. Jag tror inte tandläkaren kommer ignorera detta. Detta problem kan inte funnits när barnet var där vid 1år.



    Tänderna var sådär bågformade liksom urgröpta i mitten när de var hos tandläkaren. De bruna fanns inte där.
  • Anonym (TS)
    viseversa skrev 2014-03-18 20:49:42 följande:
    Och hon frågade inte tandläkaren om det? Varför inte i så fall?



    Hon påpekade men de sa bara att alla har olika. Inte så mycket annat. Men något måste det ju bero på? Tänderns blir mer och mer nedslipsde, vad kommer finnas kvar vid om 4 år när hen ska börja tappa sina tänder?

    Hon är ju såklart orolig eftersom hennes barns tänder ser oliks ut jämnfört med andras.
  • Nippi

    Min son är 1,5 år och har exakt samma. 
    när hans fyra tänder i överkäken kom hade dom redan då som ljusa fläckar. Jag kontaktade folktandvården när han var nästan 1 år och dom sa till mig att det var karies. Det stämde dock inte att han hade karies. Jag vände mig privat och har varit där många gånger. Mineraliseringsstörning säger dom.. och på ett halvår har dessa 4 tänder förstörts mycket. De två bredvid framtänderna är nästan helt söndersmulade. man ser bara någon millimeter tand. Hans framtänder börjar bli C formade som du skriver och det är för att dom är urgröpta bakifrån och tanden bryts successivt av. Dom är även bruna/missfärgade på baksidan. Sonen har aldrig tagit napp, aldrig tagit flaska. Endast ammats i det avseendet. Jag mår så otroligt dåligt över detta att det äter upp mycket av min energi dagligen. Tandläkarna gör inget och säger att man inget kan göra mer än att hoppas att hans permanenta tänder är friska. Jag tror dock att han har ont eller åtminstone känner obehag. Tandborstningen är ett helvete dagligen och vi båda föräldrar måste hjälpas åt. Alla hans övriga tänder är fina och vita. Det är de fyra i ovankäken som är drabbade. 

  • Anonym (N)

    Kallas för pacifier teeth på engelska. hela käken kan bli deformerad till slut som leder till smärtsam tandställning sen. Skärpning ts med nappen

  • Nippi
    Anonym (N) skrev 2023-12-16 11:14:21 följande:

    Kallas för pacifier teeth på engelska. hela käken kan bli deformerad till slut som leder till smärtsam tandställning sen. Skärpning ts med nappen


    Men läs vad hon skriver. Det är inte alls samma sak som du skriver om.
  • Anonym (Juli)

    Hon behöver gå till tandläkaren med barnet igen, och be om att få en tandläkare och inte tandhygienist. Vet inte tandläkaren vad det är får hon besöka en ny. Jag förstår hennes oro! 


    Ge barnet presenter och gulla extra mkt i samband med besöken, typ åk alltid till den roliga lekplatsen efteråt. Kanske kommer det att behövas mycket tandvård framöver, så det gäller att få barnet att tycka att det är ok att gå dit. 

  • Anonym (Juli)

    Läste lite och hittade ngt om att om barn får i sig för mycket flour, tex genom dricksvattnet, kan de få något liknande. Har de egen brunn bör de kolla dricksvattnet. 

  • Anonym (Tsk)

    Det låter som mineraliseringsstörning vilket innebär att emaljen är försvagad. Boka tid hos tandläkaren. 

  • Anonym (TS)

    Nu är det cirka 10 år sedan denna tråd startades. Men summan av kardemumman var iaf att vännens dotters framtänder såsmåningom drogs ut, typ när hon var 3 år, med anledning av att de hade en mineralstörning. Hon var sedan utan framtänder tills hennes "vuxentänder" växte ut.

  • Anonym (Juli)

    Oj! Nippi gjorde ett rejält trådlyft, kan man säga! Men jag hoppas att Nippi har nytta av den info som kommit fram. 


    Tack för att du uppdaterade efter så lång tid! Du borde ju få guldklocka av sajten för troget medlemsskap! 

Svar på tråden 1,5-åring med "ovanliga" tänder? Nötta, bruna osv.