-Hur börjar man/kommer in i arbetet?
Det går rätt fort at tkomma in i arbetet, det roliga är när du känner kunderna lite bättre så att du vet hur du kan bemöta dem vid olika situatuioner
-Ni som jobbat med det: Hur trivdes ni?
Jag började jobba där som sommarjobb för 2 år sedan, när jag var 19 och just tagit studenten. Jag var jätteglad och uppskattade verkligen jobbet, tyckte det var skit kul och det sköna var att få jobba ensam i sin takt utan kollegor, väldigt fritt arbete alltså.. Sedan dess har det hänt en del, mkt strängare inloggningar, besparingar på så mkt som går att bespara, och jag har sett hur (Ursäkta språket) förjävliga kvinnor kan vara mot varandra, och mot kunder... Vissa av kollegorna, kvinnor runt 40-50 som jobbar där hela sitt liv, ser ner på de som vill utbilda sig vidare, "De där statusyrkena sitter bara på kontor och gör inget", bittra och snackar skit om varandra bakom varandras ryggar.. det var som värst på lunchrasterna, jag tror att jag satt och åt med dem kanske 2 månader innan jag gick ut på gräsmattan och åt (när det var varmt) för att slippa deras klagomål...
Som tur var så var vissa av kollegorna riktigt guld, otroligt inspirerande och positiva båda mot kollegor och det viktigaste, kunderna! Kunderna som knappt får besök av någon annan.. Jag beundrar verkligen dem som kan hålla den positiva andan uppe i detta jobb
Sen självklart beror det på ju helt o hållet på vilka arbetsklollegor du får, men överlag i ett låginkomsyrke med kvinnodominerat, ingen bra kombination.
Kan nämna att jag jobbade heltid där i 1 år och sparade ihop 80 tusen till en resa i Australien och Nya Zealand och jag trivdes ändå, trots kollegorna, med jobbet. Visst det är tufft ibland, stressigt och tungt fysiskt, men så länge du håller en positiv attityd kommer det att gå vägen!
Som tur är så börjar jag mitt nya sommarjobb om 1 månad på kyrkorgården. Kan inte förstå i efterhand att jag har jobbar så länge på hemtjänsten (1.5 år).
Framtidsplanerna ligger istället till att plugga till pilot eller civilingenjör, tjäna bra med pengar men framförallt få ett yrke där man kan utvecklas och verkligen upptäcka nya sidor hos en själv!