10 dagar
Hej!
Jag har två frågor.
1. Min sambo har försökt att "registrera" att han planerar att ta ut sina 10 dagar inom kort. När vi läser om de 10 dagarna tolkar vi det som att det är en fördel att i förväg göra detta. Eftersom vårt barn ännu inte har något personnummer har vi fyllt i bf/ det preliminära personnummer som jag fått registrerat för barnet på mina sidor. Men det funkar inte. Bf är 2014-04-04 och det verkar krångligt att behöva göra detta i samband med förlossningen. Varför kan vi inte göra det nu?
Måste jag göra något för att registrera honom som förälder?
Måste han ha fyllt i papper om faderskap innan det funkar?
2. Jag har beviljats föräldraersättning enligt fryst SGI (är tjänstledig och studerar). Finns det några restriktioner om hur jag måste ta ut mina dagar? Vet att det inte får vara något glapp mellan studierna och föräldraledigheten. vilket det inte kommer vara men innebär det att jag måste söka ersättning för den dagen då jag går från studier till föräldraledighet? Jag vill inte ta ut full ersättning utan planerar att ta ut ca 3 dagar i veckan. Påverkar detta min SGI? Måste jag ta ut full ersättning för att få ersättning utifrån den SGI som grundas på arbetet? Vill inte riskera att endast få ersättning utifrån grundbelopp som gäller vid studier.