• Daga

Vad betyder 'Prosit'?

Jag kommer från Island och där säger man, när någon nyser; Guð hjálpi þér! (Gud hjälpe dig) Jag fick lära mig när jag var liten att när pesten eller Svarta döden härjade för flera hundra år sedan, så började den med nysningar. Därför bad man Gud att hjälpa dem som nös. (lite komiskt är det)... hur som helst.
    I England säger man 'God bless you'.
    Och i Sverige säger man 'Prosit'.
    Därför blir jag sådär fånigt nyfiken. Prosit, är det latin eller vad är det för ett konstigt ord?

Jag är van från min uppväxt att när jag nyser och någon ber Gud att hjälpa mig då säger jag Tack.
    Om jag nyser i Sverige och någon säger 'Prosit'..... ska jag tacka för det - och varför isåfall?

Lite onödig tråd kanske, jag har väl för mycket fritid.
    Ha en bra dag!

• Svar på tråden Vad betyder 'Prosit'?
  • tjej87

Tips! Gå in på Google, skriv in prosit och tryck på sök... Snabbare än tråd på FL :)

• EnPetra

Vad jag har lärt mig så är prosit= välsigna dig. Ganska taget från engelskans "bless you".

Jag tackar alltid när någon säger prosit, varför vet jag inte. För att det är artigt? :P

• Molgan 008

Från wikipedia:

"En nysning ansågs förr vara framkallad av högre makter, onda eller goda. För att försäkra sig om att nysningen skulle var till det bästa, uttryckte man en positiv önskan genom lämpligt uttryck. På vanlig svenska kunde man säga Gud signe!.

Det latinska uttrycket prosit! betyder "må det gagna!", från pro sum, "vara nyttig"[2], eller pro sit[3] eller konjunktiv av prodesse, "gagna" eller "vara till nytta"

• Anna Hbg

Efter vad jag har fått lära mig är ordet prosit ett latinskt ord och betyder "må det leda till något gott". Prosit är en konjunktivform av prodesse som betyder 'gagna' eller 'vara till nytta'.

• Voluptuous Shalimar
    Molgan 008 skrev 2014-03-19 14:13:13 följande:

Från wikipedia:

"En nysning ansågs förr vara framkallad av högre makter, onda eller goda. För att försäkra sig om att nysningen skulle var till det bästa, uttryckte man en positiv önskan genom lämpligt uttryck. På vanlig svenska kunde man säga Gud signe!.

Det latinska uttrycket prosit! betyder "må det gagna!", från pro sum, "vara nyttig"[2], eller pro sit[3] eller konjunktiv av prodesse, "gagna" eller "vara till nytta"

Anna Hbg skrev 2014-03-19 14:13:24 följande:
    Efter vad jag har fått lära mig är ordet prosit ett latinskt ord och betyder "må det leda till något gott". Prosit är en konjunktivform av prodesse som betyder 'gagna' eller 'vara till nytta'.
    Har läst latin, detta stämmer. 

Svar på tråden Vad betyder 'Prosit'?