• Anonym (Pris?)

Hjälp! Vad betalade ni för era renoveringar?

Vi har köpt ett hus och nu ska vi renovera.

Det som behövs göras är:

- Skrapa och måla om fasad (två plan plus vind om ca 145 kvm)
    - Tapetsera om i 3 rum, ca 70 kvm
    - Kakla en gästotalett

Nästa år tänkte vi bygga en altan om ca 50 kvm.

Har ni några erfarenheter om vad dessa saker kan tänkas kosta?

• Svar på tråden Hjälp! Vad betalade ni för era renoveringar?
  • Anonym (***)

Det kan kosta allt mellan himmel och jord. Hur ska vi veta vilka tapeter ni ska köpa, vilket kakel ni ska köpa osv. Hur mkt er hantverkare kostar.

• Anonym (Pris?)
    Anonym (***) skrev 2014-03-19 19:09:03 följande:
    Det kan kosta allt mellan himmel och jord. Hur ska vi veta vilka tapeter ni ska köpa, vilket kakel ni ska köpa osv. Hur mkt er hantverkare kostar.
    Men ungefär? Jag vill veta vad NI har betalat för era renoveringar och då kan ni berätta om det var tapeter för 3000 kr rullen eller 99 kr från rusta...
  • Helly

Om man tänker sig någorlunda normala/enkla tapeter, räkna med ca 1000-1500 kr / rum om man gör det själv. En normal rulle tapeter kostar ca 100-300 kr, sedan behöver man en del spackel, klister och redskap. 

Kakel kostar allt från 50 kr / kvm till 5000 kr / kvm. Vi gjorde nyligen om en gästtoalett och det kostade ca 5000 kr för hela alltet, inklusive toalettstol, handfat och tapeter. Vårt kakel kostade 89-150 kr / kvm. 

Fasaden har jag ingen aning om. 

Altanen kan du nog räkna med 15 - 45 000 kr om du gör det själv. Den stora skillnaden beror på vad du använder för trä. Vanligt tryckimpregnerat är inte särskilt dyrt (men blir lätt grått) medan t.ex. lärkträ är dyrare men mer beständigt och behöver mindre underhåll. 

Ska du ta in hantverkare får du räkna med kanske 400 kr / timme.

• Anonym (***)
    Anonym (Pris?) skrev 2014-03-19 19:17:13 följande:
    Men ungefär? Jag vill veta vad NI har betalat för era renoveringar och då kan ni berätta om det var tapeter för 3000 kr rullen eller 99 kr från rusta...
    På vilket sätt hjälper det dig om jag talar om vad vår renovering kostar?
  • Anonym (Pris?)
    Helly skrev 2014-03-19 19:17:27 följande:
    Om man tänker sig någorlunda normala/enkla tapeter, räkna med ca 1000-1500 kr / rum om man gör det själv. En normal rulle tapeter kostar ca 100-300 kr, sedan behöver man en del spackel, klister och redskap. 

Kakel kostar allt från 50 kr / kvm till 5000 kr / kvm. Vi gjorde nyligen om en gästtoalett och det kostade ca 5000 kr för hela alltet, inklusive toalettstol, handfat och tapeter. Vårt kakel kostade 89-150 kr / kvm. 

Altanen kan du nog räkna med 15 - 45 000 kr om du gör det själv. Den stora skillnaden beror på vad du använder för trä. Vanligt tryckimpregnerat är inte särskilt dyrt (men blir lätt grått) medan t.ex. lärkträ är dyrare men mer beständigt och behöver mindre underhåll. 

Supertack!
  • Anonym (Många bäckar små)

Vi renoverar nu, 4 sovrum och 2 hallar.. 800 meter list (golvlist, bröstlist, taklist av snyggare snitt) kostade ca 20.000, dyrare än standard pga att vi försöker efterlikna originalet från 1905. Färg (grundfärg, snickerifärg) har väl kostat några tusen, plus en massa spackel och fog som jag inte vet priset på. Tapeter som vi gillat kostar 600-900 kronor rullen, har även satt upp fototapet på en vägg vilket gick på ca 4000.

• Anonym (...)

Vi har lagt ut dryga 40.000kr på att renovera hall och ett sovrum.
    Då tapetserade vi, målade och bytte golv i sovrummet.

Köket eller badrummet tror jag kommer näst, 200 för badrummet och 150 för köket har vi höftar på att det kostar.

• Anonym (Pris?)
    Anonym (...) skrev 2014-03-19 20:25:29 följande:

Köket eller badrummet tror jag kommer näst, 200 för badrummet och 150 för köket har vi höftar på att det kostar.
    Tack.
    Vi har nya golv, hyfsat nytt kök och helt ok badrum. Ska kanske fräshas upp inom 5 år men det är inte akut.
    Anonym (Många bäckar små) skrev 2014-03-19 20:23:18 följande:
    Vi renoverar nu, 4 sovrum och 2 hallar.. 800 meter list (golvlist, bröstlist, taklist av snyggare snitt) kostade ca 20.000, dyrare än standard pga att vi försöker efterlikna originalet från 1905. Färg (grundfärg, snickerifärg) har väl kostat några tusen, plus en massa spackel och fog som jag inte vet priset på. Tapeter som vi gillat kostar 600-900 kronor rullen, har även satt upp fototapet på en vägg vilket gick på ca 4000.
    Ja, jag kan tänka mig att det blir dyrare om man måste välja en speciell stil.

• Eva Fa
    Helly skrev 2014-03-19 19:17:27 följande:

Hur lyckades ni komma undan så billigt för toaletten, gjorde ni den själva?
  • Eva Fa

Jag är nyfiken vad ska ni göra med badrummet för 200 000?
  • Anonym (Altan)

Vi har precis byggt vår altan på drygt 30 kvm. Vi har gjort allt själva förutom att vi fick hjälp att ta bort gräsmatta och matjorden. Singeln fick vi gratis men fick lägga i den själva. Resten har vi betalt och byggt själva. Vanligt impregnerat trä och ett enklare plasttak, det mesta köpt på byggmax och vår lokala såg som ibland är billigare, ca 15 000 kr. Budget men helskotta vad snyggt och gediget det är! Tänk på att använda trall som är 28 mm även om den är dyrare. Tunnare än så och golvet sviktar när man går.

• Anonym (...)
    Eva Fa skrev 2014-03-19 20:35:32 följande:
    Jag är nyfiken vad ska ni göra med badrummet för 200 000?
    Badrummet är för det första ganska så stort (dryga 30 kvadrat), så det är mycket kakel som behövs.
    Sedan har badrummet inte blivit renoverat på ungefär 40år så precis allt behöver bytas ut.
    Sedan vill vi inte bo i ett byggkaos speciellt länge så vi tänker i princip inte göra någonting själva.
  • Anonym (Pris?)
    Anonym (Altan) skrev 2014-03-19 20:37:40 följande:
    Vi har precis byggt vår altan på drygt 30 kvm. Vi har gjort allt själva förutom att vi fick hjälp att ta bort gräsmatta och matjorden. Singeln fick vi gratis men fick lägga i den själva. Resten har vi betalt och byggt själva. Vanligt impregnerat trä och ett enklare plasttak, det mesta köpt på byggmax och vår lokala såg som ibland är billigare, ca 15 000 kr. Budget men helskotta vad snyggt och gediget det är! Tänk på att använda trall som är 28 mm även om den är dyrare. Tunnare än så och golvet sviktar när man går.
    Tack för tipset.
    Vi kommer nog ta in hantverkare som gör altanen om vi inte kan få hjälp av släktingar. Hade inte tänkt ha tak men väl en markis som man kan veva ut när det är soligt/regnigt.

Mer än 60.000 borde det väl inte kosta i alla all om man har ROT?
  • Anonym (Altan)
    Anonym (Pris?) skrev 2014-03-19 20:41:04 följande:
    Tack för tipset. Vi kommer nog ta in hantverkare som gör altanen om vi inte kan få hjälp av släktingar. Hade inte tänkt ha tak men väl en markis som man kan veva ut när det är soligt/regnigt. Mer än 60.000 borde det väl inte kosta i alla all om man har ROT?

Inte den blekaste. Vi gör allt själva allt eftersom. Just nu har vi bytt fasad och tilläggsisolerat samt bytt fönster på en sida av fyra. Gissar på att vi är klara om tre år.
  • Anonym (Pris?)
    Anonym (Altan) skrev 2014-03-19 20:43:05 följande:

Inte den blekaste. Vi gör allt själva allt eftersom. Just nu har vi bytt fasad och tilläggsisolerat samt bytt fönster på en sida av fyra. Gissar på att vi är klara om tre år.
    Önskar vi vore så duktiga och drivna. Vi orkar inte göra det själva och har inte kunskapen heller. Men det skulle ju bli billigare om vi gör själva
  • Anonym (Altan)
    Anonym (Pris?) skrev 2014-03-19 20:44:50 följande:
    Önskar vi vore så duktiga och drivna. Vi orkar inte göra det själva och har inte kunskapen heller. Men det skulle ju bli billigare om vi gör själva

När vi köpte hus för 5,5 är sen hade vi tummen mitt i handen. Det har vi inte idag. Vi har fått lära oss på vägen. Drivna var vi inte från början men nu brukar det klia i fingrarna bara några veckor efter vi avslutat ett projekt och det som håller oss tillbaka är att vinterälvan riktigt har räd utan får göra pö om pö för att ha råd. Däremot lejde vi faktiskt bort dräneringen av huset! Det gick på 60 000 med rotavdraget.
  • Helly
    Eva Fa skrev 2014-03-19 20:33:58 följande:
    Hur lyckades ni komma undan så billigt för toaletten, gjorde ni den själva?
    Toalettstol Bauhaus 1500 kr
    Handfatet Coop 400 kr (rea)
    Tapeter ca 400 kr
    Kran ca 500 kr
    övrigt (lister, packningar mm) ca 400 kr
    spegel 100 kr
    Toalettsrullehållare, krokar mm ca 400 kr
    kaklet på det ca 5 kvm á ca 100 kr / kvm = 500 kr
    Summa: 4300 kr plus förbrukningsvaror (spackel, tapetlim, kakelfog etc) = ca 5000 kr

Vi gjorde allt själva.

För en enkel gästtoa måste man ju inte renovera ihjäl sig! Använder man enkla material och gör jobbet själv kan man komma undan väldigt billigt. Snyggt blev det också. =)
  • Helly

Bara undrar, hur kan tapeter, färg och golv gå på 40 000 kr för två rum? Hyrde ni in hjälp? Vi gjorde motsvarande renovering för ungefär en tiondel av det priset, med laminatgolv, tapeter mm.
  • Anonym (...)
    Helly skrev 2014-03-19 21:30:31 följande:
    Bara undrar, hur kan tapeter, färg och golv gå på 40 000 kr för två rum? Hyrde ni in hjälp? Vi gjorde motsvarande renovering för ungefär en tiondel av det priset, med laminatgolv, tapeter mm.
    Det var ju lite mer än bara tapeter, färg och golv.
    Fototapet, takfärg, rollers, penslar, väggfärg, renoveringstapet, lister, spackel, slippapper, lim, spik, foder, lysknappar, glödlampor, en byrå, hatthylla, två stolar, gardiner och golv.
    Nu har jag säkert missat något.
Svar på tråden Hjälp! Vad betalade ni för era renoveringar?