• AnnaLina

Kläder på dop?

Hallå,
    vi ska döpa vår dotter i slutet av augusti och nu undrar jag om ni har förslag på vad man själv ska ha på sig under dopet? Vi har ju en jätte fin dopklänning till vår dotter men ska jag oxå ha klänning?

Finns det vissa "regler" för vad man ska ha på sig på dop? Ska killen ha kostym?

Någon som har förslag / vet något om detta?

• Svar på tråden Kläder på dop?
  • 5 barn Waldenryd

har du något fint så ta på dig det det spelar ingen roll vad det är har haft både byxor och kjol på mina barns dop.

• AnnaLina

Någon fler som har förslag!

Måste killen ha kostym eller "räcker" det med finbyxor o skjorta eller nåt?!

• Mickis74

Vi hade "vanliga", lite snyggare kläder på dotterns dop.........inte klänning o kostym. Tycker inte man måste klä sig så jättespeciellt för ett dop.

• CeeJay

Det är ju ert dop - bestäm själva vad ni vill ha på er. Tror inte att det finns några regler (det bör inte göra det i alla fall eftersom alla är olika Det viktigaste är ju att man känner sig bekväm tycker jag.
    Lycka till och ha en bra dop-dag.

• Holmstedt

Vi döpte våran dotter den 4/7 och jag hade ett par vita linnebyxor och en grön topp. Min sambo hade ett par 3/4 byxor i linne (beige) och en svart kortärmad skjorta. Det var sommar och varmt så varför "dra på sig" en varm kostym.....
    Dopet var jättelyckat även utan kostym och "dress"!

Lycka till!

• FruSöderström

ta på dig det du tycker är fint, tycker inte heller att man behöver ha kostym om man inte har nån eller inte trivs i det, det är ju inte ni som är viktiga, det är ju den lilla...

• lillsmurfen

Man ska inte vara svartklädd. Man kan ha typ svart top till vita byxor men inte helt svarta kläder. Det är ju ingen begravning. Ljusa och snygga kläder tycker jag går bra även på männen. Min sambo hade ljusa byxor och en snygg tröja helt ok tyckte vi. Det där med kostym är det nog mest den äldre generationen som håller på med.
    Jag hade linnebyxor och ljus blus klänning kan man väl ha om man känner för det men inget måste.

• therreh

det spelar absolut ingen roll vad man har på sig, men jag själv tycker att man behöver kanske inte dyka upp dit i jeans o en t-shirt *s* min sambo hade kostymbyxor och skjorta och jag hade en svart tröja med slits i ärmarna (som var inne 2002) och svarta kostymbyxor.

• Axel och Vidas Mamma

Du får bestämma helt själv vad du vill ha på dig..
    Jag hade ett par svarta byxor och en vit skjorta på mig när sonen döptes..
    Min man hade ett par svarta finbyxor och en fin vit skjorta han med..
    Jag hade 2 inbakade flätor på vardera sidor och min man hade hästsvans (Han är långhårig)

• clinan

jag ska ha en brun och beige kjol och ett vitt linne och sambon ska ha mörk grå byxor (liknar manchester) och en skjorta med vit botten och lite brunar mönster på (liknar lite 70-tal)
    Man ska ju ha på sig det man trivs i..

Svar på tråden Kläder på dop?