• Rodhakestigen

Positiva tråden om dietläsk

Igår köpte jag en coca cola zero, för första gången i mitt liv... Kändes jätte udda. Som jag gjorde något fel. Har alltid varit emot allt vad sötningsmedel och sådant heter.

Men igår hade jag en lång dag och behövde något uppiggade och sött. Så det blev en cola zero. Istället för en chokladkaka som jag vid samma läge har tagit förr.

Hade många tankar om.detta som har stannat kvar. Googlat sönder internet hit och dit. Men skulle vilja ha folks positiva erfarenheter! För mig kändes det bättre att inte ha ätit 500 g choklad och fortfarande blivit nöjd... Och nej, en frukt, kaffe, macka hade inte hjälpt.

• Svar på tråden Positiva tråden om dietläsk
  • Stjärnebo

Jag tycker light produkter är okej i en viss mängd. Helst så lite som möjligt men absolut inte noll tolerans. 
    Jag dricker läsk en gång i veckan, ca 50 cl och då är det oftast cola zero. Men ibland annan vanlig läsk. Dock tycker jag också det känns bättre efteråt när jag har fått unna mig ngt utan att ha fått i mig några kalorier :)

Då det inte är okej enligt mig är när man endast köper light i allt, mat, snacks, yoghurts m.m.. I t.ex Lätta smör är det bensen i ist för fett och bensen är ett ämne som finns i bensin.

Så alltså, dietläsk, absolut! :D Men inte varje dag och inte om man redan får i sig extremt med E ämnen genom annat dagligen.

• Gladskit

Vanlig läsk dricker jag i princip aldrig. Möjligen om det är i en drink eller nåt om man är ute, men det händer också ytterst sällan så det räknar jag knappt.
    Cola zero/Pepsi max dricker jag i snitt vid 2 tillfällen per vecka, säg 1 liter i veckan ungefär.

Men TS hade du verkligen behövt äta 500g choklad? Det är MYCKET choklad

• Tow2Mater

Ett par per dag slinker ofta ner. De är toppen! När man vant sig vid dem smakar de lika bra som vanlig läsk.

• Miaakt

Jag dricker bara light läsk. Varför köra på en massa socker? jag blir inte mer sötsugen bara för att jag dricker en coal zero. Vill jag ha läsk så vill jag ha det pga smaken och bubblorna. Och för mig blir jag inte hungrigare, mer sötsugen osv. Dricker man i lagom mängd tycker jag inte att det är en större grej. 

• Rodhakestigen
    Gladskit skrev 2014-03-21 12:36:06 följande:
    Vanlig läsk dricker jag i princip aldrig. Möjligen om det är i en drink eller nåt om man är ute, men det händer också ytterst sällan så det räknar jag knappt.

Cola zero/Pepsi max dricker jag i snitt vid 2 tillfällen per vecka, säg 1 liter i veckan ungefär.

Men TS hade du verkligen behövt äta 500g choklad? Det är MYCKET choklad

Oj haha. Menar ju 500 kalorier choklad ;)
  • Rodhakestigen
    Stjärnebo skrev 2014-03-21 12:28:37 följande:
    Jag tycker light produkter är okej i en viss mängd. Helst så lite som möjligt men absolut inte noll tolerans. 

Jag dricker läsk en gång i veckan, ca 50 cl och då är det oftast cola zero. Men ibland annan vanlig läsk. Dock tycker jag också det känns bättre efteråt när jag har fått unna mig ngt utan att ha fått i mig några kalorier :)Då det inte är okej enligt mig är när man endast köper light i allt, mat, snacks, yoghurts m.m.. I t.ex Lätta smör är det bensen i ist för fett och bensen är ett ämne som finns i bensin.Så alltså, dietläsk, absolut! :D Men inte varje dag och inte om man redan får i sig extremt med E ämnen genom annat dagligen. 

Håller med! Inte varje dag, men när man är sugen: Absolut bättre än vanlig läsk!
  • Gladskit
    Rodhakestigen skrev 2014-03-21 14:02:18 följande:

Oj haha. Menar ju 500 kalorier choklad ;)

Haha tänkte väl
    Nöjer man sig med lightläsk så tycker jag det kan vara en ersättare för annat som är sötat och sött på riktigt (och ger kalorier). Men man får passa så man inte triggar annat sug. Jag har inte det problemet själv och vet inte om det kanske är en myt? Men om kroppen TROR att den får socker (vilket den gör när man dricker lightläsk) så kan den vilja ha mer och då kan det vara svårt att stå emot.
  • Rodhakestigen
    Gladskit skrev 2014-03-21 15:08:59 följande:
    Haha tänkte väl

Nöjer man sig med lightläsk så tycker jag det kan vara en ersättare för annat som är sötat och sött på riktigt (och ger kalorier). Men man får passa så man inte triggar annat sug. Jag har inte det problemet själv och vet inte om det kanske är en myt? Men om kroppen TROR att den får socker (vilket den gör när man dricker lightläsk) så kan den vilja ha mer och då kan det vara svårt att stå emot.

Håller med. För mig har det ingen skilland, än i alla fall...

Googlade förbi träningslära.se/com. De hade massa bra artiklar för dietläsk kopplade till studier. Tydligen finns ingen studie som bevisar att aptiten förändras eller man vill äta mer sött. Men självklart så måste ju tanken att man vill äta mer sött grunda någonstans. Så detta varierar nog från person till person.
  • Kul111

Dricker aldrig lightläsk, antingen blir det "riktig" läsk elr hoppar jag över det, finns saker i lightläsk som är värre än socker..

• Rodhakestigen
    Kul111 skrev 2014-03-31 22:13:43 följande:
    Dricker aldrig lightläsk, antingen blir det "riktig" läsk elr hoppar jag över det, finns saker i lightläsk som är värre än socker..

Utveckla gärna. Bifoga gärna lite källor. Nyfiken på allt ang. dietläsk!
Svar på tråden Positiva tråden om dietläsk