• Mikaela81

Att vara det enda biologiska barnet i familjen

Jag lever ihop med en ny man som har två barn sen innan, jag har också två barn sen innan. Nu har vi precis fått ett gemensamt barn. Vi sa från början att det är sista barnet eftersom vi nu är fem barn när alla barn är hos oss.
    Men nu känner jag att den här lilla tjejen kommer känna sig utanför. Hon får inga riktiga helsyskon som de andra har. Varannan jul å helg m.m kommer hon vara ensam med oss. De andra barnen är mellan 7-12 år så ålderskillnaden är rätt stor också.
    De känns inte bra. Är det nån annan som har det likadant? Tänker jag fel?

• Svar på tråden Att vara det enda biologiska barnet i familjen
  • cloudberry79

Om NI vill ha fler barn så är det ju bara att köra, men hela resonemanget utgår ju från att man skulle försöka få fler barn pga barnen, men det är ju ni som ska ta hand om dem, inte syskonen. Jag själv tycker mina halvsyskon är lika mycket syskon som mina helsyskon, jag gör ingen skillnad dem emellan, så länge ni har den inställningen tror jag faktiskt inte er lilla kommer att känna sig som ensambarn. Jag har två barn, helsyskon och det är nästan sex år mellan dem. Jag tycker bara det är bra faktiskt, åldersskillnaden gör att de inte kivas och slåss hela tiden.

Just NO.
  • Litet My
    cloudberry79 skrev 2014-03-20 14:06:59 följande:
    Om NI vill ha fler barn så är det ju bara att köra, men hela resonemanget utgår ju från att man skulle försöka få fler barn pga barnen, men det är ju ni som ska ta hand om dem, inte syskonen. Jag själv tycker mina halvsyskon är lika mycket syskon som mina helsyskon, jag gör ingen skillnad dem emellan, så länge ni har den inställningen tror jag faktiskt inte er lilla kommer att känna sig som ensambarn. Jag har två barn, helsyskon och det är nästan sex år mellan dem. Jag tycker bara det är bra faktiskt, åldersskillnaden gör att de inte kivas och slåss hela tiden.
    Tänker samma sak, har också 6 år mellan barnen, ena mina och sambons och den andre min. Vi har turen att minstas kusiner har umgänge med sin pappa de helger och jular äldsta är borta så hon vet att är storebror borta blir det träff med kusinerna istället.
  • Mikaela81

Det missuppfattades lite. Självklart skulle jag aldrig skaffa barn för barnens skull. Jag skulle gärna ha en liten till om två-tre år. Men sambon är nog väldigt negativt inställd till det. Han är rädd att inte räcka till till så många barn. Och det är en faktor att ta ställning till såklart. Jag är bara rädd att hon kommer känna sig väldigt ensam när alla syskon är hos sina andra föräldrar. De har ju hela tiden varandra på ett annat sätt

• Litet My

Mikaela81: Vänd på det, hon kanske tycker det är extra lyxigt med egentid med bara sina föräldrar utan syskon och dessutom är det ett perfekt tillfälle att hitta på "småbarnsaktiviteter" som de större ledsnat på.

Svar på tråden Att vara det enda biologiska barnet i familjen