• Kat0408

Söka Vårdbidrag flera diagnoser samt tips mottages gärna

Hej på er!

Efter en lång tid  härifrån är jag nu tillbaka...

Jag har en son som är född 2004 som precis har fått diagnoserna

ADD, ODD, specifik motorisk utvecklingsstörning och depression.

Sonen får väldiga utbrott och är självmordsbenägen och tar väldigt mycket kraft av både mig och de i vår omgivning.

Nu när vi fått diagnoserna är det dags att söka vårdbidrag. Men jag är helt ny i den här världen och förstår helt ärligt ingenting. Jag har vetat om att sonen varit "lite annorlunda" men nu har vi äntligen fått svar och kan börja leva efter de.

Men hur skriver jag ett vårdbidrag? Det är ju en jättedjungel när man sitter och letar. Kanske någon av er här inne har nått tips för hur jag gör eller ska jag höra av mig någonstans där dom kan hjälpa mig?

Jag vet att det skall skickas in till fk och att jag ska sända mina papper till överläkaren som vi haft när vi gjort utredningen.

Sen undrar jag självklart om någon har tips på hur jag ska hantera det här. Jag försöker att läsa på alla möjliga ställen men det är inte lätt. Ingen i vår omgivning har det här o de känns som om ingen förstår. Jag har försökt förklara för folk hur min son fungerar då jag fått prova mig fram i flera år vad som funkar och vad som inte funkar.. Men folk har väldigt svårt att lyssna ibland känner jag..

Vissa nätter ligger jag bara o gråter och undrar hur de ska gå för min kille. Jag älskar ju honom av hela mitt hjärta och vill så gärna att han ska må bra.. För de gör han absolut inte nu.

Har ni nått tips på hur man förklarar för honom. Han undrar och jag försöker förklara lite lätt men känner att jag är ju också ny på området så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...

Nu väntas remiss för medicinering samt för sjukgymnastik.

Känns om om jag kämpar och kämpar men att ingen vill lyssna...

Ber om ursäkt om det blev långt och väldigt hackigt men det finns så mycket jag vill ha ur mig men allt kommer inte fram...

Tack på förhand

//Katrin - mamma till Jonathan och Ellionora

• Svar på tråden Söka Vårdbidrag flera diagnoser samt tips mottages gärna
  • förväntansfull2014

Skicka in papprena direkt och lämna in kompletteringar efterhand. Du får vårdbidrag (vb) retroaktivt. Sen be om hjälp via kuratorn. Skriv upp allt extra ni gör under en tex en vecka, i tid, hur, när osv. Det jobbigaste i att söka vb är allt det negativa man måste ta upp med sitt barn, det är det de bedömer. Kolla sedan upp om ni får något från eran barnförsäkring.

Men framför allt, ta emot all hjälp ni kan få, ex läger, kontaktperson, avlastning osv. Våga nyttja detta för resten av familjen likväl. Våga sörja detta jobbiga i att ens barn har en funktionsnedsättning. Man får vara arg, ledsen, knäckt osv. Samt att det kommer att komma nya sorgeperioder i ens liv, oftast i varje utvecklingsfas i barnets utveckling. Försök gå på föräldrautbildningar, få en bra läkarkontakt och var inte rädd för medicineringen om det behövs. Jag var rädd för det i början, att droga mitt barn. Men med konstanta aggressiva utbrott, självmordstankar å ständigt bråk med syskonet samt att jag var själv med barnen blev det en liten räddning.

Önskar dig lycka till...

• förväntansfull2014

Jo va så ärlig mot honom om hans diagnoser som det bara går. Kolla om det finns filmer, böcker som han kan ta till sig. Leta upp ex artister, skådespelare osv som har samma diagnoser som han tycker om. Min son tyckte om att kolla på extrem home makeover, där ty har adhd.

Man älskar nästan dessa mer på något sätt, man lider med dem i att de vet att de är annorlunda, hur deras ångest över detta äter inom en. Men de känner en otrolig trygghet i att man alltid finns där, står emot det de säger, tar å gör allt för dem med ex skola

• blubbblubb

Jag har nyss gått igenom en ansökan för ADHD + Språkproblem och fått ett vårdbidrag jag är nöjd med. Jag utgick mycket från FK egna frågor som de ville ha svar på samt tog svårighet för svårighet, beskriv den och beskrev våra åtgärder.
    Tänk på alla förberedelser ni gör, påminnelser och vad som händer om det trots påminnelser inte händer något. 

Tänk på att FK:s fokus är mertid, för att kunna beskriva mertiden krävs att man skriver om problemen, men ha fokus på att beskriva ert arbete, inte barnets problem.

Exempel:
    FK fråga (unifär): kan barnet ta på sig kläderna själv?

Vårt svar: X kan motoriskt ta på sig kläderna själv, dock lyckas hon inte göra det självständigt. VI vuxna måste påminna klädesplagg för klädesplagg.... 

• Certainly not

Jag började med att beskriva barnets och hans svårigheter. Sedan beskrev jag en typisk dag i vårt liv från morgon till kväll, i detalj beskrev jag påklädning, matning osv så det tydligt framgick merarbetet med vårt barn. Även träning som vi utför dagligen. som någon redan påpekat tittar FSK på vilket merabete vi har i förhållande till föräldrar med vanliga barn. Om ditt barn får utbrott, beskriv vad ni gör för att undvika det och tiden ni lägger ner för att lugna. 

• mclo

Har gjort två vårdbidrags ansökningar och det senaste för 5 månader sedan, du får gärna skicka pm så kan jag beskriva vad du kan skriva och på vilket sätt och vad du ska skicka in.

Min alldeles egna ängel på lånad tid, 13Q deletionssyndrom
Svar på tråden Söka Vårdbidrag flera diagnoser samt tips mottages gärna