Ska man vänta tills träningsvärken gått över?
Innan man tränar igen? Eller är det bättre att köra på typ två dagar efter man tränat även om man fortfarande har träningsvärk?
Innan man tränar igen? Eller är det bättre att köra på typ två dagar efter man tränat även om man fortfarande har träningsvärk?
Nej, det finns ingen mening att vänta ut träningsvärken. Träningsvärk får man för att musklerna förstärks och förbereder sig för mer träning.
Ta ist och tänk på hur hårt du tränar, du kanske behöver ta det lite mjukare och öka successivt?
För att skynda på läkningen lite grann och för att må bättre kan du tänka på en del saker. Först och främst bör du undvika hårdträning av just de områden som du har ont i. Däremot kan du med fördel jogga, cykla eller gå i lugnt tempo. Vid lättare fysisk aktivitet ökar blodflödet till den påverkade muskeln, vilket påskyndar läkningen.
Det går även bra att träna de områden som inte är påverkade. Om du till exempel styrketränar armar och axlar en dag går det bra att koncentrera sig på benstyrka dag två.
Avslutningsvis är det alltid viktigt att lyssna på din kropp. Får du ont under träningspasset: avsluta det. Gör inget du får ont av. Lider du av träningsvärk, tänk på att med bra uppvärmning och sunt förnuft kan träningen bli en skön upplevelse.
Det beror på vad det är för värk, det kan vara ett tecken på att du behöver extra vila.
aktivtraning.se/fraaga-om-traning/trana-trots-traningsvark
Whitetrash86 citerade bara några delar men här är hela texten
www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/traningsvark/
Jag tränar inte hårt alls men är sjukt otränad så det är inte så konstigt att jag får träningsvärk. Tränade en dag och fick träningsvärk, vilade en dag, tränade igen och fick då mer träningsvärk och så har jag vilat en dag och funderar nu på att träna igen imorgon. Jag har rejält mycket träningsvärk i magen, inte så att det stör normalt men kan liksom inte sätta mig upp med magmusklerna. Är öm i resten av kroppen också men inte så att jag inte kan räta ut armar/ben eller att det förhindrar mina vanliga aktiviteter.
Det jag funderar mest på är nog roddmaskinen för den tar mycket på magmusklerna där jag har ont och det är den jag brukar värma upp med...
Kan man träna som vanligt kanske men med mindre tyngd än vanligt?
Om jag hade varit dig skulle jag trappa ner på styrketräningen i början och köra 2ggr/veckan i någon månad och sen utöka till 3ggr/vecka och dela upp muskelgrupperna. Eller att du kompletterar med konditionsträning.
Många tar träningsvärk som ett kvitto på att man gör rätt men det är nästan tvärtom, det är när träningsvärken upphört man har fått kvitto på att det händer saker.