• star67

Egen uppsägning hur brukar gå med A kassa?

nu jag jobbar bara kvällar 11,12- 22.00 sen det är 34 km att åka så det brukar ta 30 min.

men nu min man också måste jobba skift ! vi har 3 små barn hemma, det funkar inte att vi både jobbar så här!

så det är bäst att jag slutar jobba då har dålig lön dåliga arbetstider och långt att åka.

men problemet är att min man har inte en stabil jobb han jobbar med bemanning.

om jag säga upp mig hur brukar det gå?? man får inte ersättning i 3 mån? 

• Svar på tråden Egen uppsägning hur brukar gå med A kassa?
  • sfe29

Hej! Det brukar gå bra att säga upp sig! 52 dagars karens (ej helger inräknade) kan du ta semester föräldraledighet en period, minns ej hur länge,men då stryka karensen. Men det är rätt lång tid. Du får jobba under karensen.

• Frontline
    sfe29 skrev 2014-03-19 10:06:01 följande:
    Hej! Det brukar gå bra att säga upp sig! 52 dagars karens (ej helger inräknade) kan du ta semester föräldraledighet en period, minns ej hur länge,men då stryka karensen. Men det är rätt lång tid. Du får jobba under karensen.
    Du kan ju inte vara föräldraledig och tro att dina karensdagar försvinner inte semester heller...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Paulina P P

Hmmm... är det inte bäst att den som har fast jobb behåller det och den som bara har ströjobb via bemanning säger upp sig och är hemma? Så hade ni garanterat gjort om ni satt i omvänd sits - alltså om det var din man som hade det fasta jobbet och du som inte hade det stabilt med jobb.

• Modernmom

Man får inte jobba eller ta ut semester/fp-dagar under karensen och avstängningen, nej. 52 dagar, men som mest 3 månader.

• star67

eftersom jag är mamma, en mamma är aldrig som en pappaSkrattande för barnen + att jag får ut bara kvällar 15 000 -16 000 kr per mån alltså 109 kr i tim + att man kör så långt. kanske får bättre möjlighet att hitta ett annat jobb.

tycker inte att det är värt låta barnen hela dagarna bara för att få 5000 kr mer än A kassa Obestämd + att jag kan jobba annat extra hemma när jag är A-kassa tills jag hittar bättre jobb. 

• Dixie
    star67 skrev 2014-03-19 23:22:29 följande:
    eftersom jag är mamma, en mamma är aldrig som en pappa för barnen + att jag får ut bara kvällar 15 000 -16 000 kr per mån alltså 109 kr i tim + att man kör så långt. kanske får bättre möjlighet att hitta ett annat jobb. tycker inte att det är värt låta barnen hela dagarna bara för att få 5000 kr mer än A kassa  + att jag kan jobba annat extra hemma när jag är A-kassa tills jag hittar bättre jobb. 

Jag hoppas att det var ett skämt att du som är mamma måste vara hemma?? Du kan ju inte heller jobba extra samtidigt som du får a-kassa? Hur försörjer ni er under din karens?
  • star67

jag funderar på att åka och hälsa på mina föräldrar ändå i 3 mån någon gång så det blir bra och passa på göra det nu!
    vi har sparat lite + min man får jobba Skrattande

• Paulina P P
    star67 skrev 2014-03-19 23:22:29 följande:
    eftersom jag är mamma, en mamma är aldrig som en pappaSkrattande för barnen + att jag får ut bara kvällar 15 000 -16 000 kr per mån alltså 109 kr i tim + att man kör så långt. kanske får bättre möjlighet att hitta ett annat jobb.

tycker inte att det är värt låta barnen hela dagarna bara för att få 5000 kr mer än A kassa Obestämd + att jag kan jobba annat extra hemma när jag är A-kassa tills jag hittar bättre jobb. 
    Om din man är hemma mer med barnen kommer de att lära känna varandra bättre. Barnen kommer att bli tryggare med honom och han blir en lika bra förälder som du.
  • Ms H

Var bor dina föräldrar, utanför Sverige (tänker eftersom du skulle vara borta i tre månader)? I så fall kan du inte besöka dem och samtidigt få ut A-kassa. För att få A-kassa måste du befinna dig i Sverige och aktivt söka nytt arbete.

• star67
    Ms H skrev 2014-03-20 17:57:14 följande:
    Var bor dina föräldrar, utanför Sverige (tänker eftersom du skulle vara borta i tre månader)? I så fall kan du inte besöka dem och samtidigt få ut A-kassa. För att få A-kassa måste du befinna dig i Sverige och aktivt söka nytt arbete.
    jag vet men jag tänker att utnyttja dem där 3 mån utan lön Glad.

min chef brer sig inte hon vet att jag har 3 barn och att det är så här situation med min mans jobb ,men hon sa att dem behöver mig de här tider!

jag har fast på bemanning också så det är samma skit, men företaget har erbjud mig jobb hos dem nuObestämd

men jag har nu ringt min mans bemanning och vi träffar för ett nytt jobb där istället.Flört för jag ett bra jobb där jobbar jag där annars slutar jobba helt och hållet .
  • star67
    Paulina P P skrev 2014-03-20 09:05:12 följande:
    Om din man är hemma mer med barnen kommer de att lära känna varandra bättre. Barnen kommer att bli tryggare med honom och han blir en lika bra förälder som du.
    jo han har varit hemma nu i ett år då han jobbade dag tid så det var bra att han vet vad jag gjorde när jag var hemma Glad 
  • Ms H
    star67 skrev 2014-03-21 11:30:48 följande:
    jag vet men jag tänker att utnyttja dem där 3 mån utan lön Glad.
    Jaså, du menade så. Det får man så klart göra Cool
  • star67
    Ms H skrev 2014-03-21 17:56:07 följande:
    Jaså, du menade så. Det får man så klart göra Cool
    nej jag menade inte så men ifall bli så så att jag åkar då i alla fall.

men jag har 1 mån uppsägningstid om jag uppsäga mig någon gång nästa vecka blir inte 1 månad. den 24-25 blir 30 dagar om jag åkar  redan 17/4 alltså innan påsk , vad händer kan man ta tjänst ledigt eller något? måste man anmäla Arbetsförmedlingen?? jag har inte möjlighet att göra det direkt utan när jag kommer tillbaka.
  • Dixie
    star67 skrev 2014-03-23 09:34:21 följande:
    nej jag menade inte så men ifall bli så så att jag åkar då i alla fall.

men jag har 1 mån uppsägningstid om jag uppsäga mig någon gång nästa vecka blir inte 1 månad. den 24-25 blir 30 dagar om jag åkar  redan 17/4 alltså innan påsk , vad händer kan man ta tjänst ledigt eller något? måste man anmäla Arbetsförmedlingen?? jag har inte möjlighet att göra det direkt utan när jag kommer tillbaka.
    har du en månadsuppsägning så betyder ju det att du får jobba kvar en månad från att du har sagt upp dig - om du inte kan förhandla med din arbetsgivare om att få sluta tidigare…..
  • star67

jo men nu bliv het ett annat situation!! nu jag fick uppsägning från bemanning utan att uppsäga mig själv.

står på pappret som jag skriv på orsak till egen uppsägning övergång till kund.

då min bemanning och kunden har varit överens om att jag bli anställd hos kunden från 1/4 så nu på måndag jag ska skriva på papper hus kunden.
    men kund företag har bara frågat mig om jag är intresserad och jag svarade ja. men dem har inte berättat om annat tex lön m.m. jag vet att dem har mindre lön än bemanning.

men nu jag har jobbat där 1 år så det är inte rättvis att få samma lön som någon annan bli anställd nu . eller hur?
    arbetstider kommer inte att ändra just nu sa dem i torsdagsRynkar på näsan men löv vet inte hur ska dem göra.

i så fall har jag rätt att inte skriva på papper om jag inte är nöjde med villkoren? eller måste jag fortfarande jobba 1 månadObestämd 2 veckor går och jobba men inte mer.   

• Bolaget

Att inte skriva på innebär i praktiken samma sak som att du säger upp dig om nu inte lönen skulle vara extremt mycket lägre vilket den inte kan vara. 

Du har ju satt dig själv i en omöjlig situation oavsett. Du vet att även om du sagt upp dig själv och fått sluta runt den 26-27 så har du bokat en resa till den 17:e. hur tänkte du där? 

Nu kan du i princip välja att gå över till det företaget du är uthyrd på och jobba och glömma resan. Eller låta bli att skriva på, anmäla dig som arbetslös den 1:a och då få 3 månaders karens och inte få lov att åka utomlands under tiden vilket innebär att du ändå inte kan åka iväg den 17:e

• star67
    Bolaget skrev 2014-03-29 14:44:40 följande:
    Att inte skriva på innebär i praktiken samma sak som att du säger upp dig om nu inte lönen skulle vara extremt mycket lägre vilket den inte kan vara. 

Du har ju satt dig själv i en omöjlig situation oavsett. Du vet att även om du sagt upp dig själv och fått sluta runt den 26-27 så har du bokat en resa till den 17:e. hur tänkte du där? 

Nu kan du i princip välja att gå över till det företaget du är uthyrd på och jobba och glömma resan. Eller låta bli att skriva på, anmäla dig som arbetslös den 1:a och då få 3 månaders karens och inte få lov att åka utomlands under tiden vilket innebär att du ändå inte kan åka iväg den 17:e
    ok hoppas att dem inte utnyttjar mig och ge lägre lön. ja har inte bokat bara funderat på det får se kanske åkar till sommar eller nästa vår, men nästa vår kanske blir omöjligt att åka länge Obestämd min dotter börjar skolan i år.
Svar på tråden Egen uppsägning hur brukar gå med A kassa?