Söka Vårdbidrag flera diagnoser samt tips mottages gärna
Hej på er!
Efter en lång tid härifrån är jag nu tillbaka...
Jag har en son som är född 2004 som precis har fått diagnoserna
ADD, ODD, specifik motorisk utvecklingsstörning och depression.
Sonen får väldiga utbrott och är självmordsbenägen och tar väldigt mycket kraft av både mig och de i vår omgivning.
Nu när vi fått diagnoserna är det dags att söka vårdbidrag. Men jag är helt ny i den här världen och förstår helt ärligt ingenting. Jag har vetat om att sonen varit "lite annorlunda" men nu har vi äntligen fått svar och kan börja leva efter de.
Men hur skriver jag ett vårdbidrag? Det är ju en jättedjungel när man sitter och letar. Kanske någon av er här inne har nått tips för hur jag gör eller ska jag höra av mig någonstans där dom kan hjälpa mig?
Jag vet att det skall skickas in till fk och att jag ska sända mina papper till överläkaren som vi haft när vi gjort utredningen.
Sen undrar jag självklart om någon har tips på hur jag ska hantera det här. Jag försöker att läsa på alla möjliga ställen men det är inte lätt. Ingen i vår omgivning har det här o de känns som om ingen förstår. Jag har försökt förklara för folk hur min son fungerar då jag fått prova mig fram i flera år vad som funkar och vad som inte funkar.. Men folk har väldigt svårt att lyssna ibland känner jag..
Vissa nätter ligger jag bara o gråter och undrar hur de ska gå för min kille. Jag älskar ju honom av hela mitt hjärta och vill så gärna att han ska må bra.. För de gör han absolut inte nu.
Har ni nått tips på hur man förklarar för honom. Han undrar och jag försöker förklara lite lätt men känner att jag är ju också ny på området så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...
Nu väntas remiss för medicinering samt för sjukgymnastik.
Känns om om jag kämpar och kämpar men att ingen vill lyssna...
Ber om ursäkt om det blev långt och väldigt hackigt men det finns så mycket jag vill ha ur mig men allt kommer inte fram...
Tack på förhand
//Katrin - mamma till Jonathan och Ellionora