• Runes

Att fråga ett dator-barn, som att tala med en vägg?

Ungarna är så inne i sina datorer så man måste ryta i för att fråga något eller säga till. Som yngre är dom så inne i det att dom glömmer toaletten, men går över.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att fråga ett dator-barn, som att tala med en vägg?
  • Natulcien

Vissa människor är ju sådana att de kan koppla bort allt annat och vara så "inne i" det de håller på med att man måste kämpa för att göra sig hörd, ja. Det gäller ju inte bara barn, och inte bara datorer.
    Min sambo kan bli så om han läser eller sitter vid datorn. Jag kan inte stänga av på samma sätt under någon som helst aktivitet. Min pappa "försvann" också när han satt och läste eller skrev (skrivmaskin ). Kanske är det vanligare hos män, generellt?
    Är detta ett problem, menar du?

• Runes

Jo jag tycker det är trevligare med svar än att prata med en vägg. Vi vuxna stänger av annat om någon vill prata.

• Ragnar

Det äldre barnet är så. Men inte bara när det gäller datorer. Han kan vara nästan okontaktbar när han leker med lego eller läser en vanlig bok också. Man måste ibland gå fram och lägga en hand på axeln för att han ska höra att man pratar med honom. Fast han har vissa drag mot autism så det kan ju vara förklaringen. Yngre barnet är inte så. Hon har full koll på omgivningen trots att hon sitter med datorn. Hon har heller inte tålamod att sitta framför en dator någon längre tid åt gången, men det kanske ändras med åldern.

• Minniemousemommy
    Runes skrev 2014-03-19 17:32:44 följande:
    Ungarna är så inne i sina datorer så man måste ryta i för att fråga något eller säga till. Som yngre är dom så inne i det att dom glömmer toaletten, men går över.
    Jag skulle aldrig ge mitt barn en dator eller ipad utan att också ge regler. Mina barn är så små nu men dom har var sina ipads. Ibland om jag är sjuk och inte orkar ta hand om dom lika bra så kan dom få leka med ipads och se på filmer och sånt. När vi är på resturang så får dom sina ipads. När vi åker i bilen får dom sina ipads osv. Aldrig att mina barn skulle ens tro att dom får sitta hur länge som helst med sina ipads när dom vill. Ska man ha roligt så ska man förtjäna det. Kan man inte hantera att gå på toa för att man sitter med datorn eller ipaden så ska den tas bort tills man vill ge barnet en till chans. Det inte bestraffning, men ipad/datortid är enlig mig bara en belöning. Mina barn ska vara ute och leka, leka med sina leksaker, hjälpa till hemma osv. Dator/tv/pads är inget dom tar för givet och det tycker inte att någon ska göra. Skulle mina barn vägra gå från paden eller inte lyssna på mig när jag prata med dom för att dom sitter med ipaden så skulle den försvinna ett tag. Varför ska dom få spela på den om dom inte kan lyssna på mig och göra det jag ber dom pga det?
  • Runes

Det handlar om koncentration

• Tow2Mater
    Minniemousemommy skrev 2014-03-19 20:35:40 följande:
    Jag skulle aldrig ge mitt barn en dator eller ipad utan att också ge regler. Mina barn är så små nu men dom har var sina ipads. Ibland om jag är sjuk och inte orkar ta hand om dom lika bra så kan dom få leka med ipads och se på filmer och sånt. När vi är på resturang så får dom sina ipads. När vi åker i bilen får dom sina ipads osv. Aldrig att mina barn skulle ens tro att dom får sitta hur länge som helst med sina ipads när dom vill. Ska man ha roligt så ska man förtjäna det. Kan man inte hantera att gå på toa för att man sitter med datorn eller ipaden så ska den tas bort tills man vill ge barnet en till chans. Det inte bestraffning, men ipad/datortid är enlig mig bara en belöning. Mina barn ska vara ute och leka, leka med sina leksaker, hjälpa till hemma osv. Dator/tv/pads är inget dom tar för givet och det tycker inte att någon ska göra. Skulle mina barn vägra gå från paden eller inte lyssna på mig när jag prata med dom för att dom sitter med ipaden så skulle den försvinna ett tag. Varför ska dom få spela på den om dom inte kan lyssna på mig och göra det jag ber dom pga det?
    Så när ni är på resturang så får dom sina ipads och när ni åker i bilen och när du är sjuk och inte orkar ta hand om dom, får dom sina ipads som beloning? Låter väldigt styrt till när just du vill, pga din bekvämlighet.
  • Tow2Mater

Ibland är det som att tala med en vägg, ja, men så är det  ju att tala med mig också då jag sitter koncentrerad med datorn, big deal?

• Minniemousemommy
    Tow2Mater skrev 2014-03-20 04:29:51 följande:
    Så när ni är på resturang så får dom sina ipads och när ni åker i bilen och när du är sjuk och inte orkar ta hand om dom, får dom sina ipads som beloning? Låter väldigt styrt till när just du vill, pga din bekvämlighet.

Jag kanske var lite oklar men det jag menar är att utöver speciella tillfällen så som att gå till en fin resturang eller att åka långt (dom får inte sina ipads varje gång dom sätter sig i bilen) så får dom bara ipadarna när dom tex hjälpt till hemma,osv. Har dom hjälpt mig med tvätten, disken och städningen en dag så känner jag att dom verkligen förtjänar en halvtimme/trekvart med ipaden eller lite tvtid.

När vi är ute bland folk så tycker jag att ipads är en fantastisk sak. Ditt barn kan underhålla sig helt själv, helt tyst när du väntar på mat, när du sitter i ett väntrum, när du är hos tandläkaren eller doktorn. Jag tycker det är helt underbart. När jag är sjuk så är det också perfekt, för jag är inte en supermamma, jag är bara människa och ibland orkar jag inte leka med mina barn och då tycker jag att dom kan få lite ipadtid när dom inte får så mycket mammatid. Är dom nöjda är jag nöjd och jag tror att allmänheten gillar våra ipads också då mina barn aldrig springer runt och stör när dom blir uttråkade. Men för det mesta av deras vakna tid så ser vi varken på tv, sitter med ipads eller datorer och det gillar jag också. Olika metoder i olika situationer. :)

• Hen

Jag är vuxen och är så när jag läser böcker. Jag var det redan som barn men då fick jag beröm för att jag läste så mycket, ingen såg det som ett problem?!

• Zvilling

Ofta är det frun som är väggen

Svar på tråden Att fråga ett dator-barn, som att tala med en vägg?