• Anonym (Typ 2)

Diabetes typ 2.. livstidsdom?

Jag fick reda på i december att jag har diabetes typ 2 (rutinkontroll) hade inte märkt någonting, blodsockret då låg på 13,4 (fredag) - fick helgen på mig att sänka blodsockret och på måndag var det nere på 7,4. Båda fastande.

Går inte på sprutor utan tar en tablett metformin om dagen, kollar ej heller blodsocker med mätare då det enligt både läkare och diabetessköterska inte behövs. Senaste kontrollen så låg långtidssockret på 42 och det vanliga låg på 4,2 (ej fastande). De var väldigt nöjda.

Har jag verkligen diabetes?

Som det är nu så äter jag i stort som vanligt - men äter så lite socker som möjligt naturligtvis. Jag unnar mig ett glas mjölk om dagen men annars dricker jag vatten, lightläsk eller funlight. Sen i december så har jag ätit 4 praliner (julafton), två semlor (min systers födelsedag och fettisdagen) samt en bit tårta (min mammas födelsedag).

Jag äter kontrollerade portioner men äter inte fullkornspasta då det är mer socker i det än i vanlig pasta. Har bytt ut vanligt ris mot råris, äter mycket broccoli och blomkål, och har sagt hejdå till potatismos. 

Jag är 27 år gammal och har fått en livstidsdom.. hur gör ni andra för att "festa" till det under helgen? Istället för godis försöker jag att äta nötter (främst mandlar iof), och har försökt att göra hallonpaj med mandelmjöl och sötningsmedel, kokostoppar (sjukt torra) m.m. Allt med sötningsmedel

Ni andra med typ 2, bakar ni med vanligt mjöl och strösocker? Behöver lite tips och idéer på olika maträtter och efterrätter, lite gottis till helgen och dylikt, som inte höjer blodsockret. 

• Svar på tråden Diabetes typ 2.. livstidsdom?
  • Philippa

Det är INTE en livstidsdom!

Lev rätt så kommer du bli frisk!

• Anonym (tipsar)
    Anonym (Typ 2) skrev 2014-03-20 17:10:07 följande:
    Jag fick reda på i december att jag har diabetes typ 2 (rutinkontroll) hade inte märkt någonting, blodsockret då låg på 13,4 (fredag) - fick helgen på mig att sänka blodsockret och på måndag var det nere på 7,4. Båda fastande.

Går inte på sprutor utan tar en tablett metformin om dagen, kollar ej heller blodsocker med mätare då det enligt både läkare och diabetessköterska inte behövs. Senaste kontrollen så låg långtidssockret på 42 och det vanliga låg på 4,2 (ej fastande). De var väldigt nöjda.

Som det är nu så äter jag i stort som vanligt - men äter så lite socker som möjligt naturligtvis. Jag unnar mig ett glas mjölk om dagen men annars dricker jag vatten, lightläsk eller funlight. Sen i december så har jag ätit 4 praliner (julafton), två semlor (min systers födelsedag och fettisdagen) samt en bit tårta (min mammas födelsedag).

Jag äter kontrollerade portioner men äter inte fullkornspasta då det är mer socker i det än i vanlig pasta. Har bytt ut vanligt ris mot råris, äter mycket broccoli och blomkål, och har sagt hejdå till potatismos. 

Jag är 27 år gammal och har fått en livstidsdom.. hur gör ni andra för att "festa" till det under helgen? Istället för godis försöker jag att äta nötter (främst mandlar iof), och har försökt att göra hallonpaj med mandelmjöl och sötningsmedel, kokostoppar (sjukt torra) m.m. Allt med sötningsmedel

Ni andra med typ 2, bakar ni med vanligt mjöl och strösocker? Behöver lite tips och idéer på olika maträtter och efterrätter, lite gottis till helgen och dylikt, som inte höjer blodsockret. 
    Googla LCHF, skippa snabba kolhydrater inkl pasta och ris, socker, mjöl, frukt. Sötningsmedel är inte bra, finns massor med skrivet om det. Lurar ändå hjärnan och ökar på insulinproduktionen.

Ös på med protein - fisk och om du äter kött, bönor, quinoa, nyttiga fetter t ex olivolja, avocados, naturella nötter, ägg, grönsaker utom potatis. Har en släkting som var överviktig, katastrofvärden på bl a kolesterol, och begynnande diabetes. Efter LCHF och ha gått ner 23 kilo på 1,5 år är alla värden på topp.

Säger inte att det funkar för alla, men det verkar funka för många. Motion är också jätteviktigt för att undvika / bli kvitt början till diabetes typ 2!
  • Anonym (tipsar)
    Anonym (Typ 2) skrev 2014-03-20 17:10:07 följande:

Glömde fråga om du är överviktig?
  • Anonym (Typ 2)
    Anonym (tipsar) skrev 2014-03-20 17:52:42 följande:
    Googla LCHF, skippa snabba kolhydrater inkl pasta och ris, socker, mjöl, frukt. Sötningsmedel är inte bra, finns massor med skrivet om det. Lurar ändå hjärnan och ökar på insulinproduktionen.

Ös på med protein - fisk och om du äter kött, bönor, quinoa, nyttiga fetter t ex olivolja, avocados, naturella nötter, ägg, grönsaker utom potatis. Har en släkting som var överviktig, katastrofvärden på bl a kolesterol, och begynnande diabetes. Efter LCHF och ha gått ner 23 kilo på 1,5 år är alla värden på topp.

Säger inte att det funkar för alla, men det verkar funka för många. Motion är också jätteviktigt för att undvika / bli kvitt början till diabetes typ 2!
    Ja, jag är överviktig. 

Men enligt min läkare och diabetessköterska ska jag inte gå på lchf, då man behöver kolhydrater för att hjärnan ska fungera. Jag ska äta i stort som normala människor gör men istället för (exempelvis) 3 potatisar så kan jag istället ta en och en halv potatis och en kokt morot.

Mina värden har inte gått upp alltså utan neråt. Mitt långtidssocker i december låg på över 70 (och då drack jag läsk och åt godis nästan varje dag) men nu i februari så låg det på 42 (en normal människa ska ligga under 46).

Samma med blodsockret i dec. låg det på 13,4 (fre) på måndag låg det på 7,4 och nu senast i februari så låg det på 4,2. En normal människa ska ligga under 6-7.

Med en Metformintablett om dagen (vilket är riktigt lågt, oftast så får de flesta ta fler upp till sex tabletter om dagen), och min kost så klassas jag som "frisk".  
  • Anonym (Typ 2)
    Philippa skrev 2014-03-20 17:45:51 följande:
    Det är INTE en livstidsdom!

Lev rätt så kommer du bli frisk!
    Vad menar du "Lev rätt, så kommer du bli frisk"?

Jag äter nästan inget godis - ca 1 gång i månaden max, och äter rätt resten.
  • Anonym (Duktigt)

Shit vad duktig du varit på att få bort sockret!!!! 

Min favoritefterrätt den här vintern har varit varm bär med en klick kvark på. Inget socker eller tillsatser, bara ren mat. Tar frysta hallon, blåbär och jordgubbar och lägger in i ugnen på ca 200g under tiden medans vi äter och plockar av bordet. Öser sen upp i desserskål och lägger en klick kvark på. Jag gillar dessvärre socker väldigt mycket men brukar tänka på alla nyttiga vitaminer och antioxidanter det blir

• Anonym (tipsar)
    Anonym (Duktigt) skrev 2014-03-20 18:19:13 följande:

Min favoritefterrätt den här vintern har varit varm bär med en klick kvark på. Inget socker eller tillsatser, bara ren mat. Tar frysta hallon, blåbär och jordgubbar och lägger in i ugnen på ca 200g under tiden medans vi äter och plockar av bordet. Öser sen upp i desserskål och lägger en klick kvark på. Jag gillar dessvärre socker väldigt mycket men brukar tänka på alla nyttiga vitaminer och antioxidanter det blir
    Men om du hettar upp dessa till 200 grader så tar du kol på mycket av vitaminerna. Hetta inte över 60, eller ät tinade / torkade istället.
  • Anonym (Typ 2)
    Anonym (Duktigt) skrev 2014-03-20 18:19:13 följande:

Tack! :) Är faktiskt ganska stolt över mig själv att det har gått så bra som det har gjort. 

Jo, varma bär brukar jag göra, men jag brukar vispa grädde till istället och ha i lite stevia och vaniljstång istället. 
    Längtar tills sommaren när det finns färska jordgubbar och hallon. 

Annars så brukar jag äta brieost och sockerfria kex (surdeg och liknande), och ett äpple eller ett päron och lite nötter. Men när jag inte hade diabetes så var det inte så strikt, det är väl det som känns jobbigast, att jag inte har något val. :(
  • NaCl

Du kan ju läsa recepttips på olika LCHF-bloggar / sajter och LCHF / GI -kokböcker utan att följa den kosten i övrigt. Finns ju så mycket gott med bär och frukt osv. Skaldjur osv.

Bloggen "Vägen från 137 kg" kommer jag att tänka på. Mycket goda ideer!

• Anonym (cc)

Det behöver inte vara en livstidsdom. Om du har 42 i fasetsocker och äter metaformin så har du typ 2 diabetes. Är du överviktigt, motionerar? Det är ju en väg att kanske bli fri från typ 2 annars. Dvs gå ner i normalvikt om du ej är det nu och börja motionerna.

Svar på tråden Diabetes typ 2.. livstidsdom?