• Mamori

Ska man vänta tills träningsvärken gått över?

Innan man tränar igen? Eller är det bättre att köra på typ två dagar efter man tränat även om man fortfarande har träningsvärk?

• Svar på tråden Ska man vänta tills träningsvärken gått över?
  • Whitetrash86

Nej, det finns ingen mening att vänta ut träningsvärken. Träningsvärk får man för att musklerna förstärks och förbereder sig för mer träning.
    Ta ist och tänk på hur hårt du tränar, du kanske behöver ta det lite mjukare och öka successivt?

För att skynda på läkningen lite grann och för att må bättre kan du tänka på en del saker. Först och främst bör du undvika hårdträning av just de områden som du har ont i. Däremot kan du med fördel jogga, cykla eller gå i lugnt tempo. Vid lättare fysisk aktivitet ökar blodflödet till den påverkade muskeln, vilket påskyndar läkningen.

Det går även bra att träna de områden som inte är påverkade. Om du till exempel styrketränar armar och axlar en dag går det bra att koncentrera sig på benstyrka dag två. 
    Avslutningsvis är det alltid viktigt att lyssna på din kropp. Får du ont under träningspasset: avsluta det. Gör inget du får ont av. Lider du av träningsvärk, tänk på att med bra uppvärmning och sunt förnuft kan träningen bli en skön upplevelse.

• Mamori

Jag tränar inte hårt alls men är sjukt otränad så det är inte så konstigt att jag får träningsvärk. Tränade en dag och fick träningsvärk, vilade en dag, tränade igen och fick då mer träningsvärk och så har jag vilat en dag och funderar nu på att träna igen imorgon. Jag har rejält mycket träningsvärk i magen, inte så att det stör normalt men kan liksom inte sätta mig upp med magmusklerna. Är öm i resten av kroppen också men inte så att jag inte kan räta ut armar/ben eller att det förhindrar mina vanliga aktiviteter.

Det jag funderar mest på är nog roddmaskinen för den tar mycket på magmusklerna där jag har ont och det är den jag brukar värma upp med...

Kan man träna som vanligt kanske men med mindre tyngd än vanligt?

• kouki
    Mamori skrev 2014-03-20 20:54:21 följande:
    Jag tränar inte hårt alls men är sjukt otränad så det är inte så konstigt att jag får träningsvärk. Tränade en dag och fick träningsvärk, vilade en dag, tränade igen och fick då mer träningsvärk och så har jag vilat en dag och funderar nu på att träna igen imorgon. Jag har rejält mycket träningsvärk i magen, inte så att det stör normalt men kan liksom inte sätta mig upp med magmusklerna. Är öm i resten av kroppen också men inte så att jag inte kan räta ut armar/ben eller att det förhindrar mina vanliga aktiviteter.

Det jag funderar mest på är nog roddmaskinen för den tar mycket på magmusklerna där jag har ont och det är den jag brukar värma upp med...

Kan man träna som vanligt kanske men med mindre tyngd än vanligt?
    Om du vill träna så pass ofta, bör du kanske dela upp muskelgrupperna? Så varannan överkropp, varannan underkropp eller dylikt? Så minskar du risken att överanstränga utan vila :)
  • Arbetsvegan

Om jag hade varit dig skulle jag trappa ner på styrketräningen i början och köra 2ggr/veckan i någon månad och sen utöka till 3ggr/vecka och dela upp muskelgrupperna.  Eller att du kompletterar med konditionsträning.

Många tar träningsvärk som ett kvitto på att man gör rätt men det är nästan tvärtom, det är när träningsvärken upphört man har fått kvitto på att det händer saker.

• Mamori
    kouki skrev 2014-03-20 20:58:02 följande:
    Om du vill träna så pass ofta, bör du kanske dela upp muskelgrupperna? Så varannan överkropp, varannan underkropp eller dylikt? Så minskar du risken att överanstränga utan vila :)
    Jo kanske det men det är så roligt att hålla på med alla maskinerna så det blir nog svårt
    Arbetsvegan skrev 2014-03-20 22:34:03 följande:
    Om jag hade varit dig skulle jag trappa ner på styrketräningen i början och köra 2ggr/veckan i någon månad och sen utöka till 3ggr/vecka och dela upp muskelgrupperna.  Eller att du kompletterar med konditionsträning.

Många tar träningsvärk som ett kvitto på att man gör rätt men det är nästan tvärtom, det är när träningsvärken upphört man har fått kvitto på att det händer saker.

Jag brukar springa tio min och köra tio min rodd i början, det är nog så långt jag kan konditionsträna, blir helt slut efter det... Det är kanske bättre att köra två ggr i veckan som du säger nu i början och kanske köra bara uppvärmning och stretch den tredje gången? Jag dansar också en gång i veckan så det räknas som lite kondition kanske? Det är dock inte jättetungt eller något.

Jo det är ju när jag kan göra samma saker utan träningsvärk som det har gett resultat, men det lär nog ta ett tag antar jag :-P
  • Arbetsvegan
    Mamori skrev 2014-03-20 23:09:41 följande:
    Jag brukar springa tio min och köra tio min rodd i början, det är nog så långt jag kan konditionsträna, blir helt slut efter det... Det är kanske bättre att köra två ggr i veckan som du säger nu i början och kanske köra bara uppvärmning och stretch den tredje gången? Jag dansar också en gång i veckan så det räknas som lite kondition kanske? Det är dock inte jättetungt eller något.

Jo det är ju när jag kan göra samma saker utan träningsvärk som det har gett resultat, men det lär nog ta ett tag antar jag :-P
    Men då är det ju jättebra om du tränar kondition den tredje gången! Resultatet kommer snabbare där dessutom.
    Egentligen så är allt du blir flåsig av konditionsträning sen vad du gör är inte så noga.

Resultaten kommer fortare än du tror. Slår vad om att du inte kommer känna likadant redan om ett par, tre veckor.
    Om du dessutom dansar skulle jag definitivt råda dig att dra ner i början så att du inte överanstränger dig.
  • kouki
    Mamori skrev 2014-03-20 23:09:41 följande:
    Jo kanske det men det är så roligt att hålla på med alla maskinerna så det blir nog svårt
    Dock rekommenderat om du vill "go all in" och ge dig själv de bästa förutsättningarna... :) Vet att det är svårt att låta bli, men du får så mycket bättre resultat om du gör så! Annars behöver du spendera bra många timmar för att ge kroppen ett uns av chans att få samma genomgång av kroppens muskulatur som när du delar upp det. Riktigt hardcore människor kör till och med ett pass för rygg, ett för mage/core, ett för armar, ett för ben etc... 
Svar på tråden Ska man vänta tills träningsvärken gått över?