• ametisten

Frysa obefruktade ägg?

Hej, Jag har förstått att man inte kan frysa in obefruktade ägg i Sverige om man inte har synnerliga skäl. Är det någon här som gjort det utomlands? Var? Vad ska jag tänka på? Etc, etc..? Tack!

• Svar på tråden Frysa obefruktade ägg?
  • Clementin1

Jag har fryst in obefruktade ägg i Göteborg utan synnerliga skäl. Orsaken var att jag är singel, det kallas då "social äggfrysning" om jag minns rätt. Det var dock rätt dyrt. Nackdelen med att frysa dem i Sverige om man som jag råkar vara singel är att jag inte får använda dem som singel (åtminstone inte i dagsläget), så om jag inte hittar någon som vill skriva sig på min adress OCH ha barn med mig så kan jag inte använda dem, pengar i sjön i så fall. Jag får inte heller skicka dessa frysta obefruktade ägg ut ur Sverige. Jag hade inte riktigt tänkt på detta när jag gjorde det, och Göteborgskliniken hävdade ju på sin hemsida att de var först i Norden med att låta singlar frysa ägg med vitrifikation, så jag trodde att de var enda chansen för mig i Norden. Det stämmer dock INTE, för åtminstone flera kliniker i Danmark gör det sedan ett tag. Jag frös därför sedan även en omgång i Danmark, ifall jag skulle förbli singel. Nackdelen med att frysa dem i Danmark om man är singel som jag (social eggfreezing) är att p.g.a. lag de har så får inte äggen sparas mer än några år där (fem år max på CFC), men om de fem åren närmar sig kan man skicka dem till något annat land och behöver inte kasta dem. (P.g.a. min ålder tror jag inte jag kommer använda dem senare än efter fem år ändå.) För icke-singlar funkar det nog bra att frysa både i Göteborg och i Danmark, tror jag?

• hemljuvahem

Vi ska genomgå ICSI i Göteborg pga min sambo blev steril efter en cellgiftsomgång.
    Han har spermier men ev. inte tillräckligt. Jag blir stimulerad och ska äggplockas om ett tag, då ska han lämna spermier samtidigt. Visar det sig att det inte finns några spermier då kommer dem frysa mina ägg (som jag förhoppningsvis fått till) :)

Min klinik sa att dem var en av få (enda?) som höll på med detta i Sverige.

• ametisten

Hej, Vilken klinik anses bäst både under själva behandlingen, men även på att lyckas få fram "bra" ägg (vad gäller infrysning av obefruktade ägg)? Vilken klinik har bäst resultat? Och vilket land har kommit längst vad gäller detta? Jag såg tex följande statistik vad gäller "vanlig" IVF: www.expressen.se/halsa/basta-och-samsta-klinikerna-for-ivf/ Det är ju väldigt stor skillnad och väljer man att genomgå en sådan här behandling vill man ju att statistiken/resultatet är såg högt och bra som möjligt....

• hemljuvahem

Jag har ögnat igenom lite olika och det finns statistik som är ganska bra på denna www.ucr.uu.se/qivf/

Vissa ställen är bättre att ge lyckade resultat för äldre medan andra har bättre statistik på frysta ägg osv.

Ska du betala för din IVF själv kan det vara värt att kolla upp

DOCK vill jag påpeka att varje IVF är individuell.

Svar på tråden Frysa obefruktade ägg?