• Anonym (MamaBee)

Csn + heltidsjobb

Hej, Jag är gravid med beräknad födsel i aug 2014. Blev fast anställd på 100% i dec 2013. Har vid sidan om mitt heltidsjobb samt innan jag blev fast anställd (då jag oftast också jobbade heltid ändå utan att vara fast) pluggat heltid sedan aug 2012. Jag tog csnlån mellan nov 2012 - mars/april 2013. Jag tog detta lån trots att jag även då oftast jobbade heltid. Har nu börjat betalat tillbaks på lånet och ska ta ett studiehppehåll eftersom jag inte längre orkar hålla på parallellt med jobbandet. Nu undrar jag vad min SGI grundas på. Det bör väl rimligtvis vara jobbet eftersom det är jobbet dom jag sett som min huvudsysselsättning och det jag gått in för. Jag blir dock förvirrad av alla som skriver om csn och frysande sgi osv. Jag har ju sett till att jobba så mycket jag kan under studietiden för att inte hamna efter i typ såna här situationer och få en låg SGI men nu börjar jag fundera över om det förstörde att jag dessutom lånade pengar från csn där några månader?

• Svar på tråden Csn + heltidsjobb
  • Försäkringskassan

Hej!

Att du har studerat under tiden du arbetat 100% är inget som påverkar din SGI.
    Fryst, även kallad vilande SGI, är något man kan få om det är så att du till exempel arbetar 100% och avbryter ditt arbete för studier. Om man då uppbär studiestöd från CSN under studierna kan en ersättning från Försäkringskassan baseras på en tidigare inkomst från arbete.

I ditt fall låter det som att det inte är aktuellt att räkna ut någon vilande SGI eftersom du arbetat heltid under studierna. En eventuell SGI kan beräknas på din aktuella inkomst från arbete.

Hälsningar
    Isode, handläggare

Svar på tråden Csn + heltidsjobb