Diabetes typ 2.. livstidsdom?
Jag fick reda på i december att jag har diabetes typ 2 (rutinkontroll) hade inte märkt någonting, blodsockret då låg på 13,4 (fredag) - fick helgen på mig att sänka blodsockret och på måndag var det nere på 7,4. Båda fastande.
Går inte på sprutor utan tar en tablett metformin om dagen, kollar ej heller blodsocker med mätare då det enligt både läkare och diabetessköterska inte behövs. Senaste kontrollen så låg långtidssockret på 42 och det vanliga låg på 4,2 (ej fastande). De var väldigt nöjda.
Har jag verkligen diabetes?
Som det är nu så äter jag i stort som vanligt - men äter så lite socker som möjligt naturligtvis. Jag unnar mig ett glas mjölk om dagen men annars dricker jag vatten, lightläsk eller funlight. Sen i december så har jag ätit 4 praliner (julafton), två semlor (min systers födelsedag och fettisdagen) samt en bit tårta (min mammas födelsedag).
Jag äter kontrollerade portioner men äter inte fullkornspasta då det är mer socker i det än i vanlig pasta. Har bytt ut vanligt ris mot råris, äter mycket broccoli och blomkål, och har sagt hejdå till potatismos.
Jag är 27 år gammal och har fått en livstidsdom.. hur gör ni andra för att "festa" till det under helgen? Istället för godis försöker jag att äta nötter (främst mandlar iof), och har försökt att göra hallonpaj med mandelmjöl och sötningsmedel, kokostoppar (sjukt torra) m.m. Allt med sötningsmedel
Ni andra med typ 2, bakar ni med vanligt mjöl och strösocker? Behöver lite tips och idéer på olika maträtter och efterrätter, lite gottis till helgen och dylikt, som inte höjer blodsockret.