• Anonym (syskon)

Planerar för syskon

Vi ska när som helst få vår andra bebis. Första föddes juli 2012.
    Innan den bebisen föddes arbetade jag heltid och fick fp enligt detta.
    Efter föräldraledigheten valde jag att gå ner i arbetstid och har därför lägre SGI (om jag skulle bli sjukskriven).
    Dock ska väl jag ha samma FP som förra gången i och med åldersskillnaden på barnen?

När jag går in och ska planera för nya barnet så finns ju min lägre SGI registrerad som är baserad på deltidsarbete.
    Visst har jag rätt till samma föräldrapenning!? Det tycker jag är så tydligt beskrivet överallt....

• Svar på tråden Planerar för syskon
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att den som blir gravid igen inom ett år och nio månader från den tidigare förlossningen
    har  rätt att behålla samma föräldrapenningnivå för det nya barnet som för det tidigare.
    Det här gäller även om din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, har sänkts efter det att det äldre barnet har fyllt ett år. 

Eftersom  din SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst)  ska vara  beräknad efter deltidsarbete kommer den årsinkomsten fortfarande att synas på Mina sidor. Din SGI ändras alltså inte.

Men däremot har du rätt till en "Föräldrapenninggrundande årsinkomst" och du kommer därför att  få
    föräldrapenning  beräknad  efter din heltidsinkomst.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Anonym (syskon)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-21 10:43:17 följande:
    Hej!

Det stämmer att den som blir gravid igen inom ett år och nio månader från den tidigare förlossningen
    har  rätt att behålla samma föräldrapenningnivå för det nya barnet som för det tidigare.
    Det här gäller även om din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, har sänkts efter det att det äldre barnet har fyllt ett år. 

Eftersom  din SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst)  ska vara  beräknad efter deltidsarbete kommer den årsinkomsten fortfarande att synas på Mina sidor. Din SGI ändras alltså inte.

Men däremot har du rätt till en "Föräldrapenninggrundande årsinkomst" och du kommer därför att  få
    föräldrapenning  beräknad  efter din heltidsinkomst.

Hälsningar
    Vera, handläggare
    Behöver jag göra något särskilt, fylla i något eller förstår ert system automatiskt att jag fått barn tidigare och att jag ska ha samma fp som då?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver inte göra något utan när vi handlägger ditt ärende ska vi uppmärksamma detta.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Planerar för syskon