• Maya10

Arbetslös nyutexaminerad ungdom.. Vilka rättigheter?

Jag försöker hjälpa en tjej i min närhet med att få jobb, få ordning på tillvaron och så småningom en lägenhet för att kunna flytta hemifrån..
    Idagsläget har denna tjej INGEN inkomst överhuvudtaget eftersom hon har gått ut gymnasiet och inte fått något jobb (som många andra ungdomar)
    Nu till min fråga, vad har hon rätt att få bidrag till? Jag tycker att hon borde få socialbidrag för att kunna betala sin del hemma, köpa några kläder till sig själv + ev bidrag till att köpa busskort för att kunna åka in till stan för att söka jobb alt "tillfälligt busskort" eller nåt sånt..
    Jag har googlat och försökt läsa på hur dessa ungdomar kan få hjälp eftersom de är för "unga" för a-kassa och arbetsförmedlingen kan inte hjälpa med ev kurs eller dyligt för ev omskolning...

Någon av er som vet eller som har liknande situation... Hur har ni löst det?
    Ska jag som "vuxen" följa med henne runt för att jag är mer erfaren om hon tex ska till soc eller arbetsförmedlingen?
    Lite utav det jag hör är att "myndigheter" ofta nervärderar dessa ungdomar direkt...

Tacksam för all input....

PS! Hon vill INTE leva på soc...

• Svar på tråden Arbetslös nyutexaminerad ungdom.. Vilka rättigheter?
  • babypower

När hon varit inskriven på arbetsförmedlingen i 3 månader får hon aktivitetsstöd runt 3000 kr. 

• Annelie 76

Hon har alltid rätt att söka socialbidrag men de kan ha krav hon behöver uppfylla. Kraven kan vara tex att hon ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande. Hur mycket man får är olika i olika kommuner.

Svar på tråden Arbetslös nyutexaminerad ungdom.. Vilka rättigheter?