• Villemo

Sagt upp mig

Har from 12/3 sagt upp mig och jag har 3 månaders uppsägning. Har även 23 innestående semesterdagar. Om min arbetsgivare får tag i en ersättare sa dom att jag kan få gå en månad tidigare men hur blir det då med min semester?  Dom kan väl aldrig kvitta den gentemot att dom släpper mig en månad tidigare? Jag vill ju helst ha ut den i pengar så jag stannar gärna 3 månader. Jobbar i kommunen som sköterska och ska gå över till privat.
    Kan man ta ut semester sista månaden och börja nya jobbet under den tiden?
  • Svar på tråden Sagt upp mig
  • Philippa

Du får nog fråga facket

• aurora1827

Tja, jobbar du i tre månader får du lön för tre månader, jobbar du i två får du lön för två.
    Semestern får du sannolikt ut i pengar. När de säger att du "kan få gå" en månad tidigare menar de nog INTE att de tänker betala lön för den tredje månaden ändå.

Du har ingen generell rätt att ta ut semestern på slutet, men arbetsgivaren kanske godkänner det. Vad jag vet är det inget som hindrar att du börjar jobba på nya stället, om inte din nuvarande arbetsgivare specifikt motsätter sig det - eftersom du fortfarande formellt är anställd hos dem under semestern.

Svar på tråden Sagt upp mig