• Unaangelita

Hjälp med tips på finmiddag

Hej! Jag ska ha två av mina vänner (båda är gravida om det spelar någon roll) på middag på lördag, men har inte kommit på någon meny ännu!!! Jag har alla basvaror hemma i kyl och skafferi. Tänkte mig varmrätt och efterrätt. Sen har jag total idétorka! Första gången de är här hos mig och sen kommer ha ha fullt upp med kommande bebisar så vi vill umgås länge och äta god mat. Så har ni några tips så kom gärna med dem :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-20 13:59
    Ska givetvis handla på fredagen för det vi har räcker inte till något fancy, har ju bara alla basvaror hemma.

• Svar på tråden Hjälp med tips på finmiddag
  • BCH52

Det som brukar fungera bra om man vill ha "mat & prat" är plockmat av olika slag. Det tar tid att äta, är det något man inte kan eller vill äta så är det bara att avstå. Det är lätt att göra iordning i förväg och bara plocka fram. Googla på plockmat så får du många förslag.

Om du vill göra det enkelt för dig så gör du en paj. Enkelt, lyxigt och gott är att göra en tjälknöl, tar lite tid men köp hem en fin fryst köttbit och sätt in den i ugnen i kväll, i morgon bitti är den klar att läggas i marinaden. På lördag är det bara att sätta in en potatisgratäng i ugnen (köp färdig så du inte behöver jobba så mycket med maten på lördagen).

Ha en trevli träff!

• Dexter dot com

Laxkotletter,vitvinssås, juliennegrönsaker och pressad potatis är fantastiskt gott och enkelt.

Vaniljpannacotta med färska bär till efterätt är också enkelt och kan göras innan.

• Unaangelita

Ja vaniljpanacotta med passionsfrukt blir det till efterrätt! Mums! Bra förslag, tack :)

Svar på tråden Hjälp med tips på finmiddag