• J90

Erfarenheter av länsförsäkringar som bank?

Ja, som rubriken lyder.
    Vad är era erfarenheter av länsförsäkringar som bank?
    Har ett möte hos dom nästa vecka där vi ska diskutera ett ev. Husköp.

Till saken hör att min sambo har skulder i ryggsäcken som han har (sedan han blev tillsammans med mig) jobbat hårt med att bli av med, men har ca. 2 år kvar.
    Skulderna som är kvar, är egentligen hans ex del. Dock är lånet solidariskt så hela beloppet måste betalas innan hon i sin tur kan (ska) betala min sambo för de pengar han har rätt till.

Vi har ganska bråttom med att få hjälp att köpa huset som vi bor i, då det kommit en oväntad spekulant på detta.
    Ägarna till huset inväntar oss, då de helst ser att vi köper det.

Vi har båda fast jobb och bra ekonomi. Mycket bra, om min sambo får hjälp med sina skulder.

Vad tror ni?
    Det handlar allt som allt om ca. 950 tusen kr (skulder + hus).

Mår illa när jag tänker på att flytta från huset då det är vårt drömhus där vi ser oss själva bli gamla och grå och lär barnbarnen att sätta potatis i landen!

• Svar på tråden Erfarenheter av länsförsäkringar som bank?
  • Stokke

Har ni till kontantinsatsen? Har ni till lagfart och ev pantbrev?
    Har ni efter nu betalat detta, en buffert? I så fall motsvarar bufferten 4 nettolöner tillsammans?

Hur stor är hans ryggsäck?

• J90
    Stokke skrev 2014-03-21 06:59:17 följande:
    Har ni till kontantinsatsen? Har ni till lagfart och ev pantbrev?

Har ni efter nu betalat detta, en buffert? I så fall motsvarar bufferten 4 nettolöner tillsammans?

Hur stor är hans ryggsäck?

Nej, vi kommer att låna till kontansinsatsen och lagfart, pantbrev finns.

Den är ca. 160 tusen kronor. Han kommer att kunna kräva hans X på ca. 130 tusen kronor (som är hennes del för skulden) som oavkortat kommer att gå till banken och betala av lånet.

Det var inte på detta sätt vi hade planerat att köpa huset, men eftersom att det brinner lite i knutarna så försöker vi på alla sätt!

Det värsta är att vi hittat hem och att barnen älskar huset och har bra med vänner runt om!

Vi har pengarna som krävs för att bo i ett hus, och kommer att ha gott med pengar över om han får hjälp med sin ryggsäck, så betala lån kan vi göra gott och väl, vilket banken kommer att se.
  • Excentriskan

Jag flyttade över mina bankaffärer till Länsförsäkringar av två skäl.
    1 SEB la ner lokalkontoret i min stad (och fanns då bara 7 mil bort)
    2 "Min" bankman jag haft i många år gick då över till Länsförsäkringar.

Eftersom min bankman var mycket insatt i min ekonomi (och att jag var ordentlig med min ekonomi) så fick jag låna hela beloppet till mitt hus (inkl topplån) trots att jag hade ett rätt nytaget bilån på det) helt själv. Jag har varit mycket nöjd och gillar deras internetbank. Den är enkel och krångelfri att arbeta med.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • J90
    Miss Behave skrev 2014-03-21 10:44:50 följande:
    Jag flyttade över mina bankaffärer till Länsförsäkringar av två skäl.

1 SEB la ner lokalkontoret i min stad (och fanns då bara 7 mil bort)

2 "Min" bankman jag haft i många år gick då över till Länsförsäkringar.

Eftersom min bankman var mycket insatt i min ekonomi (och att jag var ordentlig med min ekonomi) så fick jag låna hela beloppet till mitt hus (inkl topplån) trots att jag hade ett rätt nytaget bilån på det) helt själv. Jag har varit mycket nöjd och gillar deras internetbank. Den är enkel och krångelfri att arbeta med.

Det låter bra! :)

Har hört fler som gått över till dom, så måste ju finnas en bra anledning. Min Mamma fick bra hjälp när hennes företag gick i konkurs, så kanske finns hopp endå.

För vår del är det mest frågan om hur de ser på skulder.

Tyvärr tror jag att vi måste vara två som tar lånet, för min inkomst på egen hand är nog för liten.

Får ut ca. 20 tusen själv efter skatt!
  • Stokke

LF räknar på 7800kr per vuxen 3000kr per barn. 3500kr i drift. Ränta 7,80 på huslån och 9,80 på blancolån.
    Vad har ni i inkomst innan skatt? Hur många barn har ni?
    Vad är priset på huset?

• J90
    Stokke skrev 2014-03-21 17:55:40 följande:
    LF räknar på 7800kr per vuxen 3000kr per barn. 3500kr i drift. Ränta 7,80 på huslån och 9,80 på blancolån.

Vad är priset på huset?

Oj, det var lite högt räknat tycker jag, på vuxen i alla fall.

Jag har ca. 23 och min sambo ca. 25.

Huset kostar 795 tusen kr.

Min sambo har två barn varannan vecka. Eller ja, han har ju barn jämt såklart ;) men dom bor hos oss varannan vecka!
  • Excentriskan
    Stokke skrev 2014-03-21 17:55:40 följande:
    Vad är priset på huset?
    Lät mycket högt tycker jag. Det var inte de siffrorna när jag tog mina lån -09. Då låg bottenlånet på 2,1%l och topplånet runt 3,6%. Man skulle räkna på att klara en ränta på 4-5% på bottenlånet. 3 500 kr i drift per månad är väl lagom räknat om man bor i norr (eftersom vi oftast har högre uppvärmningskostnader) men jag tror det är en lägre summa de räknar med i söder.

Sen förstår jag inte den fasta summan per barn och vuxen.. En familj på fyra som skulle äta, köpa kläder, telefon o dyl för 21 600 kr per månad skulle vara ett fall för lyxfällan.

Jag tror inte det kommer att vara några problem för er att få lånet, speciellt med tanke på att huset inte var dyrt.

Är det däremot renoveringsbehov på det så måste ni ta det med i kalkyleringarna.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Stokke

Räkna nettot inkomsterna minus skatt plus bb. Dra av 21600kr som är övriga räkningar, mat, försäkringar mm. Dra av 3500kr för driften.
    Ränteutgiften samt för amorteringen på samtliga lån.
    Jag gissar på att ni har ca 3000kr plus i kalpen.
    Jag kan tänka mig att bufferten är det som banken kommer trycka på. Har ni en buffert?

• J90

Ja, det är högt räknat för oss. Men har alla siffror nedskrivet och redovisat, så tror dom ser till vår verklighet och inte någon "norm". Åtminstone hoppas jag det!

Det är inga renoveringsbehov. Kök och båda badrummen är rustade 2010 och hela huset är omhändertaget! :)

Vi håller på att spara ihop till en buffert.

Får vi hjälp med lån så kommer vi att spara separat till husbuffert och lägga ca. 4 tusen/mån har vi tänkt.

Har skrivit ner allt detta med så att banken ser att vi har en plan över pengarna.

Svar på tråden Erfarenheter av länsförsäkringar som bank?