Har jag kastat bort snart fem års studier? :( Rädd och orolig :(
Ibland kan jag bli så rädd för att jag har slösat bort så många år av mina studier och trots att jag har tyckt om allting jag har läst och anpassat min utbildning efter hur jag har utvecklats och då jag insett vad jag verkligen önskar göra, så är jag rädd för att det i slutänden inte kommer vara värt någonting.
Jag har påbörjat en master i kognitionsvetenskap. Jag har dock länge tvekat och beslutat mig för att avsluta denna master, men tillgodoräkna de 60 poäng av kurser som jag har läst inom programmet i hopp om att kunna sätta ihop en master i socialt arbete, vilket är området som jag verkligen önskar arbeta inom, men på grund av min bakgrund som omfattar en kandidat i socialpsykologi och franska, tyvärr inte har varit behörig till.
Efter mycket om och men, har jag dock fått tala med en studievägledare som menar att det är möjligt för mig att läsa ytterligare 60 poäng vilket omfattar två obligatoriska kurser för socialt arbete samt en masteruppsats i ämnet, för att kunna ta ut denna master. Jag hoppas verkligen kunna göra detta, men har en oro kring några frågor.
Min dröm är att jobba inom olika organisationer som stadsmissionen, röda korset samt/eller övriga verksamheter som arbetar med socialt utstötta människor. Jag engagerar mig därför inom dessa organisationer och jobbar inom LSS boendestöd för intelligent funktionshindrade. Jag undrar dock om min utbildning kommer att vara tillräcklig i jämförelse med de som har studerat till socionom eller en programstyrd master i socialt arbete? Kommer min kompetens inte kunna mätas med andras och kommer jag ens att kunna söka de arbeten som omfattar dessa områden?